kleppen stellen?

Gestart door reyndert, 02-04-2003 12:25:10

Vorige topic - Volgende topic

reyndert

als ik met motorkap open naar de lopende motor van mijn 850glt 20v luister komt er een tikkend geluid uit.  Ben bang voor kleppen stellen, is dit inderdaad het probleem, iemand hier ervaring mee?

HanH

Kleppen zijn zelfstellend... hier kun je niks aan doen!
Als het tikken alleen de eerste 30 seconden ofzo is kan
het want dan kan het zijn dat nog ingeregeld moet worden.
Als het continue is vrees ik dat je binnenkort voor
hoge onkosten zult staan.

Ramon

Laat iemand luisteren die het verschil weet tussen het geluid van injectors / klepstoters en geluiden die echt niet horen!

Dit soort problemen zijn eigenlijk niet op papier te "behandelen". Je moet er echt naar luisteren.

Overigens zijn tikkende klepstoters (vooral koud) bij de 850 een veelvoorkomend probleem, licht tikken is geen (groot) probleem, staat er echt een stoter vast of is er een volkomen lek, dan veroorzaak je op langere termijn wel schade aan je kleppen....

Ramon :)  
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

Zippo

Dat zijn de hydrostoters! ;)
Kleppenstellen voor 850 is niet nodig, dat gebeurt automatisch!
Als ze echt aan 't eind zijn bv bij 3ton op de klok bij een lpg auto dan merk je dat snel genoeg!!
Het enigste wat je kunt proberen is andere olie! 5W40!?

Succes!

Ps mocht je er enorm aanstoren (tikkend geluid) dan kun je altijd je hydrostoters vervangen!(duur geintje trouwens)

Zippo

CiteerAls het continue is vrees ik dat je binnenkort voor
hoge onkosten zult staan.

Hoe kom jij bij dit soort informatie???????
Als je hydrostoters tikken hoef je ze niet te vervangen!!!
En ook niet binnenkort! Je kunt er wel jaren mee door rijden!! ;)

Zippo

Mellow_yellow

Is niet altijd de oplossing Zippo, als de kleppen ingeslagen zijn in de cil.kop (vaak bij lpg auto's met hoge km-stand) dan los je met nieuwe stoters niks op. Een 5W40 zou ik iedereen aanraden met een 850, niet alleen als je last van tikkende stoters hebt.

reyndert

dank voor de reacties tot nu toe, dat gaat snel zeg!  

- waar kan ik die faq vinden, heeft iemand een linkje voor me?
- de km stand is 155000 dus waarschijnlijk niet de hydrostoters?
- het tikkende geluid is niet echt hard, in de auto hoor je er niets van, alleen buiten met de kap open
- ik ga zodadelijk even kijken of het alleen de eerste 30 sec is of dattie het continue doet

Ramon

Zijn het echt je klepstoters of hoor je je injectors ???

Check dit even!

Er zijn olie-toevoegingen te koop die een reinigende werking hebben ...... ook dit zijn geen 100% middelen maar soms heb je er wel goede resultaten mee
(m.n. als je motor inwendig een beetje vuil is)

Het is dus om te zeggen dat tikkende stoters helemaal geen kwaad kunnen, getik duidt op speling tussen bewegende delen, dat er normaliter dus niet hoort te zijn !!!!

Zoals ik al zei, licht tikken bij stationair toerental hoeft geen kwaad te kunnen als bij een hoger motortoerental (lees hogere oliedruk) de speling wel wordt opgeheven doordat de stoters zich alsnog vullen !!!

Ramon ;D  

Zippo

CiteerIs niet altijd de oplossing Zippo, als de kleppen ingeslagen zijn in de cil.kop (vaak bij lpg auto's met hoge km-stand) dan los je met nieuwe stoters niks op. Een 5W40 zou ik iedereen aanraden met een 850, niet alleen als je last van tikkende stoters hebt.

Jij weet toch ook wel wat ik bedoel!?
Als je je stoters wil vervangen dan wordt de kop automatisch gereviseert/kleppen/klepzittingen/kop vlakken enz. Of heb jij daar weer andere ervaringen mee?? ;)
Wat die 5W40 betreft is die alleen aan te raden voor 850 TDI's, en voor tikkende hydrostoters.
Volvo raad bij de 850 10W40 Shell helix vollsynth.

