Jeffrey's 855 T-5R CY & V70N 2.5T

Gestart door JeffreyC, 22-02-2012 12:23:12

Vorige topic - Volgende topic

arjen850

Citaat van: arjen850 op 24-02-2013 17:04:35
Citaat van: V70 2.5T op 24-02-2013 16:29:50
Citaat van: Vulk op 24-02-2013 16:20:57
Als het aan de cat zou liggen, dan zou je met de oude turbo toch ook al het probleem gehad hebben van trager opspoelen?

Misschien, maar deze kon zijn tegendruk wel gedeeltelijk kwijt bij lekke pakkingen en scheuren in het spruitstuk. Daarnaast liet deze olie door naar de inlaatkant van de turbo, waarschijnlijk doordat de druk aan de uitlaatkant de olie naar de inlaatkant duwt.
Hij rookte ook alleen als de turbo druk heeft moeten opbouwen, en hoe meer druk hoe meer rook.

Hmm, kan me nog niet echt voorstellen dat dit het is, Als de oude druk zou verliezen door lekkage's her en der , zou hij niet sneller zijn.. Hoe is de afstelling van de waste-gate?
Overigens herken ik dit niet, op de XC was hij behoorlijk aanwezig, ook al had deze een lekke klep ;)

Overigens zijn dit wel Turbo's die de LPT moeten zijn, dus onderin het toerengebied hun werk doen, en niet bv bij 5000tpm..

JeffreyC

Citaat van: arjen850 op 24-02-2013 17:06:00
Citaat van: arjen850 op 24-02-2013 17:04:35
Citaat van: V70 2.5T op 24-02-2013 16:29:50
Citaat van: Vulk op 24-02-2013 16:20:57
Als het aan de cat zou liggen, dan zou je met de oude turbo toch ook al het probleem gehad hebben van trager opspoelen?

Misschien, maar deze kon zijn tegendruk wel gedeeltelijk kwijt bij lekke pakkingen en scheuren in het spruitstuk. Daarnaast liet deze olie door naar de inlaatkant van de turbo, waarschijnlijk doordat de druk aan de uitlaatkant de olie naar de inlaatkant duwt.
Hij rookte ook alleen als de turbo druk heeft moeten opbouwen, en hoe meer druk hoe meer rook.

Hmm, kan me nog niet echt voorstellen dat dit het is, Als de oude druk zou verliezen door lekkage's her en der , zou hij niet sneller zijn.. Hoe is de afstelling van de waste-gate?
Overigens herken ik dit niet, op de XC was hij behoorlijk aanwezig, ook al had deze een lekke klep ;)

Overigens zijn dit wel Turbo's die de LPT moeten zijn, dus onderin het toerengebied hun werk doen, en niet bv bij 5000tpm..

Ik heb de wastegate actuator van mijn oude over gezet en opnieuw afgesteld. Bij de oude zag het stukje draad stang iets beter uit en deze werkte goed.

Wat betreft de LPT's, deze zitten normaal wel op 2.5L ik heb een 2.0L
Deze zal dus iets meer toeren moeten maken om op gang te komen.

Ik verwacht dat de kat het probleem is, gezien de staat ervan, km stand.
Deze week voor de zekerheid alles nog eens controleren. Ik probeer week eerst eens de downpipe los te schroeven, opzij te leggen en dan eens een stukje rijden. Is het de kat dan is het snel duidelijk.
300 PK 390 NM CY T-5R MT
2.0L, 19T, S60R exhaust manifold, 440cc injectors, 3" downpipe, 2.5" catback, RIP kit, 50mm AL intercooler, Koni STR-T, -40mm Intrax,
Porsche/Brembo BBK, Fasttech software, M66 in progress

arjen850

Ik heb de wastegate actuator van mijn oude over gezet en opnieuw afgesteld. Bij de oude zag het stukje draad stang iets beter uit en deze werkte goed.

[/quote]

En je hebt nu iets voorspanning?

JeffreyC

Citaat van: arjen850 op 24-02-2013 17:24:22

En je hebt nu iets voorspanning?
[/quote]

ja, halve maan principe toegepast
300 PK 390 NM CY T-5R MT
2.0L, 19T, S60R exhaust manifold, 440cc injectors, 3" downpipe, 2.5" catback, RIP kit, 50mm AL intercooler, Koni STR-T, -40mm Intrax,

JeffreyC

kon het toch niet laten en heb net nog alle aansluitingen en vacuum slangen gecontroleerd maar niets afwijkend kunnen vinden.

Toch even de downpipe los gehaald en even gereden. Conclusie: geen verschil. Daarna de downpipe weer gemonteerd en nog maar eens een stukje gereden.
Lijkt wel beter te lopen met maar voor de rest geen verschil.

Eerst maar eens een tijdje zo rond rijden voordat ik verder iets ga doen. Voornaamste is opgelost, daar ging het om. Zit misschien allemaal gewoon tussen de oren :eusa_shifty:
300 PK 390 NM CY T-5R MT

JeffreyC

Gisteren voor de verandering weer eens aan de T-5R gesleuteld ;D

Ik heb al een tijdje een achteras thuis uit elkaar liggen wachtend op nieuwe onderdelen en aanpassingen.
Tijdens het demonteren leek het alsof de stabilisatorstang dikker was als die onder de 850. Na ze gemeten te hebben bleken e 3mm te verschillen, 17mm tov 21mm.

Het was even werk maar het zit eronder 8)

Een belangrijker punt op de planning van gisteren was nog een lekkage oplossen. Ik had al een beter onderdeel opgehaald bij Arjen een tijdje terug.

