Roffelend de zomer in...

Gestart door Dennis1974, 28-03-2012 20:04:22

Vorige topic - Volgende topic

Dennis1974

Afgelopen november heb ik na lang zoeken ook een Volvo aangeschaft.
Een donkerrode (kleur 418) Volvo 850 2.5 10v Estate uit 1996.

Zo onderhand begint mijn Volvo steeds beter te "functioneren". De auto had ik voor weinig gekocht omdat er veel aan mankeerde. Geen ernstige zaken, maar vooral technisch en wat mechanisch.

De bekleding ziet er gelukkig nog prima uit en de auto heeft (aantoonbaar) niet veel gelopen (bij aankoop 207.000km). Omdat de auto verder motorisch prima was en de vloeistoffen op orde en op peil waren en de automaat "prima" schakelde heb ik de koop toch gedaan. Het zou de start worden voor mijn nieuwe aan te leren hobbyproject  ;D

Volgens mij had de auto in de sloot gelegen ofzo want echt alle elektronica was stuk in de auto en daarbij heb ik tot op de dag van vandaag zand op de meest gekke plekken. Toen ik bv. mijn deurpaneel eraf haalde heb ik een zak vol zand afgevoerd. Als ik de motorkap open sijpelt er zand uit de 2 kleine gaatjes van de motorkap !! Binnenkort dus maar alle deurpanelen eraf halen want het zand IN de auto komt daar vandaan.

Feit is dat de auto igg een vochtprobleem heeft gehad. Getuige de iets met weerplekken aangetaste hemelbekleding en de doorgebrande relais. Moet nog maar eens kijken hoe ik de hemel bekleding schoon krijg.

Airco, Blower, verwarming, achterruit/spiegelverwarming, centrale vergrendeling, radio, binnenverlichting...niks deed het. Enkel de ramen en spiegels lieten zich prima bedienen.

Ik heb ondertussen bijna alle relais vervangen en het eea aan zekeringen vervangen en ik mag zeggen dat alles het weer doet ....zelfs de airco !! (schijnt toch uniek te zijn in een Volvo 850)  ;). De kachelmotor deed het ook niet. Hier bleek de stekker van de kachel weerstand iets los te zitten  :eusa_shhh: De kachelmotor zelf ratelde, dus die heb ik helemaal uitelkaar gehaald en opnieuw ingesmeerd ....hij werkt nu geruisloos. Nadat ik de temperatuur thermostaat in het motorblok had vervangen, had ik ook weer warme lucht en een goed functionerende temperatuur meter  :)

Tussendoor heb ik via de flushmeeting mijn automaat laten flushen. Helaas was het flus middel op dus is de bak enkel doorgespoeld. Een wereld van verschil maar ik denk toch dat ik het nogmaals moet laten doen maar dan MET een flush middel. Het flushen met het flush middel schijnt vooral goed te zijn voor de koppelontvormer heb ik mij laten vertellen.

Nu wordt het dus tijd voor de buitenkant en wat verdere aanpassingen.

Vorige week heb ik een spoiler aangeschaft van forum lid mjansen en deze hangt momenteel al aan de achterklep. Een hele verbetering.

De spoiler die opnieuw gespoten moest worden:

De in mijn schuur geïmproviseerde spuitcabine  :eusa_clap:

Het eindresultaat:

Na de auto een maand in bezit te hebben kapte mijn dag/totaal teller ermee. Via dit topic las ik al over het beruchte tandwiel probleem. Dus na een bestelling van een messing wieltje kon de reparatie beginnen:

Ondertussen heb ik een setje Pegasus R velgen gescoord. Ik moet zeggen...ook dat is een hele verbetering  :eusa_dance:

De velgen:

Er voor:

Er na:

En ja....De voorkant moet idd drastisch omlaag  ;D Dus als iemand een setje heeft weinig...dan hoor ik het graag  :eusa_clap:

Nu wil ik zo snel mogelijk een set verlagingsveren rondom en dan ga ik beginnen om de onderste motorsteunen te vervangen...ik wil de automaatbak steun ook gelijk meenemen.

De bovenste motorsteun heb ik al vervangen. Voor een mooi blauw exemplaar die voor minder trillingen zou zorgen.

Hopelijk heb ik tussendoor nog tijd om ook het motorblok te laten flushen.

Kortom...voor mij een heeeeeel leuk project. Al doende lerende want ik heb/had nul nada noppes verstand van auto's. Voordeel bij de Volvo is dat je overal goed bij kan wat het makkelijker maakt. Daarnaast is dit forum echt een geweldige vraagbaak en kennisbank waardoor ik ook het eea zelf durf te doen.

