Dashboardspeakers vervangen

Gestart door Technofax, 28-03-2012 13:00:38

Vorige topic - Volgende topic

Technofax

Hoi Allemaal,

heb al wat info gevonden over het vervangen van de dashboardspeakers. Nu is het zo dat ik een paar pioneer speakers gekocht heb die ik ga inbouwen. Echter past de originele Volvo speaker aansluiting niet. Deze heb ik er met veel pijn en moeite vanaf kunnen snijden. Wie kan mij vertellen wat de Plus en de Min is. De kabels zijn grijs/zwart en geel/groen.

Lijkt mij grijs/zwart de plus???? Hoop dat iemand het antwoord weet.

de vraag is of het bij deze speakers sowieso uitmaakt of je plus en min 'door elkaar gebruikt'.

hoor graag van jullie.

gr. Dave

NinaPaul

Als je alle speakers maar op dezelfde manier doet/aansluit maakt het geen ruk uit :D
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Matthieu123

meten = weten.

En het maakt wel degelijk uit of je luidsprekers in fase staan of niet. Het zal alleen niet direct opvallen.

Justin-850

Staat als het goed is achterin de Haynes manual, ik wil vanavond wel even voor je kijken of ik wat kan vinden....

NinaPaul

Citaat van: Matthieu123 op 28-03-2012 14:03:16
meten = weten.

En het maakt wel degelijk uit of je luidsprekers in fase staan of niet. Het zal alleen niet direct opvallen.

Ja, je mag ze niet PER SPEAKER anders zetten. Maar allemaal verwisselen maakt niets uit, het blijft dan immers de zelfde "fase".

Muggenziften en mierenneukerij:
En ja er zijn drivers die negatief dan wel positief meer kunnen verdragen, hier zal je enkel sneller vervorming krijgen.
en nog een paar uitzonderingen die voor "simpele" dashboard speakers echt niet van belang zijn.
dingen als: energetische verdubbeling van niveau; interferentie niveau; frequentie; etc.

Mag ik je vragen hoe je dit (goed) kan meten?
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Technofax

ok bedankt allemaal ,heb zelf ook even gekeken in de Haynes manual, echter niet kunnen vinden...

Matthieu123

Citaat van: NinaPaul op 28-03-2012 15:04:30
Citaat van: Matthieu123 op 28-03-2012 14:03:16
meten = weten.

Ja, je mag ze niet PER SPEAKER anders zetten. Maar allemaal verwisselen maakt niets uit, het blijft dan immers de zelfde "fase".

Muggenziften en mierenneukerij:
En ja er zijn drivers die negatief dan wel positief meer kunnen verdragen, hier zal je enkel sneller vervorming krijgen.
en nog een paar uitzonderingen die voor "simpele" dashboard speakers echt niet van belang zijn.
dingen als: energetische verdubbeling van niveau; interferentie niveau; frequentie; etc.

Mag ik je vragen hoe je dit (goed) kan meten?

Ja klopt..
Wat betreft meten: een multimeter pakken en het signaal meten?

Simpeler: even kijken welke kleur er op de plus of min van de headunit zit.

thuur

Het snelst: weerstandsmeting tussen iedere kabel en de deurvanger. Hoe dichter bij de nul, hoe ..euhm, zekerder dat je de min te pakken hebt.

Gr :D

NinaPaul

een speaker signaal met een multimeter  :eusa_think:

Is mij niet echt duidelijk zo, kan je misschien vertellen hoe je dat precies moet doen?
Welke stand van de meter? moet de muziek aan? maakt de muziek soort uit? en hoe zie je dan wat de plus is?
-Gottfried Leibniz

haasje

Citaat van: NinaPaul op 28-03-2012 18:32:43
een speaker signaal met een multimeter  :eusa_think:

Is mij niet echt duidelijk zo, kan je misschien vertellen hoe je dat precies moet doen?
Welke stand van de meter? moet de muziek aan? maakt de muziek soort uit? en hoe zie je dan wat de plus is?

Wie heeft het over het meten van een speakersignaal?

- De draden meten tov massa.
- staat er, de weerstandsfunctie
- nee
- nvt
- de andere van de 2 draden

Matthieu123

Citaat van: haasje op 28-03-2012 20:06:21
Citaat van: NinaPaul op 28-03-2012 18:32:43
een speaker signaal met een multimeter  :eusa_think:

Wie heeft het over het meten van een speakersignaal?

- De draden meten tov massa.
- staat er, de weerstandsfunctie
- nee
- nvt
- de andere van de 2 draden

Daar had ik het wel over..

Het voltage is laag op speakers, maar is wel te meten. (indien polen zijn omgedraaid geeft je multimeter gewoon de negatieve spanning aan)

Maar de andere methode is makkelijker.

thuur

Ehm, er komt een wisselspanning bij de speakers hoor..... Heel knap als je de fase kunt meten met een multimetertje :P

Gr ;)

Matthieu123

Citaat van: thuur op 28-03-2012 21:40:16
Ehm, er komt een wisselspanning bij de speakers hoor..... Heel knap als je de fase kunt meten met een multimetertje :P

Gr ;)

Daar heb je nog gelijk in ook..bah haha