Groot onderhoud rond twee ton, vier ton, zes ton(?)

Gestart door meiro, 10-03-2012 13:28:30

Vorige topic - Volgende topic

meiro

Vaak lees ik hier op het forum dat een 850/x70 tussen de 200 en 240 kkm vaak aan een aantal grote reparaties/vervangingen toe is. Soms wordt gezegd dat het beter is een goed onderhouden Volvo met bijvoorbeeld 280 kkm te kopen dan eentje die net tegen de twee ton aanzit. Wat ik in dit topic wil proberen is een lijstje te maken met die zaken die rond deze kilometerstanden optreden, zodat iedereen die in de markt is voor een Volvo met zo'n lage km stand weet waar hij op moet letten bij aanschaf.

Nu weet ik niet precies welke dingen het allemaal betreft dus aanvullingen en correcties zijn welkom. Ik begin met een lijstje van wat ik zoal tegengekomen ben in advertenties en topics hier op het forum. Ik zal deze post aanpassen met de correcties en aanvullingen die iedereen inbrengt.

- Draagarmen voor
- Schokdempers (?)
- Motorsteunen en -rubbers
- stabilisatorstangen/endlinks
- uiteraard de distributieriem bij 240k of180k bij alter1
- remklauwen
- handremvoeringen
..

thuur

Achter zitten geen draagarmen.

D-riem iedere 120dkm, en iedere 2e wissel ook waterpomp, spanrol en meelooprol meenemen. Alter I's doen 75d met een riem.

Vaak zie je ook dat de remklauwen en handrem rond deze standen de beste tijd wel gehad hebben.

Tja, je kunt het zo gek maken als je zelf wil. Bougiekabels, verdeelkap, rotor, vacuumslangen, etc. staat niet echt een termijn voor.

Gr 8)

meiro

Citaat van: thuur op 10-03-2012 17:40:30
Achter zitten geen draagarmen.
Vandaar dat ik daar nooit iemand over hoor.

CiteerD-riem iedere 120dkm, en iedere 2e wissel ook waterpomp, spanrol en meelooprol meenemen. Alter I's doen 75d met een riem.

Vaak zie je ook dat de remklauwen en handrem rond deze standen de beste tijd wel gehad hebben.

Tja, je kunt het zo gek maken als je zelf wil. Bougiekabels, verdeelkap, rotor, vacuumslangen, etc. staat niet echt een termijn voor.

Gr 8)
Rotor en verdeelkap zie ik ook meer als gewoon onderhoud. Het gaat mij om de grote dingen (€250+) speciefiek bij twee ton.
Remklauwen voeg ik toe. Handrem zijn de voeringen neem ik aan. Die zaten bij de mijne ook los bij 370k.

Bedankt voor je reactie.

Piet

Bij 300.000 km heb ik alles aan de auto (850R) vervangen wat maar slijten kon.
Ik heb de auto nu 13 jaar dus ik weet precies wat er in het verleden aan is gedaan en dat heeft zich eigenlijk beperkt naast de "normale" periodieke onderhoudsdingetjes  tot 2x een nieuwe koppeling met vervanging achterste krukaskeerring
Wat me opviel was dat er meer slijtage was dan het rijgedrag deed vemoeden.

Wat er bij mij versleten/stuk onder vandaan kwam na 3 ton dus (wat ik nog kan herinneren) zijn:
-Alle wiellagers, 1 begon tijdens een vakantie te zingen de andere 3 volgden binnen een paar maanden.
-Handremkabels: ommanteling gaat scheuren waardoor er water in komt en de kabels gaan vastrotten, zat bij mij aan 1 kant vast. Handremschoenen vielen bij mij wel mee.
-Lagers van de veerpoten.
-Dwarsarmsteunen van de achterwielophanging, die scheuren gewoon door!
-Turbo was versleten Hij kwam nog wel steeds goed op druk maar veroorzaakte veel oliegebruik.
-Achterste/bovenste motorsteun (die boven de motor naar het schutboard) rubber doorgescheurd.
-Aircopomp: teveel speling op de poelie, nog op te lossen door verwijdering van aantal ringetjes.
-Slijtage aan motor, vooral zuigerveren en wat ovaliteit cilinders waardoor blowby en dus hoge carterdruk.(
(-Versnellingsbak (handbak) lijkt onverwoestbaar).
-ABS regelunit: soldeercontacten welke slecht contact begonnen te maken. Contacten doorsolderen loste probleem weer op.

