De 'vermeende' kwaliteit van volvo t.o.v andere merken

Gestart door konniekip, 17-03-2012 14:26:46

Vorige topic - Volgende topic

konniekip

Ik wou jullie mening eens vragen over het volgende;
Algemene publieke opinie lijkt te zijn dat Volvo de status heeft van onverwoestbaar, kwalitatief goed en degelijk. Nu rijd ik al aardig wat jaren Volvo 850. Eerst een GLT, en nu een T-5R, beiden een sedan.
Al enige jaren hebben we daarnaast een audi A4 TDI. Weliswaar diesel, maar kwa KM-stand +50.000 km meer dan de huidige T-5R. Die audi heb ik niets mee kwa gevoel, rijd prima comfortabel en is ontzettend zuinig 1:16-17. Onze T-5R is een racebeest en rijd ik minder km's mee.

Wat betreft onderhoud is de Volvo vele malen duurder. Met de audi (357.000 km op de teller) in 2 jaar 60.000 km gereden zonder extra kosten (behoudens reguliere beurten). Bij de volvo gaat gewoon veel op een gegeven moment stuk en lijkt ook onder reguliere slijtage te vallen horend bij de 850 kwalen.

Zo heb ik van zowel de GLT als de T-5R de radiator stuk gehad, deurrubbers, PNP-switch van de automaat, veerpootlagers.

Ik vind t.o.v. in ieder geval audi de volvo 850 een kwetsbare auto met een beperktere levensduur van de onderdelen.

konniekip

audi is van 1998 (dus +3 jaar t.o.v. de 1995 T-5R)

ramonmartin

Dit zal wel vloeken in de kerk worden, maar de meest betrouwbare auto die ik heb gehad was een Citroën Xantia activa, 2 jaar mee gereden en ongeveer 40.000km, het enigste wat ik heb moeten vervangen waren de voorbanden, de rest olie en filters verversen en dat was het.

Nu moet ik wel zeggen dat heel veel ook in verband stand met onderhoud door de vorige eigenaar(s), de 850 die ik nu heb is ook vrij goed in orde, maar ik heb toch wel al een paar reparaties gehad, maar deze zijn allemaal gekomen door (vrijwel) geen onderhoud door de vorige eigenaar, denk hierbij aan een motorsteun die niet vervangen is geworden waardoor het spruitstuk uiteindelijk is gescheurd, een opeens niet startende auto doordat de accu al ruim 8 jaar oud is, en nog wat van dat soort dingetjes.

elianmars

Motorisch is een Volvo (zo goed als) onverwoestbaar, maar de rest laat nog al eens te wensen over.

maruska

Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Jack v

een diesel kun je ook niet met een benzine motor vergelijken kwa onderhoud. En zoals eerder gezegd zit er zowieso al 3 jaar leeftijd verschil tussen.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

konniekip

Citaat van: Jack v op 17-03-2012 16:09:42
een diesel kun je ook niet met een benzine motor vergelijken kwa onderhoud. En zoals eerder gezegd zit er zowieso al 3 jaar leeftijd verschil tussen.
Niet alleen motorisch, maar alles wat er omheen hangt ook, zoals ophanging, radiator, koetswerk, etc. etc.

Jack v

rij je ook precies hetzelfde met allebeide auto's?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Laguna-S60R

Ik denk dat je het aan de volvo een stuk minder voelt/ziet dat ie 3ton + op de teller heeft dan die audi van je...
S60 2.4I 170PK LPI Sports Edition

S60Register

-D©©©L-

De A4 is ook een automaat met vergelijkbaar vermogen ?

Wat je omschrijft qua volvo reparaties is nauwelijks iets om je over te verbazen. Wat is er aan je A4 vervangen voordat je er zelf mee ging rijden ?

t5karel

Denk dat het niet heel veel uitmaakt qua onderhoud wat je rijdt,een ezel is natuurlijk het goedkoopste in onderhoud ;D
Vergis je ook niet in Audi als daar eens een keer ECHT onderhoud aan komt.. :eusa_shifty:
Met de Volvo's heb ik het minste trammelant gehad,op een kapot blokje na dan 8)
Qua onderdelen is Audi ook zeker 1 van de koplopers wat de prijzen aangaat.
Ach,eigenlijk is het zwaar overpriced merk als ik eerlijk mag zijn  :eusa_shifty:

Denk dat Johann met zijn mega wagenpark verleden het nog wel beter uit kan leggen,Jopie kom er es in! ;D
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

