Wat te doen als je je roffel niet meer kunt houden?

Gestart door tjcombo, 22-03-2012 20:27:15

Vorige topic - Volgende topic

tjcombo

Met veel pijn in mijn hart heb ik vandaag moeten besluiten dat ik mijn zwarte 850 TDI Estate niet meer in bezit kan houden.
Ik heb er de afgelopen twee jaar enorm veel plezier mee gehad, maar ook de nodige problemen en nadat het arme beessie gisterenavond onderweg de geest gaf en ik het geld niet kan/wil investeren om haar weer op te lappen, heb ik wat advies nodig van de gemeenschap.

Dit is mijn eerste auto, dus heb ik nooit zelf een auto verkocht, laat staan een die op dit moment niet meer rijdt  ;D
Omdat ik echter graag binnen niet al te lange tijd weer een andere wil proberen te kopen (als het even kan een 850) vraag ik me af of ik toch nog wat voor haar kan krijgen. Ik vraag me bijv. af:
-Kan ik nog een redelijke prijs vangen bij een garage?
-Is het verkopen aan een sloper een mogelijkheid?
-Zijn mensen geïnteresseerd in de onderdelen? Ik heb bijv. de distributieriem/waterpomp afgelopen zomer nog laten vervangen en naar mijn weten is het motorblok prima.

De reden dat mijn TDI op dit moment stilstaat, overigens, is hoogstwaarschijnlijk een kaduuke koppeling. Hij was kort geleden begonnen met slippen en (ik weet het) ben waarschijnlijk te lang blijven doorrijden.

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden.....

@Mods: Ik heb dit maar niet in de advertenties geplaatst. Als het daar beter thuis hoort, verplaats het dan svp

blauweroffel

info is wat summier......bouwjaar, km stand evt extra opties, verdere staat van onderhoud.......??
Dennisestate kan heel goed koppelingen vervangen, volgens mij voor een redelijk bedrag

Als het echt alleen maar de koppeling is en verder onderhoud is ok, dan lijkt slopen mij een wat voorbarige conclusie.

BR

tjcombo

Wat extra informatie, geen probleem!

Bouwjaar: 1996
Km stand: 360.000
Extra's: ABS, Elektrische ramen, elektrische spiegels, centrale deurvergrendeling (werkt niet meer), A/C, verwarmde stoelen, trekhaak. Dat zijn zo even de dingen die me te binnen schieten
Laatste beurt is afgelopen december gebeurd

En nee, het was niet het enige probleem. Sinds afgelopen december heb ik last van een brommend geluid bij het insturen van bochten, dat sterker is bij het parkeren. Ik heb het kunnen herleiden naar de stuurbekrachtigingspomp, die begint te ratelen als je het stuur helemaal naar links/rechts draait (als hij op de krik staat). Ik meen dat die pomp vervangen moet worden.

Zoals ik in eerste instantie zei: ik heb op dit moment niet het budget om een x aantal honderd euro neer te leggen voor reparaties
Ik zit overigens in België, wat het vervoer/onderhoud een stuk duurder zou maken.
Als je nog meer wilt weten: zeg het gerust.

blauweroffel

Citaat van: tjcombo op 22-03-2012 21:18:33
Wat extra informatie, geen probleem!

Bouwjaar: 1996
Km stand: 360.000
Extra's: ABS, Elektrische ramen, elektrische spiegels, centrale deurvergrendeling (werkt niet meer), A/C, verwarmde stoelen, trekhaak. Dat zijn zo even de dingen die me te binnen schieten
Laatste beurt is afgelopen december gebeurd

En nee, het was niet het enige probleem. Sinds afgelopen december heb ik last van een brommend geluid bij het insturen van bochten, dat sterker is bij het parkeren. Ik heb het kunnen herleiden naar de stuurbekrachtigingspomp, die begint te ratelen als je het stuur helemaal naar links/rechts draait (als hij op de krik staat). Ik meen dat die pomp vervangen moet worden.

