Jengelend geluid uit multiriem -- opgelost

Gestart door soichiro, 05-03-2012 11:30:15

Vorige topic - Volgende topic

soichiro

Hallo!

mijn 1995 850 10v estate op LPG maakt sinds het vervangen van de multiriem een jengelend geluid. Toerental afhankelijk, en het is er altijd. De riem loopt mooi recht over alle rollen.

Ik zou eigenlijk de riem er af moeten halen en aan de poelies moeten draaien, dan weet ik zeker dat het de poelie van het stuurbekrachtigingshuis is, wat ik vermoed. (of toch de dynamo..)

Mensen zeggen: hij wordt er oud mee, met dat geluid. Hij is met 325K km al op leeftijd, dus dat klopt. Het is echter wel een geluid dat het fraaie motorgeluid overstemt, en daarmee nogal irritant.

Concrete vraag: wie heeft er een stuurpomp liggen en is in de gelegenheid te testen door deze erop te zetten? Als de jengel hiermee weg is neem ik de pomp graag over!
The body must be relaxed, but the mind must be sharp.

-D©©©L-

Op basis waarvan heb je de distributie, de (eventuele) aircopomp en spanrol + looprol van de multiriem uitgesloten ?

Ronald21

doe eens een druppelje olie op de riem > geluid weg > riem vervangen

spanner vastpakken > geluid weg > spanner vervangen

soichiro

Citaat van: -D©©©L- op 05-03-2012 11:33:25
Op basis waarvan heb je de distributie, de (eventuele) aircopomp en spanrol + looprol van de multiriem uitgesloten ?

Op basis van een nieuwe distributieset + spanrollen + waterpomp bij 301.000 km. Geluid was er toen niet. Later, bij ca. 315.000 is de multiriem vervangen en toen begon het gejengel. Riem is dus nieuw. (helpt dat druppeltje olie dan alsnog @ Ronald?)

Ik denk dus dat de distributie wel goed moet zijn.

soichiro

Citaat van: Ronald21 op 05-03-2012 13:21:07

Kan ik de spanner vastpakken als de motor draait??

mehn

Citaat van: soichiro op 05-03-2012 16:16:08
Citaat van: Ronald21 op 05-03-2012 13:21:07

Kan ik de spanner vastpakken als de motor draait??

dat kan, maar pas op dat je niet met je vingers tussen de riem en de looprol komt ;)
Als je aan het gedeelte komt waar het vierkante gat in zit kan niet veel gebeuren.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

UserID6342

Citaat van: soichiro op 05-03-2012 11:30:15

Concrete vraag: wie heeft er een stuurpomp liggen en is in de gelegenheid te testen door deze erop te zetten? Als de jengel hiermee weg is neem ik de pomp graag over!

Ik snap dat je dat bijgeluid niet leuk vind, maar ik denk dat geen van de forummers (ik in ieder geval niet en dat is echt niet boos of zeikerig bedoeld) hier gehoor aan zullen geven want zo werkt het spelletje namelijk niet helemaal.  Wat dacht je van de ATF olie, wat daar mee te doen ?  Pomp vervangen is ook nieuwe olie erop.  De stelling zoals jij 'm nu zegt is hetzelfde als jij naar de bakker gaat, een brood meeneemt en zegt "als tie lekker is betaal ik".....  Je raad het al, je zult weinig brood krijgen ben ik bang ;D

soichiro

Citaat van: Dirk342 op 05-03-2012 18:28:23
Citaat van: soichiro op 05-03-2012 11:30:15

Ik snap dat je dat bijgeluid niet leuk vind, maar ik denk dat geen va
n de forummers (ik in ieder geval niet en dat is echt niet boos of zeikerig bedoeld) hier gehoor aan zullen geven want zo werkt het spelletje namelijk niet helemaal.  Wat dacht je van de ATF olie, wat daar mee te doen ?  Pomp vervangen is ook nieuwe olie erop.  De stelling zoals jij 'm nu zegt is hetzelfde als jij naar de bakker gaat, een brood meeneemt en zegt "als tie lekker is betaal ik".....  Je raad het al, je zult weinig brood krijgen ben ik bang ;D

Dan ben jij niet de persoon die hier gehoor aan zal geven. Ik probeer me slechts voor te stellen wat mogelijk zou zijn. Beetje hardop gedacht. Niets is gratis, (wie verwacht dat? Ik niet) daar ben ik me van bewust. Ik zoek wel naar een oplossing waar iemand wellicht open voor staat, of een bijdrage aan kan leveren. Enthousiastelingen genoeg hier. Of ideeen zoals eerder vandaag geopperd, waarvoor vast dank! Voor ieder probleem is vaak een passende oplossing, dit zou er een kunnen zijn.

