Uitlijnen na koppeling vervangen ?

Gestart door Misha, 24-02-2012 09:30:49

Vorige topic - Volgende topic

Misha

Graag wat meningen:

De koppeling van mijn auto is vervangen bij de officiele dealer.
Toen ik de auto kwam halen vroeg ik - ik vond hem relatief snel klaar- of de auto ook was uitgelijnd en of dat nodig was. De receptionist verzekerde mij ervan dat dat niet nodig was omdat er niets aan de afstelling veranderd zou zijn.
Alleen de kogelverbinding werd losgemaakt en weer vastgezet. Ik kreeg er ook de opmerking bij dat het stuurhuis bijgeluiden maakte.

Bij het rijden viel me op dat a. het stuur een beetje scheef staat en bij het draaien een piepend / schurend geluid maakt af en toe wat zeker niet eerder zo was.
Zowel het scheef staan als het piepen/schuren van het stuurwiel. Ik ken deze auto's al een paar jaar dus ik ken ook het verschijnsel dat de sleepcontacten en ring wat bijgeluiden kunnen maken bij temperaturen onder nul maar dat was hier niet het geval.

Verder ken ik ook niet echt een klacht van een stuurhuis met bijgeluiden.
Stuurt naar links en rechts gewoon goed en gelijkmatig en lekt ook niet. Ja, hij is wat vaag maar dat is nooit anders geweest.

Ik zit nu zelf te denken dat er misschien iets lomps is foutgegaan bij montage of demontage.
Verhaal halen blijft moeilijk vind ik, dat wordt weer zo;n welles-nietes verhaal.

Wat denken jullie ervan ? Wat zou er aan de hand kunnen zijn ?

Het gaat weliswaar om een V70N maar dit technische deel is volgens mij 1:1 als bij een V70 classic.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

-D©©©L-

ik neem aan dat het subframe er onderuit of ten minste bijna helemaal los geweest is. Knappe jongen die dat weer 100% op dezelfde plek vastzet.

daytonawim

Ik zlou denken dat een uitlijning niet geheel overbodig is na deze operatie, tenslotte gaat je subframe (gedeeltelijk) los, en word er aan je draagarmen en veerpoot gerommeld.

Hoe zit het met het geluid wat kan komen uit de doorvoor manchette van je stuuras die door je schutbord gaat ?

Emiel

Het lagertje onderin je stuurkolom zal wel piepen, en dat is redelijk eenvoudig op te lossen.

Wat Marco ook zegt, je kan het subframe nooit op dezelfde plek terug monteren.

Misha

Bijgeluid komt echt uit het stuur bovenin, het stuur op geschroefd zit.

Misschien dat ze dat bedoelden met het stuurhuis trouwens  :eusa_eh:

pwassink

zou de kruiskoppeling soms iets onder spanning staan na de hermontage, is immers waarschijnlijk losgeweest. Waardoor je stuuras naar beneden getrokken wordt en die die boel bovenin iets laat schuren oid ?

Uiteraard is dit afhankelijk of men het stuurhuis losgehaald en opgehangen heeft bij het laten zakken van het subframe, of de stuuras afgekoppeld heeft om op die  manier ruimte te maken voor het subframe om te zakken, maar dat moet je aan de bout vd kruisskoppeling wel kunnen zien.
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Misha

Citaat van: pwassink op 24-02-2012 11:09:14
zou de kruiskoppeling soms iets onder spanning staan na de hermontage, is immers waarschijnlijk losgeweest. Waardoor je stuuras naar beneden getrokken wordt en die die boel bovenin iets laat schuren oid ?

Uiteraard is dit afhankelijk of men het stuurhuis losgehaald en opgehangen heeft bij het laten zakken van het subframe, of de stuuras afgekoppeld heeft om op die  manier ruimte te maken voor het subframe om te zakken, maar dat moet je aan de bout vd kruisskoppeling wel kunnen zien.

Ik vind dat een plausibele theorie Peter, ik zou dat zelfs kunnen navragen.

Hengeveld

Uitlijnen is zeker nodig. En dat piepen, waarbij je zou zweren dat het van het stuur zelf komt, komt meestal toch van die balg bij het schutbord.
Heb je ook geluiden als je je stuur in hoogte en diepte verstelt?

grijzev70tdi

Uitlijnen lijkt mij wel nodig ja. Tenminste bij de 850 wel gedaan. Subframe is er toen onder weg geweest
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Misha

Citaat van: Hengeveld op 24-02-2012 11:55:59
Uitlijnen is zeker nodig. En dat piepen, waarbij je zou zweren dat het van het stuur zelf komt, komt meestal toch van die balg bij het schutbord.
Heb je ook geluiden als je je stuur in hoogte en diepte verstelt?
Nee.

ed

Er zit een schuifsysteem in de stuuras, dus als de kruiskoppeling is los geweest komt die altijd weer goed te zitten. Ik gok ook op de manchet. Uitlijnen zeker doen!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!