Jeffrey's 855 T-5R CY & V70N 2.5T

Gestart door JeffreyC, 22-02-2012 12:23:12

Vorige topic - Volgende topic

JeffreyC

Update.

2 updates eigenlijk.
De eerste, een set velgen. Ik heb een tijdje terug een set Evolution S013 velgen overgenomen van Robster480.
Velgen zagen er goed uit, wat kleine beschadigingen maar stukken beter dan mijn huidige. Het is dan ook de bedoeling om de Evolutions te gebruiken als zomer velgen en de Borbets als winter velgen.
Ik moet alleen nog even wachten met monteren want ze passen jammer genoeg niet zonder spacers met de Porsche remmen.
Foto's volgen dus nog.

2e update, vorderingen M66 voorbereidingen.
Ondertussen als flink wat gehobbyd om het schakel mechanisme werkend te krijgen. Het is wel een beetje een sport geworden om met oude spullen die ik kon vinden een werkend geheel te maken.

Begonnen met de armpjes op de bak.

Een kant vrij simpel, oud kogeltje eruit, schroefdraad tappen, draadeind erin en borgen met een zelfborgende moer. Andere kant is een combinatie van een oude distributie spanner en een op maat gezaagde schakelkabel bevestiging, aan elkaar gelast en het boutje voor de zekerheid laten zitten. Beide delen zijn uit de oud ijzer bak gevist ;D

Om de kabels in te haken heb ik gebruik gemaakt van de originele 850 steun, een beetje bijgebogen op sommige plaatsen. Alleen een steun moeten maken die ervoor zorgt dat het geheel op de bak gemonteerd kan worden.

Zo worden de kabels dan uit eindelijk gemonteerd.

En zo ziet het er op dit moment uit, alles voorzien van een verf laag en definitief gemonteerd.

In de tussentijd contact gehad met een mede forummer die ook een M66 in een 850 heeft liggen ivm de achterste motorsteun. Ik was eigenlijk op zoek naar duidelijke afbeeldingen en het liefst maten. Na wat berichten heen en weer werd me, na betaling uiteraard, dit toegestuurd.

Mijn dank is groot, dit scheelt mij een hoop werk en ergernissen. Dit had ik niet klaar gekregen zonder dat de bak al in de auto hing en dan minimaal een dag meten, maken, passen, vloeken en dat dan heel vaak herhalen.

Wordt vervolgd in een 2e post.
300 PK 390 NM CY T-5R MT
2.0L, 19T, S60R exhaust manifold, 440cc injectors, 3" downpipe, 2.5" catback, RIP kit, 50mm AL intercooler, Koni STR-T, -40mm Intrax,
Porsche/Brembo BBK, Fasttech software, M66 in progress

JeffreyC

Vervolg

Omdat de originele pook niet meer bij een M66 past en omdat het demonteren van een pook knop niet altijd gemakkelijk en zonder beschadigingen verloopt had ik een 2e schakeltoren gekocht.
Er moest dus een andere pook knop komen. Ik heb op internet gezocht naar iets dat mooi stond in combinatie met het interieur en het liefst iets met een hout afwerking. Ik heb niks moois kunnen vinden, er was altijd wel iets mis. Bijv. de kleur hout of het materiaal dat erbij werd gebruikt.
De keuze is uiteindelijk gevallen op zelf een pook te maken.

Aangezien er ook nog een ver/ontgrendeling om de achteruit in te kunnen inschakelen moest komen heb ik het volgende gemaakt. In stappen uitgelegd waarbij de pook knop ook in beeld komt. Het zal niet altijd even duidelijk zijn verwacht ik.

De pook met hoezen van de toren verwijderd en M12 schroefdraad op de schakel stang gesneden, bleek veel meer dan nodig maar maakt voor de werking niets uit.

Een beugel/steun gemaakt die als een aanslag dient.

Ik heb gezocht naar metalen buizen/buisjes/busjes met verschillende maten. Ik had er 2 nodig van de zelfde binnen diameter die om de schakel stang passen. De plastic bak die onder de schakeltoren zit bevat busjes die de benodigde diameter hadden.