Zippo

Ramon

Een goede semi-synthetische olie is voor een non-turbo 850 prima olie !!!

Elke garage en dealer wil GRAAG volsynth. olie verkopen
(is gem. 2 keer zou duur!!!)

Op tijd verversen en een nieuw filter zijn eigenlijk belangrijker

Ramon ;D  

Johann

Ik heb ook gewoon 5W40 op de 850T5 en de S60T5.

Ik mag straks wel weer gewoon kleppen stellen bij de Volvo..... ;)

Danny

CiteerIs niet altijd de oplossing Zippo, als de kleppen ingeslagen zijn in de cil.kop (vaak bij lpg auto's met hoge km-stand) dan los je met nieuwe stoters niks op. Een 5W40 zou ik iedereen aanraden met een 850, niet alleen als je last van tikkende stoters hebt.

Bij mijn V70 zit er vanaf het prille begin de volsynthetische olie van mobil1 in, 0W40 en ik gebruik deze olie ook nog steeds ,om de 10000 km(weinig km's en veel korte stukken), haal ik gewoon bij de beemd, waar de auto altijd in onderhoud is geweest, is het aan te raden om toch 5W40 te gebruiken?

ps De garage zelf stapt overigens af van volsynthetisch 0W40 vanwege de kosten!

Zippo

Rij-omstandigheden

Interval olie verversen en
oliefilter vervangen
Ongunstige rij-omstandig-
heden: zie hieronder    Om de 5000 km of 3 maanden
Normale rij-omstandig-
heden    Om de 10 000 km of 6 maanden

Ongunstige rij-omstandigheden

langdurig rijden in stoffige/zanderige omgeving

langdurig rijden met caravan/aanhanger

langdurig rijden in bergterrein

langdurig rijden met hoge snelheid

langdurig stationair lopen of rijden met lage snelheid

lage temperaturen (onder 0°C) met voornamelijk korte afstanden
   (korter dan 10 km)

Johann

CiteerSAE 5w40: Provides the widest range of protection available in the SynPower motor oil line. Delivers outstanding cold temperature pumpability for rapid oil circulation at start-up. Provides a thick oil film for ultimate wear protection. Exceeds all car and light truck manufacturer's warranty requirements for the protection of gasoline, diesel and turbocharged engines where an API SJ or CF oil is recommended. Exceeds European ACEA A3/B3 and all preceeding API Gasoline Engine Oils. Meets or exceeds the engine performance requirements for BMW, Bentley, Corvette (GM4718M), Jaguar, Lexus, Mercedes-Benz, Porsche, Rolls Royce, Volkswagen, Volvo and other high performance vehicles.

En dan kun je je airco pomp nog vervangen,

maar dat is een ander verhaal.. ;D

Zippo

Begin ik wel over tjiptjoenen!!! ;D

Algemene informatie over chiptuning ...

Informatie over onze tjiptjoenen
Voordelen
Afhandeling
1. Het motorstuurapparaat

Het motorstuurapparaat is voor het totale motormanagement verantwoordelijk, en controleert, stuurt en regelt alle belangrijke functies van de motor. Deze is afhankelijk van de belasting van de motor op dat moment en ook van de gezamenlijke omgevingsvariabelen zoals : buitentemperatuur, luchtdichtheid, motor, koelvloeistof en olietemperatuur enz. Dit wordt door de registratie van de bedrijfs- en rijeigenschappen d.m.v. voelers en sensoren die de druk, temperatuur, toerentallen, snelheden en luchtmassa met grote precisie aangeven mogelijk gemaakt. Het motorstuurapparaat gebruikt de in een speciale chip opgeslagen software met de voor die auto benodigde kennvelden, inspuiting, ontsteking, waterdruk en Lambda-waarde. Zo wordt bijv. afhankelijk van de belasting en de omgevingsparameters het optimale ontstekingsmoment, de benodigde brandstofhoeveelheid in combinatie met het juiste inspuitmoment en de benodigde turbodruk berekend. Deze gegevens worden bij het chiptunen naar de nieuwste technieken geoptimaliseerd.
Dat betekend dat bijv. alle parameters bijelkaar gedurende het totale toerenbereik gemeten, vergeleken en door een driedimensionaal computerprogramma afhankelijk van de belasting en van het toerental in zoverre verandert, dat de maximale belasting en het maximale koppel met inachtneming van de levensduur van de motor naast een minimaal brandstofverbruik zich optimaal tot elkaar verhouden. Daardoor wordt een hoger motorvermogen, maar vooral ook een hoger koppel bereikt.
Vermogens- en koppeltoename's tussen de 20% en de 40% zijn bij turbomotoren, en 8% tot 12% bij normale aanzuigmotoren te realiseren, waardoor de versnelling, soepelheid en maximale snelheid wezenlijk verbeterd worden. De motor wordt ook soepeler, waarbij de levensduur van de motor bij een juiste tuning, normaal gebruik en regelmatig onderhoud weinig zal veranderen ten opzichte van een fabrieksmotor.

