Naar rechts trekken

Gestart door j3r03n, 23-03-2012 12:07:14

Vorige topic - Volgende topic

j3r03n

Onze V70 trekt sinds aanschaf naar rechts, met winterbanden wat minder dan met zomerbanden. Het stuur staat bij rechtuit rijden dus niet recht. Weinig verschil met remmen; alleen als je bijna stilstaat wil hij nog een klein stukje meer naar rechts. Ik wil dit graag oplossen want naast dat het erg storend is, slijten de banden onevenredig. Goed zichtbaar is dat de rand van de buitenzijde van de band (RV) erg snel slijt en al bijna kaal is.

Wat redelijk recent is vervangen:
-Draagarm links en stuurkogel rechts (of vice versa, weet ik niet zeker)
-Stuurhuis
Dit alles is gedaan door de vorige eigenaar bij Olov (Volvo dealer). Na draagarm etc. zou de auto zijn uitgelijnd (werd mij aan de telefoon verteld), maar dit is niet zichtbaar op de factuur.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? De typische slijtage aan de banden is wellicht veelzeggend? Ik dacht zelf om eerst eens naar een goede uitlijner te gaan -iemand een goed adres tussen Rotterdam en Breda?-. En als dat het niet is om beide draagarmen tegelijk te gaan vervangen en daarna weer uitlijnen. Wat vinden jullie hiervan?
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

volvobug

Draagarmen zou ik altijd per paar vervangen, stuurkogels in beginsel ook. Als de ene kant na x kilometer is versleten, heeft de andere kant net zoveel km's gehad, en dus ook z'n beste tijd. En daarna uitlijnen, als het nu twijfelachtig is of dat wel gebeurd is, zeker doen! Eerst check van draagarmen, stuurkogels, reactiestangetjes, dempers, en zonodig eerst vervangen, anders blijf je uitlijnen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

j3r03n

Verstandig dus om alles opnieuw te doen aan beide kanten? Draagarm en stuurkogel zijn 20k km geleden aan een zijde vervangen.

riscybeertje

Heb het zelfde euvel gehad heb gelijk alles maar vervangen draagarmen stuurstangen beide delen. En rijd weer lekker recht. Zag wel dat de stabilisatorsstangetjes de rubberhoesjes van versleten waren dus ga die binnenkort ook maar ff vervangen is de duurte niet geloof 12 euro per stuk.

Nu is het alleen nog maar de carterpakking vervangen maar net bij mijn auto is dat dus een hels karwij 2.5 TDi  V70 schijnt echt nogal wat los te moeten. Dennis gaat dit volgende maand doen als ik een dag de auto kan missen. Eigenlijk nooit maar ja niet doen heb ik straks zwarte bestrating op de oprit liggen

Dus advies is om beide kanten te vervangen

volvobug

Citaat van: j3r03n op 18-04-2011 22:52:55
Bij deze onze nieuwe aanwinst sinds een kleine maand :) Het betreft een 2.5 10V sports-line met Nautic Blue lak en beige half leder interieur en met slechts 172k op de teller. Hier nog op zijn winterslofjes. Momenteel op 16" Perfo's die erg knap staan imo. Helaas zorgen ze er wel voor dat hij ineens naar rechts is gaan trekken met zowel rijden als remmen ??? iets wat wel vaker voorkomt lees ik op het forum.

April 2011 schreef je dat het naar rechts trekken begonnen is na de bandenwissel. Hebben we het hier nog over hetzelfde euvel sindsdien?

j3r03n

Ok thanks, ik ga eens kijken hoe ik dat aan ga pakken. Draagarmen best origineel Volvo te nemen? Stuurstangen ook? Succes met vervangen van je carterpakking riscybeertje.

@volvobug
Grappig, met winterbanden is het minder en toen blijkbaar nog niet of nauwelijks merkbaar. Ik moet erbij zeggen dat ik toen van een gare bak naar een dealer onderhouden V70 ging en dat het daardoor misschien ook niet zo is opgevallen.

volvobug

Citaat van: j3r03n op 23-03-2012 17:51:23

@volvobug
Grappig, met winterbanden is het minder en toen blijkbaar nog niet of nauwelijks merkbaar. Ik moet erbij zeggen dat ik toen van een gare bak naar een dealer onderhouden V70 ging en dat het daardoor misschien ook niet zo is opgevallen.

Uhhh, ben je van auto gewisseld?

Als je zeker weet welke draagarm vervangen is en als deze door origineel volvo is vervangen en als dit pas 20k km geleden is, zou ik het zelf wel aandurven alleen de andere draagarm te vervangen. Origineel volvo kan bij normaal gebruik, en dat heb je al snel met een 10V, makkelijk 200k km mee.

riscybeertje

Als je geld te veel hebt kun je orginele nemen 161 euro per stuk heb er nieuwe opgezet via demotage verwijst in Uden prijs voor de linker en de rechter samen 131 euro.

gR PETER

j3r03n

@Volvobug
Nee niet van auto gewisseld, gekocht op wintersloffen en toen niet gemerkt dat hij naar rechts trok. Daarna op zomerbanden en toen was het naar rechts trekken ineens erg goed merkbaar. Deze winter merkte ik dat het naar rechts trekken op winterbanden ook aanwezig is.

Even opgezocht en op factuur van 20k geleden staat dat de linkse draagarm is vervangen, dus zou nu de rechts aan de beurt zijn.

@Peter
'Iemand' vertelde me eens dat hij zijn niet originele draagarmen al na 50k weer kon vervangen en daarom alleen nog maar origineel monteerde.

riscybeertje

Weet ik niet die ervaring heb ik NOG niet wie niet waagt wie niet wint. Maar bedoel je 50 km of 50 dkm

j3r03n

Ja sorry 50k km bedoel ik  ;)

hathü

Bij mij trok ie naar rechts na de wielenwissel van winter naar zomersloffen, de oorzaak was erg simpel de rechtervoorband had minder spanning dan de linker, was met het blote oog bijna niet te zien. Beide bandjes voorzien van dezelfde spanning en het was over.

riscybeertje

50 km ??????? dat is wel heel snel heb ik er al meer op zitten nnu

j3r03n