Door boutje erin te draaien vanaf de buitenkant past aan de binnenkant het stukje bout in de gleuf van de schakel stang en blijft dan op een bepaald punt hangen.
De zoektocht is daarna verder gegaan naar een veer die om de schakel stang past en buis die weer om de veer heen past en dat dan zonder dat ze klemmen.

Het kleine busje moet dan gemonteerd worden in de grote buis, het zie er dan zo uit. Het word op zijn plek gehouden door 8 boutjes die er van buitenaf ingedraaid worden.

Alle boutjes die zijn gebruikt zijn deze in verschillende lengtes en diktes.

De 8 die het binnenste busje op zijn plek houden zijn erna weer afgezaagd.
De schijf met het gat uit het midden moet nog vast gelast worden op de grote buis zodat hiermee de ontgrendeling kan worden bediend.

Het geheel schuift dan over de schakel stang.

Het veertje valt dan over de stang en in de grote buis en blijft dan liggen op het kleine busje.

Om het mechanisme werkend te krijgen moet er boven op nog een vast deel komen, wat dus ook de pook knop is.
Dit zorgt ervoor dat de veer onder een bepaalde spanning staat en de grote buis/klein busje combi omhoog kan worden getild en door de veer weer omlaag word geduwd.
Ik heb daar wat weinig foto's van gemaakt maar ik denk dat deze foto's duidelijk genoeg zijn.

Voor de pook knop ben ik uit gekomen bij de creabea winkel www.pipoos.com.
En heb daar een set van 2 houten ballen gekocht, diameter is 5 cm. Het gat is door en door, een kant uiteraard gevuld bij het eindresultaat.
Voor en na foto.

Ik heb het hout donker gemaakt met deze lak. 4 a 5 dunnen lagen en daarna nog 4 a 5 lagen motip blanke lak erop gespoten.

Op het 2e busje heb ik een M12 moer gelast waardoor dit op de schakel stang kan worden gedraaid, het 2e busje draai je dus tegen de veer aan en zorgt voor een kleine spanning op het veertje.
In de houten bal heb ik met de Dremel een 6 kant uitgefreesd waar de M12 moer in past. De opening onderaan heb ik weer rond gemaakt en groter zodat de grote buis erin valt en de ruimte heeft om nog iets omhoog te kunnen bewegen. Het geheel is in elkaar geplakt met 2 componenten lijm.

Op de volgende foto is te zien dat er ook een imbus boutje in het 2e busje zit.
Deze zorgt ervoor dat de pook knop niet meer kan verdraaien, ook dit boutje valt in de gleuf van de schakel stang.

Zo zit hij gemonteerd.

Via een gat in de grote buis kun je het blokkeerboutje voor de pook erin draaien.

Nu is ook te zien waarvoor de beugel/steun dient.
Nu staat de pook tegen de beugel aan en voor de 5 en de 6.

En als de grote buis word opgetild en over de beugel heen schuift kun je de achteruit inschakelen. Het boutje dat te zien is in de grote buis zit tegen de schakel stang aan en dient als aanslag/fijn afstelling. Zoals al aangegeven moet er nog wat worden gelast en dan nog worden voorzien van een lak laag, totaal foto volgt dus nog.

Hier nog een foto van de Pook knop. Deze foto is genomen in goed licht, hierdoor zijn de lichte plekken duidelijk te zien, bij wat slechter/minder licht is het geheel een stuk donkerder.

Is het de juiste kleur? Nee, maar wel veel beter dan wat er op internet te vinden is. En ik heb het idee dat de kleur in eerste instantie niet eens opvalt. 
Het belangrijkste: Ik ben er ontzettend blij en het beter geworden dan dat ik had verwacht!
300 PK 390 NM CY T-5R MT
2.0L, 19T, S60R exhaust manifold, 440cc injectors, 3" downpipe, 2.5" catback, RIP kit, 50mm AL intercooler, Koni STR-T, -40mm Intrax,

maruska

cool ! mooi kluswerk zo :D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

V70geRwin

Mooi werk met die bak  :eusa_clap:

Passen die Evolutions niet om de porsche?

