tussenbak AWD perikelen

Gestart door mbouwheer, 03-03-2012 16:00:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BenC70ES

Citaat van: Piere op 08-03-2012 00:08:05
Smeren inderdaad, daar ben ik het mee eens.
Maar de splineverbinding zoals je zegt, die ziet toch niet constant af? Anders zou het bij de Xc van m'n pa al lang misgelopen zijn denk ik zo, die heeft regelmatig z'n AWD nodig..

Bij de haldex is het zeker een zwak punt en preventief vervangen (aangezien de lage prijs) zeker aan te raden, aangezien je anders de haakse overbrenging en in het slechtste geval zelfs de bak in de vernieling rijdt.   Vervangen moet enkel de haakse overbrenging los, wat 'simpel' is in vergelijking met een versnellingsbak los te halen.

De bus kan wel erg vastzitten!

Lijkt me het zelfde te zijn voor de visco awd...

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Emiel

Mein himmel, moet daar tegenwoordig ook al kopervet op... :eusa_silenced:

Citaat van: mbouwheer op 08-03-2012 18:38:35
Heb net de nieuwe bus binnen. Als ik hem op de uitgaande as van het differentieel schuif is er praktisch geen speling voelbaar.
Als ik de as goed bekijk zijn de ribbels niet echt mooi scherp meer maar ze lijken afgesleten. Dus twijfel ik of dat zo hoort of niet. Weet iemand hoe de ribbels er bij een nieuwe as uitzien? afgeplat of scherp? Ik heb de as hierboven op de foto staan.

De tanden in de bak horen iets afgeplat te zijn, maar als ik het goed zie op de foto dan zijn de tanden aan de buitenkant veel platter dan verder de bak in.

Hoe makkelijk schuift die bus erin?

mbouwheer

De bus schuift er mooi strak overheen en heeft bijna geen speling.

arjen850

Citaat van: mbouwheer op 08-03-2012 18:38:35
Heb net de nieuwe bus binnen. Als ik hem op de uitgaande as van het differentieel schuif is er praktisch geen speling voelbaar.
Als ik de as goed bekijk zijn de ribbels niet echt mooi scherp meer maar ze lijken afgesleten. Dus twijfel ik of dat zo hoort of niet. Weet iemand hoe de ribbels er bij een nieuwe as uitzien? afgeplat of scherp? Ik heb de as hierboven op de foto staan.

Kun je dit aan de nieuwe mof niet zien Martijn?

Emiel

Wat is mooi strak schuiven? Heb je veel of weinig kracht nodig?
Wat ik er zo van begrijp is dat je hem redelijk eenvoudig op en af de vertanding kan schuiven.

Mof hoort 0 speling te hebben tov de vertanding in de bak.

mbouwheer

De speling is 0,2 mm. in de draairichting. Ik kan hem er makkelijk met de hand op en af schuiven.

mbouwheer

#21
Ik voel mij een beetje dom nu maar waar vul ik de bakolie bij? Het is dus een V70 R. Ik vindt alleen de achteruit schakelaaar bovenop de bak die ik eruit kan draaien. Is dat ook de juiste plaats om de nieuwe olie er in te gooien? Ik vindt verder geen pluggen aan de voor of zijkant. Ik heb uiteraard de zoekfunctie gebruikt maar kon daar alleen een verwijzing vinden naar een topic van daytonawim maar die heeft net vandaag de brui eraan gegeven op dit forum dus is dat draadje dood.

Jack v

Als het goed is heb je bij je linkeraandrijfas twee bouten zitten volgens mij sleutel 22. De bovenste is de peil en vulopening. De onderste is voor afloop.

Dit is van een 850 ik weet niet of jouw V70R gelijjk is;
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,46513.msg1051815.html#msg1051815
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Emiel

Citaat van: mbouwheer op 10-03-2012 14:24:07
De speling is 0,2 mm. in de draairichting. Ik kan hem er makkelijk met de hand op en af schuiven.

Als de mof straks weer stuk is dan weet je iig waar de oorzaak ligt.

Hoe weinig die speling ook is, het hoort er niet op te zitten. Een nieuwe mof hoor je er ook niet makkelijk op te schuiven. Die moet met een fikse kunststof hamer op de uitgaande as getikt worden, of zoals Volvo het graag wil; opwarmen in de magnetron/oven en dan monteren.

Succes ermee verder.

mbouwheer

Ik probeer het wel. Zo duur is zo'n mof nou ook weer niet. Dus mocht hij stuk draaien dan weet ik in ieder geval waar het aan ligt.
Bedankt voor het meedenken.

MVeldhuis

Speling is niet goed, je zou haast kunnen zeggen dat proberen geen zin heeft maar aan de andere kant, wie weet doet ie het er nog een poosje op, en stuk is het nu ook al.

mbouwheer

Ik heb een AWD set bij elkaar van een nieuwer type. Als ik ook de visco koppeling die tegen het achter diff zit vervang dan past dat allemaal prima. Nu loop ik er tegenaan dat de visco koppeling met vier bouten vast zit. En de bovenste twee kan ik met geen mogelijkheid bij. Zit tegen de brandstoftank aan gebouwd. Ik vrees dat ik de complete achteras zal moeten laten zakken of is er nog een andere slimme manier om die stomme bouten los te krijgen?

 

Emiel

De bouten van het aluminiumhuis om de visco?

mbouwheer


Emiel


Foto uit Marco's blog

Het hele achterdiff kan je iets kantelen als je de bout die links hoort los draait. Als het goed is kan je hem daarna eraf schuiven.