heb ook oliegerelateerde vragen

Gestart door marckx, 26-02-2012 19:53:56

Vorige topic - Volgende topic

marckx

Hallo mederoffelaars,
Mijn naam is Marc uit Heel en sinds kort eigenaar van een 850 T5 uit 1996.
;Heb/had ook wat oliegerelateerde vragen, ik zie soms witte pluimen achter mijn t5.
Ik heb inmiddels zo veel gelezen over jullie geconstateerde oliezaken dat ik ga beginnen met de carterventilatie en
neem dan even de turbo in ogenschouw mbt eventuele speling.
Ik hou jullie op de hoogte over de ontwikkelingen en als ik vragen heb dan weet ik waar ik zijn moet.

Groet,
;D Marckx

Ludo

Witte rook heeft weinig van doen met olie.

Als je 100% zeker je koelsysteem kan uitsluiten, zou ik als eerste beginnen met een AFR meting.
Met een injector die lek is, krijg je dit symptoom ook.

Lampje

Borrelt je koelreservoir dan niet als je 'n lekke koppakking hebt? Verlies je veel koelvloeistof?

marckx

Witte rook en olie leek mij al geen goeie.
De auto verbruikt geen koelvloeistof en blijft netjes op temperatuur.
Ik heb volgens mij voldoende power dus ik sluit een lekke koppakking eigenlijk uit.
Ludo dank je voor de tip AFR- meting, ga ik nog laten doen.
Ik ga ook denken aan het klepsteelrubberverhaal of rookt ie dan wel blauw-zwart??
Hij verbruikt dus wel olie.
Ik weet dat de vorige eigenaar  ong. 25 km per dag reed, mogelijk veel vocht in de olie??
Gisteren bijgevuld tot half tussen min en max.....
Morgen ff checken.
Thnx zover

Ludo

Bij olieverbranding heb je inderdaad blauwe rook.
Maar dat hoeft niet altijd gepaard te gaan, met slechte klepsteelrubbers.
De carterontluchting is wel al een goed begin.

Als je zegt, geen koelvloeistofverlies of koelproblemen, denk ik toch eerder een brandstofprobleem bij witte rook.
Wanneer zie je die witte pluimen?, en hoe draait de motor stationair?.

marckx

De witte pluim zie ik als hij koud gestart wordt.
Het is meer pluim als wat condensrook bij koude start.
Stationair wil hij wel eens ff oplopen ( ong. 200 rpm) en weer naar normaal teruggaan.
heb al een andere (gebruikte) lmm gemonteerd omdat hij bij overschakelen net wat te lang op toeren bleef hangen of zelfs iets opliep. Toch maar een hele nieuwe lmm???

Ludo

;D
Een (te) rijk mengsel dus.
Controleer of vervang ook de vacuumslangen.

marckx

waar haal ik die het voordeligst vandaan?
Best origineel bosch neem ik aan.170 op ebay.de is de goedkoopste originele wat ik kon vinden buiten de usa 90 dollar????

Ludo

Je bedoeld een luchtmassameter?.
Probeer eerst de vacuumslangen, het toerental moet stabiel kunnen blijven.

Luchtmassameter kan je ook reinigen, probeer dat eerst, nieuw kan altijd nog.
Lees even hier in het blog van Jelle: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,40922.735.html (even naar onder scrollen)
Het toerental zal altijd even blijven hangen tijdens overschakelen, stationair regelaar en gasklep reinigen, veel meer kan je daar niet aan doen.

marckx

Dank je,

Ik ga hiermee al eens aan de slag.
:)