Hier zat het onderdeel dat lekte...

Heb even zitten puzzelen met alle stuur gewrichten die erbij zaten en die ik al had aangezien er verschillen in de draad diameters zit. Ook de stuurhuis hoezen waren verschillend ::)
Het lekkende stuurhuis boven het vervangende.

Om ook nog even terug te komen op het turbo verhaal: naar mijn idee komt de "nieuwe" veel langzamer op gang als dat de oude deed. Ik heb gisteren alles wat betreft aansluitingen nog eens gecontroleerd, wastegate nogmaals gecontroleerd en afgesteld.
Om te controleren of de 3 weg klep misschien kapot was gegaan heb ik de IPD HD TCV weer eens ertussen gezet. Deze hield de maximale druk niet vast maar deed het voor de rest wel.

Na alles gemonteerd te hebben, vloeistof weer gevuld en ontlucht te hebben, tijd voor een proefrit.

Stuur staat scheef maar de auto wordt maandag uitgelijnd.

Na halverwege de straat te zijn gereden wist ik weer wat ik vergeten was ::)
De 2 hoezen om de stuuras terug te monteren tegen het schutbord, er komt zo wel een hele hoop meer geluid binnen en je hoort de turbo wel erg goed fluiten en blazen ;D
Belangrijkste: de lekkage is opgelost!

Wat betreft de turbo en daarbij ook even op een verhaal van een 10 pagina's geleden terug te komen, hij lijkt met de IPD klep wel wat eerder op te pakken maar het is niet veel.
Waar ik me wel over verbaas is dat hij de druk nu gewoon vast houdt ??? Je voelt wel even iets van een terugval/dipje als hij zijn maximale druk haalt maar houdt hem daarna gewoon vast.
Ik heb de klep bij de oude turbo er tussen uit gehaald om hij de druk liet fluctueren :eusa_think:
Iemand daar een verklaring voor?
300 PK 390 NM CY T-5R MT

Vulk

Stuurt hij ook anders met een verser stuurhuis?
Ik zou het zelf ook moeten gaan doen, en ik zoek extra motivatie om er aan te beginnen. ;D

JeffreyC

Citaat van: Vulk op 10-03-2013 10:19:46
Ik zou het zelf ook moeten gaan doen, en ik zoek extra motivatie om er aan te beginnen. ;D

Is nog nog lastig te zeggen, ik merk onder het rijden dat het geheel toch een beetje wringt.
Na het uitlijnen kan ik er wel een duidelijker beeld van geven.
Het is best een leuk werkje om te doen, als je er de ruimte en gereedschap voor hebt.

Iets dat ik wel heb gemerkt is dat bij parkeren en stapvoets rijden het sturen gemakkelijker gaat.
Eerst voelde je tijdens het sturen, bij bovenstaande, alsof de bekrachtiging om de paar wentelingen een dip had en dus even zwaarder werd.

Bij het demonteren van het stuurhuis viel ook op dat de achterste bussen in het subframe erg soepel zijn en flink wat scheurtje beginnen te vertonen :eusa_shifty: Hopelijk heb ik binnenkort een 2e subframe en zet ik daar nieuwe in.
300 PK 390 NM CY T-5R MT

elianmars

Fijn hè, die verschillende hoezen? Bij de CY van Sander wilden we de hoezen vervangen door nieuwere. Bleken dus niet te passen. Dan maar weer de oude er op.
Wel lekker dat je het op een brug hebt kunnen doen. Gaat vast beter dan dat je op de grond onder de wagen ligt te klooien (zoals wij)  :eusa_shifty:

JeffreyC

Citaat van: elianmars op 10-03-2013 12:08:21
Fijn hè, die verschillende hoezen? Bij de CY van Sander wilden we de hoezen vervangen door nieuwere. Bleken dus niet te passen. Dan maar weer de oude er op.
Wel lekker dat je het op een brug hebt kunnen doen. Gaat vast beter dan dat je op de grond onder de wagen ligt te klooien (zoals wij)  :eusa_shifty:

Met die hoezen heb ik al een paar keer moeite gehad, ook op de V70. Kunnen 3 verschillende op.

Op een brug gaat het zeker gemakkelijker, maar ik denk dat als je weet wat, hoe en waar dat je het op de grond ook goed voor elkaar krijgt ( dat wil niet zeggen dat ik het voortaan op de grond ga doen als ik een brug gebruiken kan :eusa_shifty: )
300 PK 390 NM CY T-5R MT

Sbv

Ik vermoed achteraf dat de hoezen die ik nog had liggen van de V70n waren

elianmars

Citaat van: Sbv op 10-03-2013 18:30:18
Ik vermoed achteraf dat de hoezen die ik nog had liggen van de V70n waren

:eusa_doh: ;D

JeffreyC

Citaat van: Vulk op 10-03-2013 10:19:46

Vandaag is de auto uitgelijnd en kan ik even terug komen op jou vraag.

Buiten het eerder genoemde verschil stuurt echt een stuk soepeler en gemakkelijker!!
Ik had wel iets verschil verwacht maar lang niet zoveel ( zeker niet met een gebruikt stuurhuis ), na bijna 3ton is het blijkbaar toch niet zo een slecht idee om het stuurhuis eens te vervangen.
300 PK 390 NM CY T-5R MT

Vulk

grijzev70tdi

Ik vond de auto van Camiel echt goed sturen. Velen malen beter als mijn GLT. Terwijl die van Camiel toch echt 650k geeft gelopen en de GLT 260k.... Of er moet ooit een andere onder zijn gekomen, maar is niks van teru te vinden
Grolsch, het klinkt al lekkerder