Jeffrey's 855 T-5R CY & V70N 2.5T

Gestart door JeffreyC, 22-02-2012 12:23:12

Vorige topic - Volgende topic

JeffreyC

Deze morgen weer begonnen de BS verder te ontdoen van nog benodigde onderdelen.

De ochtend begonnen het sunroof dat er nog uit moest, het is wel alleen te doen maar erg ongemakkelijk ::)
Daarna verder met de achterwiel ophanging, remmen en de tank.
Ik heb de tank eronderuit gehaald omdat dit meer ruimte geeft om alle remleidingen met steunen los te halen, ook is het gemakkelijker om de nog aanwezige benzine uit de tank te pompen. Zat nog iets van 30 liter in.

Veren en schokdempers gaan allemaal over naar de CY, ik wil de astappen ook los hebben omdat dit gemakkelijker is om AWD remmen achter passend te maken.

Niet moeilijk gedaan met vast geroeste steunen van de handremkabels en de kabels over geknipt met een beton schaar ;D heb ze al nieuw liggen.

Zo tussendoor het een en het ander opruimen en verplaatsen, er komt nogal redelijk wat spul uit en dat gaat nogal in de weg liggen. Maar je komt toch af en toe nog een to-do punt tegen

Komende week weer aan elkaar lassen.

Tijdens het opruimen nog een foto gemaakt van de zekeringkast ( motorruimte en dashboard ). Wel zo gemakkelijk aangezien alle zekeringen en relais over moeten.

Vooraan moest ook nog iets eruit gehaald worden, begonnen met de ophanging en remmen voor.

Benzine leidingen eronder uit gehaald en die pot links vooraan met slangen.

Subframe bouten een paar slagen losgedraaid, 4 as steunen eronder.

Subframe bouten eruit draaien en dan de carrosserie omhoog.

En dan houd je een motor over ;D

Motor compleet op een karretje, stuurhuis, rechter motor steun, draagarmen en stabilisator stang van het subframe gehaald waarna het subframe weer onder de auto gemonteerd is.

Als laatste nog de vacuümbekrachtiger, hoofdremcilinder, ABS pomp met computer en de koppelings cilinder gedemonteerd.

Erna nog op steunen gezet, morgen de armen van de brug door de achterdeuren en voor met de motor takel de auto nog iets hoger tillen, de auto ambulance eronder zetten en het geheel weer laten zakken.

Morgen of overmorgen de BS naar het oud ijzer brengen en dan is deel 1 van het project afgesloten.

;D ??? 8) :-[ :eusa_dance: :'( :D :eusa_think:
Nog een beetje gemengde gevoelens bij het geheel

Wordt vervolgd...
300 PK 390 NM CY T-5R MT
2.0L, 19T, S60R exhaust manifold, 440cc injectors, 3" downpipe, 2.5" catback, RIP kit, 50mm AL intercooler, Koni STR-T, -40mm Intrax,
Porsche/Brembo BBK, Fasttech software, M66 in progress

JeffreyC

300 PK 390 NM CY T-5R MT
2.0L, 19T, S60R exhaust manifold, 440cc injectors, 3" downpipe, 2.5" catback, RIP kit, 50mm AL intercooler, Koni STR-T, -40mm Intrax,

Vulk

Knap werk! Ik kan goed begrijpen dat je hier gemengde gevoelens bij hebt hoor.

Heb je bij het demonteren nog ergens roest ontdekt?

Arnie82

Flink projectje en vanaf mijn kant bij voorbaat al :eusa_clap:

Je hebt straks een superstrakke CY als beloning!
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey

rogerV701998

JeffreyC

Citaat van: koen.s op 04-08-2013 19:43:46
Hoop gedaan  :eusa_clap:
Volgend weekend de CY opbouwen en maandag weer rijden  ;D

Volgende week wel de CY opbouwen maar maandag rijden zal niet lukken, er liggen nog een aantal delen bij de spuiter en ik verwacht niet zover te komen met opbouwen dan dat ik met strippen ben gekomen. In opbouwen gaat gewoon heel veel tijd zitten.
Wat ik ga proberen is het kachelhuis, dashboard, motor, uitlaat en de ophanging + remmen. Mocht meer lukken is dat mooi meegenomen zo niet dan gaat ie thuis de garage in voor de rest.