Zoals ik in eerste instantie zei: ik heb op dit moment niet het budget om een x aantal honderd euro neer te leggen voor reparaties
Ik zit overigens in België, wat het vervoer/onderhoud een stuk duurder zou maken.
Als je nog meer wilt weten: zeg het gerust.

vloeistof rembekrachtiger wel op niveau?
klinkt nog niet als sloper, evt tijdje stallen? Ik denk dat een garage m niet wil hebben zo. Hoe is het uiterlijk, krasjes, deukjes?
lastig als je geen toereikend budget hebt.

BR

Jack v

hoe handig ben jezelf?  Durf je het aan om de koppeling zelf te vervangen?  Gezien de km. stand is ie nog maar op de helft.

Tuurpomp hoeft niet duur te wezen, er is nog wel een forummer die er een heeft liggen.  Misschien de mogelijkheid overwegen om met hulp de koppeling te vervangen.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

tjcombo

Hey Jack/blauwroffel

Ja, er zitten toch wel een paar deuken in (ik zit hier in Brussel en mensen zijn hier niet zo goed in parkeren >:( )
Ik begrijp dat de optie garage alvast een stuk kleiner wordt zo....

En wat betreft het zelf vervangen van de koppeling: dat is me echt een maatje te hoog gegrepen helaas. Ik zou het graag doen, maar mijn mechanische kennis is verre van toereikend voor een klus van dat formaat. Als iemand me zou kunnen helpen, zou dat natuurlijk geweldig zijn.

Maar het voornaamste probleem is op dit moment inderdaad het budget: keuring/wegenbelasting zitten er aan te komen en de verzekering loopt ook door.
Ik ben gek op die wagen en heb er al aardig wat aan laten repareren om er maar mee door te kunnen rijden. Maar door allerlei onverwachte pechgevallen achter elkaar (kapot alarmsysteem, koppelingspedaal) heb ik mijn reserves al te veel moeten uitputten. Ik heb ook geen idee wat ik alles bij elkaar kwijt zou zijn om 'r weer op de weg te krijgen. Het is een beetje het hart tegenover het verstand.

Jack v

Is het in belgie mogelijk om hem te schorsen?  Kun je een beetje sparen en dan later de reperatie uitvoeren.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

tjcombo

@Jack v
Ik heb net even gegoogeld, maar blijkbaar moet je je kentekenplaat inleveren als je je verzekering tijdelijk opschort. Ik weet dan niet of je hem dan op de openbare weg kan houden staan (heb geen mogelijkheid om 'm in een garage te parkeren in de stad). Blijkbaar ga ik ook flink meer moeten dokken als ik haar opnieuw inschrijf (nieuwe regeling voor diesels = meer betalen ;( )

Hans Duiven

Zit er geen Belgisch/Nederlands forumlid bij u in de buurt die je wil helpen
bij het vervangen van de koppeling?
Of wilt u dat liever niet en er gewoon vanaf?

Groet,

Hans

Snellebaksteen

Je zegt dat je het koppelingspedaal hebt laten repareren, wat was er mis mee? Is het nu wel je koppeling die stuk is of is je koppelingscilinder gewoon lek?
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

tjcombo

@Hans:
Ik 'wil' zeker niet van mijn roffel af. Zoals ik al zei: het zijn vooral financiële beweegredenen. Ik zou haar graag willen houden, maar dat hangt allemaal af van verschillende factoren:
-de kosten vervanging (die bij een garage hoog kunnen zijn)
-het vinden van een forumlid in België die de tijd/zin heeft me te helpen
-de mogelijkheid om de TDI ergens te kunnen stallen zonder dat hij wordt weggesleept door de altijd behulpzame Brusselse politie

@Snellebaksteen
Bij die reparatie ging het om de koppelingscylinder. Die was, volgens de monteur, doorgebroken, waardoor het pedaal tijdens het rijden ineens op de bodem lag.
Ditmaal gaat het om de koppelingsplaat die versleten is. Hij slipte al een tijdje en ik denk dat hij eerder deze week gewoon de geest heeft gegeven. Uiteraard weet ik dat niet zeker, maar het lijkt me dat dit het probleem is.