Ik heb ze met Alfa Brera Brembo's en 336 schijven, het is niet ruim maar past wel:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,67299.msg1586112.html#msg1586112

knoertS70

Mooi staaltje huisvlijt.  :eusa_clap: :eusa_clap:
Weten wat je zegt is vaak verstandiger dan zeggen wat je weet.

cornelis-b

Wat een werk man maar top dat je het zo voor elkaar krijgt.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

UserID6342

Jurijn R

:eusa_clap: :eusa_clap:

Heel goed aangepakt!

JeffreyC

Dank jullie!
Dit zijn vind ik wel de leuke dingen om te doen.  Nu is het het laatste beetje afwerken en onderdelen bestellen/verzamelen, waarna het eigenlijk alleen nog maar sleutelen is.

Citaat van: V70geRwin op 01-06-2015 12:55:23

Ik heb ze met Alfa Brera Brembo's en 336 schijven, het is niet ruim maar past wel:

Ik heb jou topic iedere keer bijgehouden ;D Ik had ze ook gekocht in de veronderstelling dat ze zonder problemen zouden passen, ben er ook al meerdere foto's van tegengekomen. Toch heb ik minimaal 5 a 6mm nodig om het te laten passen.
300 PK 390 NM CY T-5R MT

)()()sT

Je hebt niet toevallig nog een niet ratelende, klappende en goeie 5-bak liggen?

;D

Mooi werk man, hulde voor al je kunsten!

elianmars

V70geRwin

Citaat van: JeffreyC op 01-06-2015 19:13:55
Dank jullie!
Dit zijn vind ik wel de leuke dingen om te doen.  Nu is het het laatste beetje afwerken en onderdelen bestellen/verzamelen, waarna het eigenlijk alleen nog maar sleutelen is.

Citaat van: V70geRwin op 01-06-2015 12:55:23

Ik heb jou topic iedere keer bijgehouden ;D Ik had ze ook gekocht in de veronderstelling dat ze zonder problemen zouden passen, ben er ook al meerdere foto's van tegengekomen. Toch heb ik minimaal 5 a 6mm nodig om het te laten passen.

Die 993tt klauwen zijn wel onbenullig groot idd.
Weet nog goed dat ik ze in mijn hand had die joekels.
Maar remt super.

Die evolutions geven idd minder ruimte dan pegs welke wel zouden moeten passen.

blastaway

Fokkin mooi werk kerel! Respect!
Volvo v90 2018
Volvo s80 2005
Volvo 940 2.3i met 65.000km

855T5+

Volvo: Mutatis Mutandis

JeffreyC

Update!

2 eigenlijk.

Meerdere upgrades en/of ideeën hebben afgelopen paar maanden stil gelegen of ik ben er nog niet aan begonnen. Dit omdat ik afgelopen paar maanden thuis heb gezeten i.v.m. een reorganisatie bij mijn oude werkgever.
We zijn zonder ruzie geëindigd en ik ben nog altijd een graag geziene gast. Mocht ik iets te sleutelen hebben mag ik ook nog altijd gebruikt maken van de werkplaats, wat dus wel erg prettig is.

Bovenstaande is de minder leuke kant van de eerste update, het tweede deel is ( voor mij in ieder geval ) aanzienlijk leuker.
Ik mag vanaf de 14e aanstaande beginnen op een nieuwe werkplek :eusa_dance:
Nog altijd in de automotive branche maar geen werkplaats meer.
vanaf de 14e is het onderdelen uitzoeken en koppelen aan voertuigen voor de aftermarket.
Ik heb er zin in!!

2e update

In mijn vorige post moest ik nog een deel van de versnellings-pook afwerken.
Ook dit is klaar.

Als het in de auto zit ga ik een oude leren pook hoes gebruiken zodat de alcantara heel blijft. Mocht dat goed werken en ook fatsoenlijk uit zien kijk ik later wel voor een nieuwe hoes.

Word vervolgd.
300 PK 390 NM CY T-5R MT