En de keuring verloopt over 2 dagen ;D

Citaat van: Vulk op 04-08-2013 19:45:54
Knap werk! Ik kan goed begrijpen dat je hier gemengde gevoelens bij hebt hoor.

Heb je bij het demonteren nog ergens roest ontdekt?

Dank je!
Redelijk wat oppervlakte roest aan de onderkant en door de gaten in de koker en dakbalken/stijlen heb ik ook roest gevonden. Ik heb niet meer gecontroleerd of het rot was of ook oppervlakkig.

Bij de CY ben ik wel roest tegen gekomen, ook een rotte plek. Maar daarover volgende week meer,

Citaat van: Arnie82 op 04-08-2013 20:36:47
Flink projectje en vanaf mijn kant bij voorbaat al :eusa_clap:

Je hebt straks een superstrakke CY als beloning!

Dank je!
Voor het superstrakke zal het nog wel even duren. Er worden nu wel al een aantal delen over gespoten maar eigenlijk moet de hele carrosserie een keer.
Alleen een goede stalling ( ik zal als ik hem deze week ga op halen wat foto's maken van de plek waar hij nu staat ), tijd en voor geld spelen een bepalende factor.

Citaat van: rogerV701998 op 04-08-2013 20:46:05
Knap werk! Respect. :eusa_clap:

Dank je wel!
300 PK 390 NM CY T-5R MT

arjen850

Jeffrey, dit is 1 van de topic's die ik momenteel aan de voet volg, om van te smullen.. Blijf vooral plaatjes schieten he :D

Dit is geen werk wat je "even" in een paar weekenden of zelfs dagen doet, het is een vreselijke bal werk, maar leuk :eusa_dance: ;D

Succes

UserID6342

Zoals al gezegd je doet het meteen goed en is een erg mooi project zo :eusa_clap: :eusa_clap:.  Met de foto's erbij super om te volgen  :eusa_clap:

JeffreyC

Dank jullie wel!
Dit vind ik nou leuk om te doen, erg veel werk dat klopt maar ontzettend leuk. Ook de reacties erop zijn erg leuk en werken ook motiverend.

Goed plannen en uitzoeken is wel heel erg van belang!!
Het is dat ik nog genoeg kan doen aan de motor bijvoorbeeld want anders duurde het veel te lang voordat het weer weekend is ;D

Maar bij deze wil ik even melden dat de BS niet meer is :'(
Vanochtend vroeger begonnen om de BS op de autoambulance te zetten om hem weg te brengen.

Zo zet je een gestripte carrosserie met behulp van een motor takel en een brug op een aanhanger.

En dan laten zakken en weg rollen.

Vooraan naderhand wel nog een spanband gezet.

Foto's van hoe hij eraf getild is geworden heb ik niet gemaakt, die zouden waarschijnlijk niet zo goed zijn voor de mensen met een zwakke maag :eusa_shifty:
In ieder geval het bewijs.

Daarna nog even bij de spuiter langs geweest om nog 2 spatborden te brengen, De rest van de onderdelen lagen klaar om gespoten te worden. Binnen nu en een week of 2 a 3 is de bedoeling dat alles gespoten is.
300 PK 390 NM CY T-5R MT

JeffreyC

Even een update van afgelopen week.

Aangezien de CY nog aan de andere kant van het dorp stond en de BS al gesloopt is ben ik 2 avonden afgelopen week op het werk bezig geweest. De rest van de avonden heb ik thuis nog van alles gedaan.

Als een van de eerste dingen de kabel isolatie op een aantal plekken vervangen.

Voorheen had ik al gemerkt dat de stuurpomp iets van geluid maakte net als de spanrol van de multie-riem. De stuurpomp had ik bij Arjen 2e hands uitgehaald.
Bij het bestellen van onderdelen ook gelijk maar de geleiderol mee besteld.

Ik had toen ik de BS kocht gemerkt dat de olieleidingen/slangen aan het zweten waren, nu kom je er ontzettend goed bij. Deze dus ook mee vervangen.