Arius

wat je, denk ik, vooral even moet bedenken is of je de volvo eigenlijk wel kan onderhouden financieel gezien.
de realiteit is namelijk dat het gewoon al oudere auto's zijn, die gaan gewoon mankementen vertonen. dat houd je gewoon...
alles slijt, ook een volvo.

normaal is dat met regelmatig onderhoud wel te overzien, maar onderhoud kost natuurlijk wel geld. en bij oudere auto's (ongeacht het merk) heb je gewoon meer onderhoud en uit vallende onderdelen (koppeling/remmen/ophanging/motor/etc.)

de optie om je koppeling te vervangen is natuurlijk een goeie, maar je moet er gewoon rekening mee houden dat er meer aan komt (je zegt zelf al dat er een probleem is met je stuurbekrachtiger)

mocht je een forumlid vinden die zo vriendelijk is (kom op jongens!) om je te helpen met je koppeling vervangen dan kan je misschien weer een tijdje vooruit, maar hoelang duurt het voor je weer een volgend probleem hebt die je niet zelf kan oplossen

wellicht is het dan een beter idee om de koppeling te vervangen en de roffel daarna te verkopen. dan is ie in ieder geval rijdend (brengt meer op)
natuurlijk wil ik je niet ontmoedigen om een volvo te rijden (rijd toch een klasse anders) maar we moeten wel realistisch blijven

ik zit zelf ook in het zelfde schuitje als jou (wat onderhoud betreft) mijn remmen zijn aan vervanging toe en dat terwijl ik net bijna 900 euro uitgegeven heb om door de keuring heen te komen (wiellager LV vervangen zijn ze 10! uur mee bezig geweest  :eusa_wall: ) gelukkig kan ik de rem tangen en schijven zelf heel goed vervangen dus hoef ik in ieder geval niet de garage te betalen

CharlieFox

Zelden dat ik in "Algemeen" zit maar dit vind ik wel 'n interessant topic. Begin momenteel 'n beetje hetzelfde te krijgen. Allerlei storingen aan de auto die zich opstapelen en het eind is nog niet in zicht (alhoewel minder raadselachtig maar kost wel geld). En dan denk ik: Voor € 4000-5000 koop je een complete V70. Waarom zou ik nog investeren in deze oude 850 uit 95 die ik bijna 5 jaar heb? Wellicht toch 'n beetje 'n gevoel van "niet in de steek laten"? Gek eigenlijk ...
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

Jan_D.

Je kunt wel een andere auto kopen, maar daar moet ook vast wel wat aan gedaan worden. En over een paar jaar is die V70 even oud als je 850 nu.
Van je huidige auto weet je misschien beter wat goed is en wat misschien binnenkort gedaan moet worden.
(Maar ik heb zelf ook mijn 850 ingeruild voor een V70N.............)

CharlieFox

Ja, daar heb je weer gelijk in en zo denk ik eigenlijk zelf ook vaak. Deze auto heb ik nu bijna 5 jaren en ken ik door en door (dacht ik). Althans, ik weet waar z'n / haar klachtjes zitten en weet dat als ik bepaalde (mij bekende) klachtjes opgelost heb, ik er van de zomer zo mee naar Griekenland rij (weliswaar vanaf Venetië met de boot). Maar mijn vrouw krijgt er (begrijpelijk) 'n beetje de zenuwen van.

Weken lang bezig met die kop swap en nu dat ge-emmer met dat misfire / terugslag tijdens het starten (zie rubriek techniek). Probleem is echter dat zelfs op dit forum niet iedereen alles weet, en begrijpelijk natuurlijk. Dus of zelf op internet zoeken en logisch nadenken totdat je het hebt, of uitbesteden aan een derde. Maar mijn ervaring is dat die het ook lang niet altijd weten ...
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...