Dynamo begeven?

Gestart door ghertzberger, 03-03-2012 12:33:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ghertzberger

Hallo iedereen,

Ik kwam net van de snelweg. Remde af op de motor voor het stoplicht en toen gingen opeens al mijn dashboardlampjes branden. Deze gingen gelijk weer uit. Na 5 minuten gingen ze weer branden en nu blijven ze branden.

Gelukkig was ik onderweg naar mijn garage. Daar even op de accupolen gemeten. Wanneer de motor uit is de spanning 12,13 V na starten (en lopen) nog 11,93 V. Kan ik er nu vannuit gaan dan mijn dynamo het heeft begeven?

Hieronder foto'tje van de kerstverlichting:



Groet,

Gideon


mehn

Daar lijkt het wel op.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur


Hengeveld

Vaak is het vervangen van de spanningsregelaar-module met koolborstels voldoende. Dit zit in/op de dynamo.

ghertzberger

Voordat ik de dynamo wilde demonteren gaf een vriend me het advies om een tikje te geven op de dynamo. Zijn gedachte was, dat je dan een koolborsteltje wat vast zit dan los tikt.

Niet geschoten altijd mis. Dus een paar kleine tikjes gegeven. Daarna gestart en een prachtige 13,81 V op de accu. Mooi!

Nu dus weer een vraag. Moet ik niet toch de dynamo vervangen? In de gedachte van, hij deed het niet goed, dus vervangen.

Wat zijn jullie gedachten?

Hengeveld

Als het de koolborstels zijn:

Citaat van: Hengeveld op 03-03-2012 13:06:24
Vaak is het vervangen van de spanningsregelaar-module met koolborstels voldoende. Dit zit in/op de dynamo.

Ludo

Citaat van: ghertzberger op 03-03-2012 13:24:40
Wat zijn jullie gedachten?

In zulke gevallen stel ik me altijd de vraag, of het onderdeel na +15 jaar dienst dan nog wel zo betrouwbaar is.
Doorrijden en in het ergste geval stil komen staan, en afgesleept moeten worden, kost je met wat geluk zo'n 500 euro.
Of meteen maar vervangen/herstellen, voor de helft of nóg minder?.  :D

Hoezo, Volvo rijden is duur.   ???

MVeldhuis

Koolborstel kost een euro of 5 denk ik?

Hengeveld

Ludo, met die logica kun je beter een nieuwe auto kopen.

TonV70R

Dynamo er onderuit halen.

Dan is even naar de koolbostels kijken, het kan zijn dat de koolborstels wat " klemmen" door stof van de slijtage van de koolborstel. Meteen even de koolborstels goed bekijken en de boel even goed schoonmaken. Je zou meteen nieuwe koolborstels kunnen monteren.
Honda Supermagna 1987
Ducati 749 2006
MG TF 2002
Focus wagon 2012
Focus Wagon ST line 2022

UserID6342

En wat kost een revisiedynamootje ?  Ja precies ook een dikke scheet en drie knikkers en is helemaal kant en klaar  en schroef je zo op de auto met een volledig jaar garantie.  Moet het nu echt nog goedkoper, dan doe je alleen de spanningsregelaar vervangen.

The Demon

Net wat Dirk zegt, gewoon een revisie exemplaar erop schroeven en klaar ben je voor weinig met garantie.

Groet,
The Demon.

MrCain

#12
Citaat van: Hengeveld op 03-03-2012 13:06:24
Vaak is het vervangen van de spanningsregelaar-module met koolborstels voldoende. Dit zit in/op de dynamo.

Maar soms is een ruil dynamo bijna net zo duur......  een bosch regelaar ,die er op zit, is erug duur... maar je heb ook een "goedkope" imitatie.

-Edit-
ff de prijzen er bij : Bosch regelaar +/- €500,-  :o
                          Imitatie regelaar +/- €50,-  ;D
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Ludo

Citaat van: MrCain op 03-03-2012 17:36:43
Citaat van: Hengeveld op 03-03-2012 13:06:24
Vaak is het vervangen van de spanningsregelaar-module met koolborstels voldoende. Dit zit in/op de dynamo.

Maar soms is een ruil dynamo bijna net zo duur......  een bosch regelaar ,die er op zit, is erug duur... maar je heb ook een "goedkope" imitatie.

Zo is dat.
Maar blijkbaar heeft iedereen alleen maar de bek vol over goed onderhoud.
Als de daad bij het woord moet gevoegd worden, praat men steeds tegenovergesteld.  ::)

Hengeveld

Originele Bosch-regelaar kost 50 euro bij Velba.