Multie_riem er weer op, zelf gemaakte tool om de spanner te ontspannen werkt perfect 8)

Om nu de krukas keerring tussen bak en motor te vervangen is ook maar een kleine moeite en zonde om niet te doen. Met de gedachte om het vermogen nog een stuk omhoog te helpen ervoor gekozen om ook gelijk een R koppeling erin te zetten.
Bak er al vanaf, kwam erachter dat de startmotor 1 bevestigingsbout miste.

In het koppelingshuis was het een vettige bende.

Toch lekte de krukas keerring niet :eusa_think:

Ik denk dat met een oude lekkage olie tussen blok en bak in is gelopen. Ik heb de rest van het blok schoongemaakt maar daar tussenin kom je niet dus daar is het blijven zitten.
Natuurlijk de keerring wel nieuw gezet.

Nieuwe koppelings-platen, drukgroep en druklager.

Ik ergerde me al een tijdje aan deze steun :eusa_doh: ( aan de oude dan wel )

Alles weer gemonteerd met de nieuwe steun.

De pedalen bak was gescheurd bij een bevestigings punt, deze weer aan elkaar gelast en voorzien van een beetje nieuwe lak.

Een tijdje terug merkte ik tijdens een kleine controle van de BS dat de stuurkogels een de binnenkant lichte speling begonnen te krijgen. Deze nieuw gemonteerd met nieuwe hoezen. Voor de laatste gekozen voor universele rekhoezen.

Tijdens warme dagen of na een lange rit hoorde ik al een tijdje een "tikkend/krakend" geluid met sturen. Bij het bekijken van de veerpoten was te zien dat het bovenste deel on de motorkap bij het verdraaien steeds met kleine stapjes versprong.
Naderhand het veerpoot lager gedemonteerd en tijdens het draaien ging het behoorlijk stroef ( bij het strippen van de BS weer niet ??? ).
Ze staan nog niet zo heel lang erin, maar wel een goedkopere versie.
Toch ervoor gekozen een nieuw setje te monteren.

Die dingen zijn eigenlijk belachelijk duur :eusa_wall:

Thuis de rest van de week bezig geweest met steunen om AWD remmen te kunnen monteren welke ik ook bij Arjen heb gekocht een tijdje terug. Tijdens het strippen van de BS kwam ik er weer achter dat er met de huidige remmen niks meer aan te vangen is en ze toch vernieuwd moeten worden, kleine uitdaging erbij ::)
Dit moet het gaan doen.

Tegen het eind van de week de CY opgehaald, gelukkig wel even hulp gehad van een collega.
Hier heeft de CY afgelopen paar maanden gestaan.

Goede sleutelplek? Nee, echt niet. Maar voor de kosten stond ie onder een afdak en kon ik doen en laten wat ik wilde, ik vond het prima ;D

Die avond de CY met auto ambulance compleet in de werkplaats gezet, in de loop van de dag erna even afgeladen.
300 PK 390 NM CY T-5R MT

elianmars

Mooi werk, man!  :eusa_clap:

Heb je de oude oliekoelerslangen nog? ArjentT5R zoekt er volgens mij nog een paar.

JeffreyC

Update van vandaag ;D

Gisteren avond de CY al in de werkplaats gezet zodat ik vandaag in alle vroegte kon beginnen.
De dag begon met het inladen, uitladen en verslepen van veel spullen.

Het is dus de bedoeling dat het grootste deel van deze spullen binnen 1 weekend in de CY gemonteerd zit :o
En niet alle spullen/onderdelen staan op de foto ;D

Zo zag hij er deze morgen nog uit.

Eerst de de binnenkant een een beetje schoongemaakt. Een stofzuiger, luchtspuit, en een emmer met water en een doek was genoeg om hem al een stuk schoner te krijgen.

Links en rechts zagen de kokers vrijwel het zelfde uit, helemaal achter door kwamen schroefjes, dopjes en zelfs wielbouten uit ???

Zo zag het er naderhand dan uit.

Schoon? Nee maar wel al een stuk schoner!