Dit is wat me zo gauw te binnen wil schieten.

Piet

O ja, en de benzinepomp wil het na 3 ton nog wel eens begeven.

beeper

Ik heb die van ons gekocht met 2 ton (v702.5t '98), er staat nu 3 ton op.
Diverse zaken zijn al de revue gepasseerd:
aircopomp
draagarmen voor
schokbrekers achter
stabilisatorstang
thermostaat
motor achterwisser
abs unit
diverse motorsteunen
schakelaars raambediening (moet nog gefixed worden)
bougie en bobine kabels
Loslatende bekleding van de deurpanelen
Misschien vergeet ik nog wel iets..
Heb nu een lek stuurhuis en olielekkage aan de achterzijde van het blok.
Tevens zweet de automaatbak.

Tel uit je winst ;D

meiro

Citaat van: beeper op 15-03-2012 21:12:34
Ik heb die van ons gekocht met 2 ton (v702.5t '98), er staat nu 3 ton op.
Diverse zaken zijn al de revue gepasseerd:
aircopomp
draagarmen voor
schokbrekers achter
stabilisatorstang
thermostaat
motor achterwisser
abs unit
diverse motorsteunen
schakelaars raambediening (moet nog gefixed worden)
bougie en bobine kabels
Loslatende bekleding van de deurpanelen
Misschien vergeet ik nog wel iets..
Heb nu een lek stuurhuis en olielekkage aan de achterzijde van het blok.
Tevens zweet de automaatbak.

Tel uit je winst ;D

Bedankt voor de reacties.

ik zie nu aan grote posten:
Onderstel:
draagarmen
schokdempers
stabilisatorstangen
stuurhuis is een dure volgens mij, maar niet specifiek voor 2 ton denk ik
veerpootlagers

motor:
indien turbo: turbo
div. motorsteunen/ -rubbers
De ovaliteit van cilinders en slijtage aan de zuigerveren herken ik niet. Zijn er meer mensen behalve Piet die daar last van hebben? Dat zijn toch dingen waar je pas achter komt als je het blok open hebt. Ik heb altijd begrepen dat 'onze' motoren juist tonnen halen zonder revisie ???

Remmerij:
schijven
remklauwen
ABS computer

diversen:
Airco

Het mooiste zou zijn als we nu kunnen vaststellen voor elk van die posten wat de manier is om er achter te komen of eea speelt, en wat de remedie is en natuurlijk de kosten... als ik er tijd voor heb probeer ik dat eens op een rijtje te zetten.

TonV70R

Ach, een aantal van bovenstaande punten heb je natuurlijk ook als je een ander merk auto koopt, denk oa aan remschijven, schokdempers, ophangrubbers, motorsteunen etc.
Honda Supermagna 1987
Ducati 749 2006
MG TF 2002
Focus wagon 2012
Focus Wagon ST line 2022

Piet

Citaat van: meiro op 17-03-2012 12:16:30
De ovaliteit van cilinders en slijtage aan de zuigerveren herken ik niet. Zijn er meer mensen behalve Piet die daar last van hebben? Dat zijn toch dingen waar je pas achter komt als je het blok open hebt. Ik heb altijd begrepen dat 'onze' motoren juist tonnen halen zonder revisie ???

Merk je aan een blowby en toegenomen carterdruk, dit gaat echter vooral een rol spelen bij flink opvoeren van de motor.
Bij normaal gebruik niet zo'n probleem, motoren kunnen over het algemeen tot dik over de 400.000 km mee.

Vergeet de wiellagers niet: ook een behoorlijke post.

Stuurhuis gaat bij mij nu zonder problemen 340.000 mee.
Stuurhuizen raken vaak beschadigd als gevolg van slijtage van de stuurbekrachtigingspomp (sljtage deeltjes in de olie).
Is stuk eenvoudiger te vervangen en iet sminder kostbaar, ik heb de mijne preventief vervangen door een gereviseerd exemplaar.

UserID6342

Citaat van: meiro op 17-03-2012 12:16:30
....Het mooiste zou zijn als we nu kunnen vaststellen voor elk van die posten wat de manier is om er achter te komen of eea speelt, en wat de remedie is en natuurlijk de kosten... als ik er tijd voor heb probeer ik dat eens op een rijtje te zetten.
Ik denk dat je gewoon een goede aankoopkeuring moet laten doen door een betrouwbare dealer / forummer.  Kost veel minder moeite en je weet ongeveer waar je aan toe bent dan.

meiro