motor start niet meer, injectieprobleem? opgelost

Gestart door Dirkie, 25-03-2012 10:24:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

UserID6342

Als je slechts 1 bar benzinedruk op de rail hebt staan, hoef je niet ver te zoeken hoor.... Of een andere pomp erop (met een benzineslang die goed bestendig is om te zwemmen in de benzine en lang genoeg (!!) is, of een ander filter erop. TPS /GPS heeft totaal niets met de druk van doen.

Jack v

drukregelaar had je al gecontroleerd volgens mij dus zoals Dirk aangeeft filter of pomp.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Dirkie

#17
Ik ben niet 100% mbt de brandstofdruk. Wat ik nog moet doen is een draadbrug bij relais 103 maken. Tegen de tijd dat ik de druk kan meten, na contact op II zetten, is de pomp al uit namelijk. Ik heb wel een meter die de druk vasthoudt, dus ik hoef niet steeds opnieuw de meter te vullen.

Hoe dan ook, Ik heb wel even wat aandacht geschonken aan het gasklephuis enzo. Het is een beetje vies:


Verder zag ik ook een klein scheurtje in de slag tussen luchtfilter en gasklephuis:

Dit levert weliswaar valse lucht op, maar zal niet zo'n probleem zijn als wanneer je het hebt na de gasklep.

Verder heb ik gemeten aan de gaskleppositiemeter. De middelste pen blijkt niet de loper te zijn. Ik meet op 2 pennen ongeveer 1880 ohm ongeacht de stand. Op de andere 2 combinaties meet ik een dood stuk van 20 a 30 graden, hierin verandert de weerstand niet. De ene combinatie begint bij oneindig hoge weerstand, de andere eindigt met oneindig hoge weerstand. Verder zijn begin (na dode stuk), midden en eindwaarde ongeveer 900, 1700, en 1880 ohm.

Edit: getob met plaatjes zichtbaar maken, en opgelost

The Demon

Ik denk dat je nu zelf het antwoord al gegeven hebt.
De brandstof pomp mag niet uitschakelen bij een draaiende motor, relais 103 lijkt mij dus nu een verdachte.
Relais 103 even overbruggen en dan nog eens kijken wat er gebeurt met je brandstofdruk.

Groet,
The Demon.

UserID6342

De TPS / GPS waardes hebben helemaal niets te maken met het wel of niet willen lopen van een auto.  Wel met het eventueel goed of blijven lopen, maar dat zijn 2 heel verschillende dingen.  Ook de uiterst smerige gasklep heeft hier weinig mee van doen, net zoals de inlaatslang.  De auto zal, als de rest in orde is, gewoon hierop lopen.

Wees nu niet zo eigenwijs (is toch een stuk makkelijker en fijner voor zowel ons, als jezelf) en zorg eerst dat die brandstofdruk in orde is.  Dan pas de rest van het verhaal.

Dirkie

Citaat van: Dirk342 op 31-03-2012 16:25:02
De TPS / GPS waardes hebben helemaal niets te maken met het wel of niet willen lopen van een auto.  Wel met het eventueel goed of blijven lopen, maar dat zijn 2 heel verschillende dingen.  Ook de uiterst smerige gasklep heeft hier weinig mee van doen, net zoals de inlaatslang.  De auto zal, als de rest in orde is, gewoon hierop lopen.
Kijk, dat is precies wat ik moet weten. Even goed mooi als de boel weer schoon is.
Citeer
Wees nu niet zo eigenwijs (is toch een stuk makkelijker en fijner voor zowel ons, als jezelf) en zorg eerst dat die brandstofdruk in orde is.  Dan pas de rest van het verhaal.
Ik word een beetje wanhopig dat ik het niet met zekerheid kan vastpinnen op iets. Dus elke strohalm grijp ik aan.
Maandag een brandstoffilter halen en hopelijk dan eindelijk een succesvolle afsluiting. Ondertussen heb ik mijn auto ook gewoon weer eens nodig.

Ludo

Citaat van: Dirkie op 31-03-2012 18:34:53
Citaat van: Dirk342 op 31-03-2012 16:25:02
Wees nu niet zo eigenwijs (is toch een stuk makkelijker en fijner voor zowel ons, als jezelf) en zorg eerst dat die brandstofdruk in orde is.  Dan pas de rest van het verhaal.
Ik word een beetje wanhopig dat ik het niet met zekerheid kan vastpinnen op iets.

Je hebt de druk toch gemeten?.
1 bar is te weinig, welke bevestiging wil je dan nog meer?.