2. Taak van het motorstuurapparaat

A) Ontstekingstijdstip
Om de brandstof zuinig en optimaal te gebruiken is het belangrijk, afhankelijk van het toerental, belasting, de temperatuur en andere parameters, het juiste ontstekingstijdstip te berekenen, of bij diesels het juiste inspuitingsmoment.

B) Aansturing van de ontstekingshoek
Afhankelijk van het toerental is de tussentijdse afstand van de stuursignalen van het ontstekingssysteem verschillend. Om een constante ontsteekenergie te krijgen is een bepaalde primaire stroom nodig. Om dit te bereiken is een variabele sluitertijd wenselijk, die bij hoge toerentallen niet altijd haalbaar is. Daardoor kunnen bij hoge toerentallen storingen ontstaan.

C) Klopsensoren
Bij moderne energiezuinige motoren streeft men een hoge verdichting na, om zo een hoog mogelijk koppel te bereiken, waardoor de motor zuiniger gaat lopen. Maar bij hoge dichtheid ontstaat het gevaar op spontane zelfontbranding, waardoor een "kloppende" verbranding ontstaat. Door de signalen van de klopsensoren op het motorblok verlaat het stuurapparaat de ontsteking.

D) Brandstofinspuiting
Afhankelijk van de signalen vanaf de sensoren voor de luchtmassa, toerental, belasting en verdere correctie-factoren, berekent de electronica de benodigde inspuittijd en inspuithoeveelheid om brandstofbesparing te verkrijgen, vermindering van schadelijke uitlaatgassen, en om een toename van het specifieke motorvermogen.

E) Lambda-regeling
Het mengsel van brandstof en lucht wordt door de micro-controller berekend, afhankelijk van de samenstelling van de uitlaatgassen (d.m.v. de Lambda-sonde gemeten) en naar de ideale waarde (Lambda=1) gebracht, om een effectievere werking van de katalysator te bereiken en daardoor schonere uitlaatgassen. Tenslotte meet de Lambda-sonde voor de katalysator het restant aan zuurstof in de uitlaatgassen. Deze waarde wordt doorgegeven aan het motorstuurapparaat die deze waarde weer meeneemt in zijn berekeningen.

F) Stationair toerentalregeling
Variabele motortemperaturen met bijbehorende wrijving, vervuiling van de uitlaatwegen en vele andere factoren veroorzaken verschillende stationaire toerentallen. Door de stationair-toerentalregeling wordt het mengsel zo aangepast dat het door een Hallgever gemeten toerental op een constante waarde gehouden wordt. Hieruit worden ook de parameters berekend voor de warme en koude start.

G) Laatdrukregeling
Bij auto's, uitgevoerd met turbo, wordt daarbij door het stuurapparaat de turbodruk en het nodige volume berekend, en door de bijbehorende sensoren op de juiste waarde ingesteld.

H) Terugvoer uitlaatgassen
Om de uitlaatgassen te verbeteren wordt de aangezogen lucht, gemixt met de uitlaatgassen, berekend door de computer.

I) Service en betrouwbaarheid
- Controle over de juistheid van de ingestelde waarde, om fouten te voorkomen.
- Strenge controle van "Drive by wire-systemen".