Voordat de motor erin gaat eerst een deel van de spullen achter het dashboard.
Kachelhuis, pedalen bak, schakelpook + kabels, gaskabel, nieuw huisje/doorgang in het schutbord voor het koelwater naar de kachelradiator enz. Ik heb de isolatie mat op de vloer vervangen voor die uit de BS, die zag er wel niet zo mooi uit maar de in de CY was helemaal nat. Stuurstang zit er nog niet in, deze komt als het subframe compleet weer eronder zit.

En onder de kap de rembooster met hoofdremcilinder, koppelingscil. en het complete ABS gebeuren. Zekering/relais kast ook weer voorzien van alles.

Daarna de auto op de brug gezet en de voorwiel ophanging er onderuit gehaald en het subframe gedeeltelijk los gedraaid.
Achter de achteras weer er onder uit gehaald om goed de remleidingen nieuw te maken en monteren.
Ik was blij dat ik van te voren had besloten om tijdens de ombouw die delen van de ophanging die nog niet vernieuwd waren ook te vernieuwen.

De achteras die onder de CY zit had ik al voorzien van nieuwe bussen alleen miste ik nog een stabilisator stang, deze kwam ik hier in een advertentie tegen.
Deel as met nieuwe remslang, Y-stuk en remleiding.

Verderop op de as nieuw veertje op de remleiding, zwarte steuntje is heel gebleven tijdens demontage, nieuw remslangetje en een nieuwe steun

Zo komen de "nieuwe" remklauwen te zitten. Ook deze voorzien van nieuwe remslangen.

Beetje passen en meten, remleiding op maat maken en buigen, beetje boren en tappen en dan ziet het er naar uit dat nog alles past ook, en hopelijk ook werkt :eusa_shifty:

De steunen die bij de slangen van de remklauwen zijn gebruikt komen van de BS af en horen normaal bij de remmen voor gemonteerd te zitten :D

Alleen de allerlaatste remleidingen die los moest werkte niet mee.

Voor deze ook een nieuw stukje remleiding gemaakt en met behulp van knelkoppelingen het zaakje gemonteerd, nog nooit gebruikt maar het werkt snel en gemakkelijk.

Een ander voordeel van de as demonteren was om beter van onder bij 2 afgebroken bouten van de veerpootlagers achter te komen.

Links en rechts was er een afgebroken. Een kreeg ik er van onderen uitgedraaid de andere heb ik moeten uit boren.

De achterlichten en het sunroof zitten er ook weer in.
De brandstof pomp nog gemonteerd, deze had ik een paar weken terug al voorzien van een walbro pomp. En de benzine die ik nog uit de BS heb gehaald in de tank van de CY gekiept.
Als laatste op het werk de remmen weer gedemonteerd om de 2 delen van de nieuwe steunen aan elkaar te kunnen lassen.

Deze thuis nog voorzien van een verflaag en uit de achterplaten/schilden een stuk gezaagd zodat deze ook gemonteerd kunnen worden.

Dat was het voor vandaag, morgenvroeg weer verder.
Wordt vervolgd...
300 PK 390 NM CY T-5R MT

JeffreyC

Citaat van: elianmars op 10-08-2013 22:11:06

Heb je de oude oliekoelerslangen nog? ArjentT5R zoekt er volgens mij nog een paar.

Dank je!
Die zullen nog wel ergens bij het oud ijzer liggen, ze lekken niet maar zweten wel iets.

Citaat van: koen.s op 10-08-2013 22:12:09
Moi werk, je pakt alles goed aan  :eusa_clap:

Dank je wel ;D
300 PK 390 NM CY T-5R MT

elianmars

Citaat van: V70 2.5T op 10-08-2013 22:52:16
Citaat van: elianmars op 10-08-2013 22:11:06

Dank je!
Die zullen nog wel ergens bij het oud ijzer liggen, ze lekken niet maar zweten wel iets.

Zweten is volgens mij geen probleem. Ik zal 'm laten weten dat je ze waarschijnlijk nog hebt.

Wat betreft de remslangen, waarom geen staalomvlochten exemplaren gebruikt?

volvobug

Handtekening? 85011806 en Saffronie.