Johann

Citaat van: t5karel op 17-03-2012 17:47:13

Denk dat Johann met zijn mega wagenpark verleden het nog wel beter uit kan leggen,Jopie kom er es in! ;D

Lexus is beter ja.  ;D

Ik, of wij moet ik zeggen, rij nu een jaar of 15 Volvo. Was een heel stevige rijder, laatste paar jaar iets rustiger, en moet zeggen dat ik met vrijwel alle Volvo's, de dagelijkse rijders dan, weinig problemen heb gehad. Ligt er ook aan hoe je er tegenover staat. Ik heb redelijk wat nieuwe auto's gereden en sommigen hing een aardig prijskaartje aan en dan wil je wel eens vallen over dingetjes "die eigenlijk niet aan een nieuwe auto mogen mankeren."

Over de lijn genomen draai ik met 15d km een set banden weg. Remblokken ongeveer 2 keer in die periode en de schijven gaan redelijk gelijk op met de banden. Als ik dan kijk wat er verder met de Volvo's aan de hand was..
'97 V70T5 heb ik problemen met de koppeling gehad. Toevallig een dag na het chippen. Bleek deels aan een modificatie te liggen, is gelijk een nieuwe R koppeling in gekomen en heb er verder weinig mee van doen gehad.
'00 V70T5 GT (P2) had problemen met de bak. Heeft Volvo nooit op kunnen lossen. (Tot op de dag van vandaag niet  :P ) is na 5 maanden terug gegaan naar de dealer.
'01 S60T5 de bekende problemen met de aandrijfassen cq steekassen maar dat was destijds nog niet een bekende en heeft de dealer besloten om de assen te vervangen. Binnen een jaar was het weer raak en nog een keer vervangen maar toen kwam net zo'n beetje de loctite methode er door.
'04 V70R AWD had een hele lange waslijst aan garantie zaken. Weinig wat het functioneren in de weg zat maar de lijst was toch wel wonderbaarlijk lang. Het begon al op de dag dat de auto binnen kwam. Rubberen strips in de achterklep zaten los. Een paar knopjes in het dash hoorden bij het grijze dash, R was net over op een zwart dash. Binnen een week de voorruit kapot. Na 5000 km hing er olie aan de haakse overbrenging. Rammel achter het dash, waarschijnlijk popnagel van het VIN plaatje onder de ruit. Dealer zag er tegen op om het gehele interieur/dash te slopen en in overleg besloten plakkerig spul in de ruimte te spuiten in de hoop dat de nagel bleef plakken. Dit heeft ongeveer anderhalf jaar geholpen. Bergen software updates. Schakel kabels afstellen en later vervangen door een gemodificeerde versie. Schakelaar op de bak achteruitrijlamp moest worden vervangen. Veel rubbers van de wielophanging. Piepende remmen modificatie etc. etc etc. Bij het aflopen van de garantie nog nieuwe stoel bekleding, deurrubbers, haakse overbrenging (ivm olie lekkage klacht) auto had toen al meer dan 70d km gedaan waarvan een deel met meer dan 400 PK en het olieprobleemvan de haakse is eigenlijk nooit erger geworden maar de haakse moest als garantie afhandeling vervangen worden. Wel netjes van Volvo ware het niet dat er een foute spline in kwam en een maand of drie later er weer een nieuwe haakse in moest maar toen was het mijn auto niet meer.
Heb de V70R bij wijze van nieuwsgierigheid en voor de lol omgeruild voor een '04 S60R van vrijwel dezelfde leeftijd. Auto had 20d km minder gereden. onderhoud/garantie staat was niet zo lang. Voor afleveren is er een nieuwe schokbreker onder gekomen. Later ook nog de achteruitrijlamp schakelaar op de bak, thermostaat was het pielletje verloren waardoor de motor te langzaam op temperatuur kwam. Verder eigenlijk geen noemenswaardige dingen mee gehad. Auto was gechipt en er zat een ander luchtfilter op en een Ferrita downpipe. Voor de aanpassingen was het best wel een sneller auto. Niet zuinig mee gereden.
Iets meer dan een jaar later ingeruild op een '07 C30T5. Hele lekkere auto. Geen gezeik mee. Deed gewoon z'n ding. Paar plastic dingen in het interieur afgeknapt door boevengedrag van een van de zonen.
Na anderhalf jaar ingeruild op een '09 V70NN 2.5T. Geweldige auto. Beetje weinig power, 200 PK, een paar kleine dingetjes mee gehad. O.a. rammelende achterklep. Is een bekende en met de juiste foefjes redelijk in toom te houden. Probleem met dat het bestuurder raam bij auto omhoog soms weer helemaal open ging. Nooit opgelost  mede omdat Volvo met dezelfde oplossing als met de achterklep kwam namelijk vet... Krijg je vette kleding van en dat wilde ik niet.  ;D Handvat van de vloerklep in de kofferbak twee keer kapot getrokken wegen fut constructie. Verder eigenlijk niets geen extreme dingen. Toen ie er uit ging heb ik zelf twee aandrijfassen afgebroken omdat ik dacht dat het wel op de 850 manier kon. Dure les.
Vrouw heeft een '09 C30 Drive gereden zonder klachten. Alles mee gedaan wat Volvo verboden heeft zoals dikkere wielen en bodykit maar het karretje maalde er niet om. Ook geen turbo problemen wat bij deze modellen wel eens voor wil komen. Dealer heeft een keer om een of andere reden bij koud weer per ongeluk een stukje van de spatbordrand  afgeknapt gewoon omdat het los moest maar te koud was. Dit is netjes door hun vervangen. Ding heeft z'n beurtjes gehad en deed z'n ding.
Inmiddels ingeruild op een '11 XC60 DrivE FWD handbak. Lelijke maar wel heerlijke auto om mee te touren. Bij afleveren was de deurhendel van een van de achterdeuren stuk en wilde een knop van de radio slecht draaien. Klap op de knop hielp en het deurpaneel moest even los om iets op de plek te drukken. Ook zaten er allemaal vreemde witte vlekjes in de getinte achterruiten. Was en met schoonmaak middel niet uit te krijgen en het leek alsof het in de tint zat maar met een lak poetsmiddel wilde het er plots wel af.
Je zou bijna denken spuitnevel maar aan de auto zelf is niets van een reparatie te zien. Tot op heden helemaal geen noemenswaardige dingen mee gehad. Durf bijna te stellen dat de Ford Volvo's beter zijn dan de Volvo Volvo's..

