tussenbak AWD perikelen

Gestart door mbouwheer, 03-03-2012 16:00:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

mbouwheer

Ik ben bezig de tussen bak van mijn V70 R AWD te vervangen. Ik had al een goede gebruikte op de kop getikt samen met een aandrijfas.
Vandaag de oude eronderuit, de nieuwe van verse olie voorzien maar toen kwam ik erachter dat de mof die de versnellingsbak verbindt met de tussenbak dol gedraaid is. Ik meen dat dit een veel voorkomend probleem is bij dit type. Bij de gebruikte die ik gekocht had zit hij niet bij. Kan dus even niet verder (  >:( ) en kan denk ik het beste een nieuwe bij de dealer bestellen. Of heb ik het mis en is een goede gebruikte ook een optie?

Ter verduidelijking:

de tussenbak:


gedemonteerd:


De mof met afgesleten kartels:

arjen850

Hey Martijn, leuk dat je eraan bent begonnen :eusa_clap:
Ik zou idd die mof gewoon nieuw bestellen bij de dealer, maar hou je vast voor de prijs :P
Maar je denkt toch niet dat je na al deze moeite mij kunt bij blijven in de bochten he? ;D
Als je hulp nodig hebt, dan weet je mijn nummer he ;)

Misschien heeft marc hem nog zit ik me te bedenken, dat zou financieel uiteraard beter zijn, PB is gauw gedaan..

Sbv

Ik zou zelf voor een nieuwe mof gaan. Bij Xc70n valt het wel mee, iets van rond de 100 - 150 euro uit mijn hoofd

Piere

Een nieuwe zou ik ook doen ja...

Is dat trouwens ook niet een van die onderdelen van die AWD-aandrijflijn die verbeterd is nadat ze hebben ingezien dat het materiaals de kracht niet aankon ofzo?



Citaat van: arjen850 op 04-03-2012 20:17:41
Maar je denkt toch niet dat je na al deze moeite mij kunt bij blijven in de bochten he? ;D

Tuurlijk wel, 250pk op twee wielen, of 200 op vier, dat zie je van hier  8)
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

arjen850

Citaat van: Piere op 04-03-2012 22:13:33
Een nieuwe zou ik ook doen ja...

Is dat trouwens ook niet een van die onderdelen van die AWD-aandrijflijn die verbeterd is nadat ze hebben ingezien dat het materiaals de kracht niet aankon ofzo?



Citaat van: arjen850 op 04-03-2012 20:17:41
Maar je denkt toch niet dat je na al deze moeite mij kunt bij blijven in de bochten he? ;D


Tuurlijk wel, 250pk op twee wielen, of 200 op vier, dat zie je van hier  8)

Happerdehap, nu Martijn nog ;)

JeffreyC

Ik heb het complete zaakje laatst vervangen op een V70N XC, was veel te lang mee doorgereden. De verbindings bus + as van de HO kapot. De bus koste dacht ik €100, de HO een 0 meer.
Blijkbaar geeft Volvo zelf aan de bus iedere 100000km te vervangen.
300 PK 390 NM CY T-5R MT
2.0L, 19T, S60R exhaust manifold, 440cc injectors, 3" downpipe, 2.5" catback, RIP kit, 50mm AL intercooler, Koni STR-T, -40mm Intrax,
Porsche/Brembo BBK, Fasttech software, M66 in progress

BenC70ES

Citaat van: Sbv op 04-03-2012 21:59:24
Ik zou zelf voor een nieuwe mof gaan. Bij Xc70n valt het wel mee, iets van rond de 100 - 150 euro uit mijn hoofd

Iets van een 80 (XC90) bij de Haldex, en zoals hierboven je kan zien, best preventief te vervangen...

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Piere

Citaat van: V70 2.5T op 06-03-2012 22:55:12
Blijkbaar geeft Volvo zelf aan de bus iedere 100000km te vervangen.

Mwoa da's ook niet nodig. Die van m'n pa heeft denk ik zelfs nog altijd de eerste zitten. HO is wel al vervangen. 340 000km ofzoiets nu..
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

MVeldhuis

Mijn oom heeft ook al 3 ton gereden op de 1e olie met zijn mercedes...