Anyways, ik begrijp je punt en was niet bedoeld zoals je 'm gelezen hebt. Maar je had dus geen pomp voor me? :)

UserID6342

Citaat van: soichiro op 05-03-2012 21:29:59
....Anyways, ik begrijp je punt en was niet bedoeld zoals je 'm gelezen hebt. Maar je had dus geen pomp voor me? :)
Helaas niet, maar ik verwacht, net zoals de anderen overigens, dat daar het geluid helemaal niet vandaan komt.  Denk ook veel eerder aan de spanner van de multiriem.  Het gebeurt vaker, riem vernieuwd en het kreng gaat geluid maken.  Kan die overigens heel oud mee worden, het is alleen een beetje lullig geluid.

-D©©©L-

Citaat van: soichiro op 05-03-2012 16:15:36

Op basis van een nieuwe distributieset + spanrollen + waterpomp bij 301.000 km. Geluid was er toen niet. Later, bij ca. 315.000 is de multiriem vervangen en toen begon het gejengel. Riem is dus nieuw. (helpt dat druppeltje olie dan alsnog @ Ronald?)

En de rest ?

big ben

Sem

Ik heb het ook ooit gehad met mijn 850 2.5 20v.. Ff wat opspuiten en het was weg.., maar niet voor lang. Achteraf bleek er een modificatieriem voor te zijn. Die liep ook een iets andere weg... Ik weet dat hij voor die tijd weinig aanraking had met de dynamo en daarna had hij bijna 3/4 aanraking met de pouly van de dynamo.

Ik vraag me af of je de juiste riem hebt gekregen..  vraag eens bij de dealer of er een modificatie is geweest? Bij mij was dat de oplossing. Het was een soort krakend en zeurend geluid. Als ik met de schoevendraaier de spanner op spanning bracht was het weg, maar dat was dus ook het probleem. De oude riem was te lang. Daardoor was de spanner bijna op z'n einde. Met de nieuwe riem en de andere weg die hij liep, was de spanning top.

soichiro

Citaat van: -D©©©L- op 06-03-2012 08:06:01

En de rest ?

Citaat van: -D©©©L- op 06-03-2012 08:06:01

En de rest ?

Tja, wat blijft er nog over? Vervangen is wat bij een distributieset hoort. Wat ben ik vergeten?

soichiro

soichiro

Citaat van: Sem op 06-03-2012 08:29:53
Ik heb het ook ooit gehad met mijn 850 2.5 20v.. Ff wat opspuiten en het was weg.., maar niet voor lang. Achteraf bleek er een modificatieriem voor te zijn. Die liep ook een iets andere weg... Ik weet dat hij voor die tijd weinig aanraking had met de dynamo en daarna had hij bijna 3/4 aanraking met de pouly van de dynamo.

Ik vraag me af of je de juiste riem hebt gekregen..  vraag eens bij de dealer of er een modificatie is geweest? Bij mij was dat de oplossing. Het was een soort krakend en zeurend geluid. Als ik met de schoevendraaier de spanner op spanning bracht was het weg, maar dat was dus ook het probleem. De oude riem was te lang. Daardoor was de spanner bijna op z'n einde. Met de nieuwe riem en de andere weg die hij liep, was de spanning top.

Dit lijkt me een interessante! Toen de auto terugkwam na vervanging van de riem, zat de dynamo niet goed vast; mistte een bout aan de bovenkant. Ik dacht toen dat ze 'm vergeten waren, maar zou kunnen dat de riem gewoon te strak was, en dus ging de bovenste bout van de dynamo er niet meer lekker doorheen. Ik ben terug gegaan en het is verholpen. Resultaat kan een nog strakker liggende riem zijn. Misschien dus inderdaad de routing van de riem of de riem zelf. Ik zal eens kijken hoe die ligt.