Mistlichten tevens ook gebruiken als remlicht?!

Gestart door Ernst-Willem, 03-03-2012 08:10:48

Vorige topic - Volgende topic

Ernst-Willem

Is er iemand die ervaring heeft om beide mistlichten (achter) tevens te gebruiken als remlicht.
Ik kan me voorstellen dat je het niet zomaar kan aansluiten op je bestaande remlichten omdat je als je dan de mistlichten aan zou zetten dus ook de remlichten zo gaan branden, dat is juist net niet de bedoeling!

widebody

Kan wel, maar dan moeten de heren electronicaexperts je even helpen.
Of het wettelijk gezien mag ???. Geen idee.

Weet wel dat de Ford sierra destijds ook zoiets had.

Jack v

Dan moet je bij de apk het zaakje weeer origineel maken want een mistachterlicht is verplicht.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

-D©©©L-

Het kan vrij simpel door beide te koppelen met een setje diodes. Probleem is alleen wel de maximale stroom door de lampcheck module en het afwezig zijn van een mistlamp aan de rechter zijde (orginele armaturen).

Ernst-Willem

Dat idee had ik al een beetje, maar ik heb een trekhaak waarbij er dus een extra module is ingebouw (orgineel) waar mee de lampcheck wordt overbrugt/omgeleid/aangepast of hoe ook mag heten.
Dan zou het nu alleen het checken zijn van de rechterlamp unit en een paar diodes Nu heb ik daar geen verstand van maar wat voor moet ik dan hebben, wat moet ik opgeven in de elecktronica winkel?

daytonawim

Je kan in de winkel gewoon doorgeven dat je 4 diodes moet hebben die 25 watt aan stoom door moeten laten, en een zo klein mogelijke lekstoom hebben.

De diode zet je dan tussen de + kabel van je remlicht die naar de mistlamp gaat, de andere diode komt tussen de + draad van je mistlamp te zitten.
De diodes voorkomen dat stoom terugloopt in je stroom circuit.

Als het goed is heb je dan ook bij de APK geen probleem, zolang de monteur niet op de remtrapt en de mistlamp tegelijk wilt zien ;D ;D

jeroen74

CiteerWeet wel dat de Ford sierra destijds ook zoiets had

Zeker niet. Gewoon twee remlichten, en twee mistlampen; en die lichten niet allemaal op als je op het rempedaal trapt. Misschien dat jij er eentje had die dat wel deed, maar dat is zeker niet fabrieksorigineel ;)

Een diode geeft zo'n 0.7V spanningsverlies, meer naar mate de stroom groter wordt, dus dat kost wel lichtopbrengst per lamp. Elke diode zal zo'n kleine 1W verstoken, dus ze worden wel warm.

Hoe ga je die diodes monteren?

Je kan ook eventueel een relais gebruiken, dan heb je geen spanningsverlies.

mehn

Citaat van: Jack v op 03-03-2012 09:19:26
Dan moet je bij de apk het zaakje weeer origineel maken want een mistachterlicht is verplicht.

En daarbij komt nog dat 4 remlichten niet mag.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

JW

Citaat van: -D©©©L- op 03-03-2012 09:25:24
Het kan vrij simpel door beide te koppelen met een setje diodes. Probleem is alleen wel de maximale stroom door de lampcheck module en het afwezig zijn van een mistlamp aan de rechter zijde (orginele armaturen).

precies zo heb ik het gedaan bij onze 745. diodes met tussenstekkers er bij. mistachterlicht werkt zo nog apart, bij remmen branden er 4 lampen.
De diodes zijn met kabeleindhulzen aan de kabels vastgezet, ze zweven dus. dan een goeie dikke krimpkous over de verbinding en klaar. Ik heb de gelijkrichteriodes uit een oude PC voeding genomen, die waren behoorlijk heavy duty en doen het al dik 2 jaar zonder problemen.

nooit gedoe gehad met de apk en door links en rechts 1 stekkertje los te halen is het weer origineel te maken.

zeker bij een oudere auto een leuke upgrade want door de oudere reflectoren etc val je niet meer zo goed op vergeleken met veel moderne auto's. bij een 850 een minder groot issue dan bij een 740 oid.
240 Turbo | 1991 | 282Kkm | E85

thuur

Citaat van: -D©©©L- op 03-03-2012 09:25:24het afwezig zijn van een mistlamp aan de rechter zijde (orginele armaturen).

Dat afwezige brugje voor onze markt is zo gemaakt hoor :eusa_shhh:

Gr ;)

-D©©©L-

Citaat van: thuur op 21-03-2012 01:33:06
Citaat van: -D©©©L- op 03-03-2012 09:25:24het afwezig zijn van een mistlamp aan de rechter zijde (orginele armaturen).

Dat afwezige brugje voor onze markt is zo gemaakt hoor :eusa_shhh:

Gr ;)

Meestal is de reflector ook niet zo goed aanwezig als links. Dof/mat/half/slecht