Turbo-Geek

Citaat van: MVeldhuis op 07-03-2012 00:08:37
Mijn oom heeft ook al 3 ton gereden op de 1e olie met zijn mercedes...

Ja met een verbruik van 1 liter olie op 2000 km hoef je ook nooit je olie te vervangen .....
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Piere

Citaat van: MVeldhuis op 07-03-2012 00:08:37
Mijn oom heeft ook al 3 ton gereden op de 1e olie met zijn mercedes...

Wel een klein verschil tussen motorolie en die gekartelde bus hè :P

Waarom vervangen als het nog werkt? Het is niet zoals bij ontsteking dat't slechter gaat werken toch..



En bij de dealer wordt dat ook pas vervangen als het nodig is hoor. Ookal ligt de hele boel open om te koppeling te vervangen op 250 000km ;)
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

mbouwheer

#11
Citaat van: arjen850 op 05-03-2012 00:45:45
Citaat van: Piere op 04-03-2012 22:13:33
Een nieuwe zou ik ook doen ja...

Is dat trouwens ook niet een van die onderdelen van die AWD-aandrijflijn die verbeterd is nadat ze hebben ingezien dat het materiaals de kracht niet aankon ofzo?



Citaat van: arjen850 op 04-03-2012 20:17:41
Maar je denkt toch niet dat je na al deze moeite mij kunt bij blijven in de bochten he? ;D


Tuurlijk wel, 250pk op twee wielen, of 200 op vier, dat zie je van hier  8)

Happerdehap, nu Martijn nog ;)


Tja, de tijd zal het leren.

Iets anders: Ik zie net dat de uitgaande as van de versnellingsbak/diff naar tussenbak de kartels ook versleten heeft. Is dat ding los te vervangen? Dan zal de bak + koppelingshuis uit elkaar moeten zo te zien. Van het een komt het ander merk ik, maar we gaan stug door. AWD zal die hebben! ( om Arjen voor te blijven hehe) De bus heb ik bij de dealer besteld a 105 euro. Als alles toch los is dan maar preventief vervangen ondanks dat de oude opgestuurd wordt en ook nog wel bruikbaar is.

Dit is de as die ik bedoel:


MVeldhuis

Citaat van: Piere op 07-03-2012 09:03:35
Citaat van: MVeldhuis op 07-03-2012 00:08:37
Mijn oom heeft ook al 3 ton gereden op de 1e olie met zijn mercedes...

Wel een klein verschil tussen motorolie en die gekartelde bus hè :P

Waarom vervangen als het nog werkt? Het is niet zoals bij ontsteking dat't slechter gaat werken toch..



En bij de dealer wordt dat ook pas vervangen als het nodig is hoor. Ookal ligt de hele boel open om te koppeling te vervangen op 250 000km ;)

Daar heb je het dus mis, splineverbindingen zoals deze worden langzaam slechter. Het werkt een beetje als bout en moer, als daarvan de draad stuk gaat is het altijd de moer, bij splineverbindingen gaat 9 van de 10 keer de buitenste als eerste.  De bus kost 100 euro en vervangen stelt niks voor, als ie uiteindelijk zo ruim is dat de boel langs elkaar gaat verniel je er ook de enorm kostbare tussenbak mee...

Goed gesmeerd houden kan overigens de levensduur enorm verlengen.

Piere

Smeren inderdaad, daar ben ik het mee eens.
Maar de splineverbinding zoals je zegt, die ziet toch niet constant af? Anders zou het bij de Xc van m'n pa al lang misgelopen zijn denk ik zo, die heeft regelmatig z'n AWD nodig..
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

mbouwheer

Heb net de nieuwe bus binnen. Als ik hem op de uitgaande as van het differentieel schuif is er praktisch geen speling voelbaar.
Als ik de as goed bekijk zijn de ribbels niet echt mooi scherp meer maar ze lijken afgesleten. Dus twijfel ik of dat zo hoort of niet. Weet iemand hoe de ribbels er bij een nieuwe as uitzien? afgeplat of scherp? Ik heb de as hierboven op de foto staan.