Dirkie

Zo, brandstoffilter vervangen, schoongemaakt gasklephuis en stationairregelaar weer op de plek. Starten...en nog niet lopen.  >:(
Maar, zo nu en dan leek de motor een beetje mee te helpen. Na een tijdje starten, met gas open, sloeg hij zo waar heel even aan. Dat is in ieder geval al anders, hiervoor was er geen teken van leven. De motor was niet aan te houden helaas. Opnieuw starten werkte ook niet. Ik had ook al zolang gestart dat ik niet nog een keer zolang door durfde te starten ivm de accu.
Mijn bandenspanningsmeter is helaas overleden aan de benzine denk ik. Maar als ik nu op het ventiel druk spuit de benzine er wat harder uit dan voorheen, meer durf daar niet over te zeggen zonder te meten.

Bij de volvo garage vertelden ze nog dat de sensor op het vliegwiel een weerstand tussen 200 en 400 ohm moet hebben. Ik meet 300, mooi in het midden dus. Valt er nog wat te meten? Ik zie net een nokkenassensor topic voorbij komen, http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,56343.0.html is dat nog een mogelijkheid? Valt er wat aan te meten?

Jeroentjuh

Nu nog die brandstofpomp er niet uitgehaald?

Dirkie

Citaat van: Jeroentjuh op 02-04-2012 19:54:04
Nu nog die brandstofpomp er niet uitgehaald?
Jawel, op de de vorige pagina al. Maar de slang is prima.

Ludo

Ziet er prima uit.  :eusa_clap:
Daar heb je wat aan, als de pomp geen druk levert...  :eusa_wall:

Dirkie

Wat ik zeker weet is dat de slang niet de oorzaak is van de problemen. Het is nogal k*t dat mijn bandenspanningsmeter het nu al begeven heeft. Ik kan niet met zekerheid zeggen dat de druk nu hoger is. Maar er spuit meer benzine uit als ik de drukmeter op het ventiel druk. Maar ja, dat is nogal een subjectieve observatie. Na sluitingstijd scoor ik echter niet zo makkelijk een nieuwe bandenspanningsmeter.

Verder weet ik ook dat het brandstoffilter nu niet (meer) de oorzaak is.

Het is nogal vervelend dat ik niet alles tegelijktertijd met 100% zekerheid kan testen. Er is benzine, er is vonk, een motor hoort het dan te doen. Maar nu zit er een of andere klote trol de boel ergens in de war te schoppen. Met bijzonder kleine stappen zijn er dingen die ik uit kan gaan sluiten. Maar wat het zoeken erg lastig maakt, is dat ik met 850 geen ervaring heb. Ik weet niet wat het meest voor de hand liggend is, ik weet niet wat eenvoudige testen zijn om bepaalde dingen uit te sluiten. Het enige waar ik me een beetje aan vastklamp is dat in 1 keer, zondere enige vooraankondiging,  er iets niet meer werkte. Dan denk ik aan iets elektronisch, sensor, zekering, relais, dat soort dingen.

Dirkie

 Moest bijna huilen van blijdschap.  ;)
Maar wat was het nou? In 1 woord: VERZOPEN.  :eusa_wall:  :eusa_wall: Thuur: de hoofdprijs.
Nooit eerder is de motor na starten afgeslagen, hij loopt altijd als een zonnetje. Dus nadat hij er na het starten mee stopte was voor mij direct de reden om te denken dat er iets stuk was. Met al het proberen daarna heb ik hem natuurlijk goed verzopen. Vandaag kreeg ik bij de garage het advies om een poosje te starten zonder bougies en met losgekoppelde injectoren.  Eerst nog de verdeelkap schoongemaakt. Hij ziet er niet fantastisch uit, maar schoonmaken maakte geen verschil. Relais 103 nog overbrugd, maakte geen verschil, hoorde de pomp met brug en relais. Alle drie de zwarte (J) relais getest met een lamp of ze het deden
Toen bougies eruit en injectoren los. Direct ook getest of de nokkenassensor het deed en wisselspanning op krukassensor gemeten (300mV). Leerzame waarneming: zonder 1 van deze sensoren is er geen vonk.
Na een tijdje starten en testen enzo bougies, schoongeblazen,  er weer ingedaan, injectoren aangesloten. Starten, langer dan normaal, maar hij kwam tot leven. Er kwam nog een witte pluim uit de uitlaat maar dat was zo voorbij. Daarna tijdje laten draaien, uitgezet. Wat gereedschap bij elkaar gezocht en een stukje gaan rijden. Alsof er nooit iets mis is geweest.
Heb ik (eindelijk eens) iets geleerd? Eerst de eenvoudige, voor de hand liggende problemen met 110% zekerheid uitsluiten. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor ik het weer vergeten ben.