Rij nu zelf Lexus. Alleen een beurtje en een paar remblokjes. Banden zijn binnenkort weer aan de beurt.

Vergelijk ik het met de Ford. De Focus is qua interieur een stapje lager dan een vergelijkbare S40/V50/C30. Meer plastic. Verder is deze Focus gewoon een Volvo. Dealer is zozo, garantie kent Ford bijna niet tenzij je stennis gaat trappen. Ben een jaar bezig geweest een broodnodige software update voor het motormanagement geïnstalleerd te krijgen. Stoelbekleding begon al na een maand te slijten maar het moest 7 maanden duren om nieuwe bekleding te krijgen. En dan gelijk de volgende dag liggen zeuren dat ze de oude bekleding terug willen om de garantie af te handelen. Ik heb duidelijk gemaakt dat ze ergens iets konden laten groeien.

Johann

Oh ja.. Plaatwerk van de motorkap van de S60R was heel slap...  ::)

Emiel

Citaat van: Johann op 17-03-2012 18:39:10
Ik heb duidelijk gemaakt dat ze ergens iets konden laten groeien.

Hun haar op jouw kin?

Citaat van: Johann op 17-03-2012 18:42:10
Oh ja.. Plaatwerk van de motorkap van de S60R was heel slap...  ::)

Dat klopt. Zal ook wel iets te maken hebben gehad met de hardheid van haar billen.. :eusa_shhh:

Hans Duiven

Citaat van: t5karel op 17-03-2012 17:47:13
Denk dat het niet heel veel uitmaakt qua onderhoud wat je rijdt,een ezel is natuurlijk het goedkoopste in onderhoud ;D
Vergis je ook niet in Audi als daar eens een keer ECHT onderhoud aan komt.. :eusa_shifty:
Met de Volvo's heb ik het minste trammelant gehad,op een kapot blokje na dan 8)
Qua onderdelen is Audi ook zeker 1 van de koplopers wat de prijzen aangaat.
Ach,eigenlijk is het zwaar overpriced merk als ik eerlijk mag zijn  :eusa_shifty:

Precies. Audi kent geen genade
Ga maar eens even een distributie wissel  van een Audi A4 2.5 V6 TDI laten doen bij de dealer
of de diesel pomp vervangen..  :eusa_whistle: