Kappote motor 850 TDI

Gestart door Meul, 28-07-2004 14:10:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Meul

Onlangs reed ik op de snelweg toen opeens de motor ermee ophield. Rook achter de auto en niets meer doen. Wegenwacht erbij. Deze kon niet direct iets vinden dat kapot was. Hij heeft met gas gestart en de motor liep. Naar garage gesleept. Deze hebben gekeken en een beschadiging aan de distributieriem gezien. Twee tandjes eraf. Deze riem zat er 25000 km op. Dus volgens de garage de cilinderkop kapot> revisie. Deze kop is eraf gehaald, afgeperst en er makeert niets aan. nu een vermoeden dat er iets in het blok vastgeslage is. Wat kan dit zijn???? Ik heb een volvo 850 TDI met 395000 km op de teller met automaat. Deze heeft altijd het benodigde onderhoud gehad. (een week voordat deze kapot ging nog een grote beurt. :-[


Tel: 06-47681590
Email mikkaren@zonnet.nl

Peth©oni

Onderdelen zoeken via de bekende wegen, niet via dit forum......

Ideeen over de toedracht kunnen uiteraard gepost worden...

Jeroentjuh

Waterpomp vastgelopen?

ed

Kan de dealer dat niet vertellen? Zij hebben ook gekeken naar de auto. Het meest voor de hand liggend is inderdaad de waterpomp, maar het kan natuurlijk van alles zijn.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

denkweb

Citaat van: ed op 28-07-2004 18:30:02
0Het meest voor de hand liggend is inderdaad de waterpomp, maar het kan natuurlijk van alles zijn.

Waterpomp, 99% zeker. Dat is eigenlijk ook 1 van de weinige items aan de tdi die niet even betrouwbaar zijn. Ik verwacht dat de pomp is vastgelopen, dat verklaart ook het gemis van de twee tanden op de riem, die zijn er door het vastlopen van de pomp gewoon afgerukt... nog een wonder dat de snaar niet geknapt is. Voor tweedehands motor zou je eens moeten bellen met de bekende volvo sloperijen (Elferink, Marans, Rima). Ook in Duitsland op Mobile.de en dergelijke sites worden vaak passende motoren aangeboden.

ed

Maar als de kop nog goed is, waarom moet er dan een andere motor in? Als door het verspringen van de snaar de zuigers een klep heeft geraakt moet er toch een klep krom zijn. Aangezien dat niet het geval is zou ik denken: nieuwe waterpomp en snaar en gaan met die banaan!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

855-Champagne

Dat ze meteen de kop er af getrokken hebben, als ze eerst de snaar vervangen weet je toch of het blok goed is of niet.

mark20v

Met veel geluk, daar lijkt het in jou geval wel op staat alleen de brandstofpomp van tijd waardoor de motor bijna niet aanslaat en beroerd loopt. Gaan voor het antwoord van Ed: nieuwe waterpomp en distributieset en rijden maar. Diagnose van de garage evt aanvechten: Ze hadden ook eerst de defecte delen kunnen vervangen en dan een aantal maal de motor met de hand ronddraaien. Geen weerstand te voelen (muv compressie uiteraard) dan is het veilig om de motor te starten. Had hij beroerd gelopen dan kon altijd de kop er nog af.



    mark
Volvo separates men from the boys