Gezien ik de auto voor weinig gekocht heb zal het verlies ook niet groot zijn als ik echt een keer iets verkloot. Hierom opereer ik onder het motto: Het is erin gekomen dus het kan er ook uit. Gewoon doen dus  :)

Ik zal af en toe eens een foto plaatsen als ik een weer een wijziging gedaan heb. Ik heb zat te doen nl. Hieronder een lijst:

To Do's Volvo 850

1.   Kachelmotor maken;
2.   Kachelweerstand maken;
3.   Thermostaat motor maken;
4.   Bovenste motorsteun vervangen;
5.   Rolhoes kofferbak;
6.   Angel Eyes koplampen;
7.   Messing Tandwiel dag/Km totaal teller;
8.   Gasveren achterklep;
9.   Flushen automaat;
10.   Nummerplaathouder voorkant;
11.   Nummerplaathouder achterkant;
12.   Originele speakers;
13.   3D Eland stickers;
14.   Centrale vergrendeling;
15.   Spiegel/achterruit verwarming maken (relais 208);
16.   Brandstof relais 103 vervangen;
17.   Antennering vervangen;
18.   Accu klem;
19.   D-Stijl speakers;
20.   Alarm/startblokkering verwijderen;
21.   Interieur verlichting links achter;
22.   Armsteun verlichting ROOD;
23.   Dashboard verlichting;
24.   Verlichting blow unit maken;
25.   Onderste/achterste motorsteunen vervangen;
26.   Versnellingbak rubbers vervangen;
27.   Remblokken/schijven;
28.   Veerschotels vervangen;
29.   Homokinet vervangen;
30.   Cruise control inbouwen;
31.   Linker Angel Eyes koplamp ophanging maken;
32.   Donkere buitenste koplampjes (knipper unit);
33.   Deurvanger linksvoor;
34.   Flushen motorblok;
35.   Distributieriem vervangen;
36.   Pegasus R velgen;
37.   R- voor bumper;
38.   Achterramen blinderen;
39.   Verlagen (4cm max.);
40.   Achterspoiler;
41.   Hemelbekleding schoonmaken;
42.   Uitlaatstuk (sier);
43.   Kat vervanger;
44.   Spuiten bumper;
45.   Zwart maken bumpers zijkant bescherming;
46.   Gordel stoppers/pinnetjes;
47.   Knoppen in dash schoonmaken;
48.   Vloerbedekking vervangen;
49.   Kraakjes piepjes verwijderen;
50.   Achterklep/bekleding maken;
51.   Achter ruitensproeier maken;
52.   Uitdeuken van de 2 wat grotere in het zicht vallende deuken;
53.   Polijsten en krasjes wegwerken;
54.   Wielkast protectie linksvoor vervangen (scheur);
55.   Bumper links achter vastzetten;
56.   Raamrubbers vastzetten (rondom);
57.   Stootlijsten vastzetten (rondom);
58.   Leer interieur incl. verwarming;
59.   Chrome 850 instaplijsten;

Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

Jack v

netjes hoor en een leuk to do lijstje. Dat kan nog wel een leuk project worden. Veel plezier.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Matthieu123

Leuk project!

Wat voor lak heb je gebruikt voor die spoiler?

Dennis1974

Citaat van: Matthieu123 op 28-03-2012 21:02:29
Leuk project!

Wat voor lak heb je gebruikt voor die spoiler?

Bij onze lokale auto speciaalzaak (FBA Car Technics) gewoon een spuitbus laten maken van de Volvo 418 kleur en een spuitbus blanke lak. Er zit wel verschil in hoor. De kleur is identiek...maar de lak van de auto lijkt gebakken zeg maar want die is echt mooi glad.... en die van de spoiler is wat grover. Een vriend van me attendeerde mij erop dat ik de spoiler nog moet na poetsen. Moet ff uitzoeken wat hier goede middeltjes voor zijn. Maar al met al vind ik hem goed gelukt....je ziet de auto toch alleen maar voorbij schieten op de snelweg...niemand die daar dan naar kijkt hoor :)

Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

Jack v

doe dit napoetsen niet te snel, wacht daar rustig een week of 2 mee.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Dennis1974

Citaat van: Jack v op 28-03-2012 21:28:43
doe dit napoetsen niet te snel, wacht daar rustig een week of 2 mee.

En waarmee raad je aan dit te doen? Heb nl. geen idee nog.

Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

Bas850

Weer een lelystedeling, heb je nog niet voorbij zien rijden.
Leuk project.

Bas
"to finish first, you first have to finish"

Dennis1974

Citaat van: Bas850 op 12-04-2012 21:53:01
Weer een lelystedeling, heb je nog niet voorbij zien rijden.
Leuk project.

Bas

Ah ook een Lelystedeling.....zijn er nog meerdere hier op dit forum? Je heb mij nog niet zien rijden? :eusa_naughty: ....Ik rijd aardig wat km met de Volvo..helemaal in Lelystad. Ik heb hem eind november 2011 gekocht en er staat nu al 15000 meer op de teller (misschien toch handig als ik naar G3 ga kijken met de huidige prijzen  :eusa_think:). Woon zelf in het Karveel...rijd dagelijks vaak via Karveel, botter, schoener stadseiland en ook via noodersluis richting de snelweg.

Project is nog in volle gang hoor. Vandaag proberen om een deurslot in te bouwen...en dan eens onder en in de achterkant van de auto kijken gezien de auto kleppert...en het is niet de bekleding van de achterbak...die zit vast en heb ik opgevuld met isolatie spul :)

En ik struin zeker 1x per week de sloop af in Lelystad....daar vind je echt leuke dingen :) en die hebben mij al heeeeel veel centjes bespaard.
Ben nog bezig met een ander forum lid die wil helpen mijn verlagingsveren eronder te schroeven...woont in Dronten en werkt in een garage...en dan gaan we weer naar een volgend project...Het leer in de auto kleuren....druk druk druk dus.

Wie weet zien we elkaar onderweg nog eens voorbij gaan :)

Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

Bas850

Karveel daar woont ook een ander forumlid. Macdriver hier op het forum.
Zelf woon ik aan de andere kant bij de landerijen.

Maar rij geen 850 meer, staat nu een V70 en een V50 voor de deur wel allebei met sticker.
"to finish first, you first have to finish"

Dennis1974

Gisteren de Roffel een beurt gegeven. Phoe....die had aardig wat achterstallig onderhoud. Igg heeft ie weer lekkere versie olie, filter en een nieuwe rotor + verdeelkap. Vooral die laatste was aan vervanging toe want hij was van binnen aardig doorgebrand. Ook viel op dat het slangetje wat aan de verdeelkap zit (ontluchting?) gescheurd was. Wordt ook nog een klus want voor vervanging moet hiervoor het spruitstuk eraf.

Vandaag ook nieuwe bougies besteld...dus die gaan er volgende week in. Ook was ik zo handig om een brandstof filter voor een diesel te bestellen :) maar goed...de juiste is nu onderweg.

Kortom...hij is weer klaar voor de nodige km.

Ook nog een vraagje. Ik had begrepen dat ik een OBD3 auto had? (855 2.5 uit 1996). Nu heb ik de auto uitgelezen gezien ik zo'n unit kon lenen. De auto had geen storingen maar verder was de info nihil. Ik kon eigenlijk niets anders uitlezen. Geen torque, toerental etc...

Heb ik iets van een OBD3 lite versie ofzo? Hopelijk weet iemand dit.

Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

arjenT5R

spoiler er weer af halen en nog een paar lagen blanke lak op spuiten, zit er simpelweg te dun op is niet goed gevloeid. Met deze temperaturen moet het heel mooi gaan.

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

volvobug

Die voorkant krijg je makkelijk omlaag door alle holle ruimtes voor op te vullen met zand.  ::)

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

thuur

Citaat van: Dennis1974 op 30-05-2012 17:09:08
Gisteren de Roffel een beurt gegeven. Phoe....die had aardig wat achterstallig onderhoud. Igg heeft ie weer lekkere versie olie, filter en een nieuwe rotor + verdeelkap. Vooral die laatste was aan vervanging toe want hij was van binnen aardig doorgebrand. Ook viel op dat het slangetje wat aan de verdeelkap zit (ontluchting?) gescheurd was. Wordt ook nog een klus want voor vervanging moet hiervoor het spruitstuk eraf.

Vandaag ook nieuwe bougies besteld...dus die gaan er volgende week in. Ook was ik zo handig om een brandstof filter voor een diesel te bestellen :) maar goed...de juiste is nu onderweg.

Kortom...hij is weer klaar voor de nodige km.

Ook nog een vraagje. Ik had begrepen dat ik een OBD3 auto had? (855 2.5 uit 1996). Nu heb ik de auto uitgelezen gezien ik zo'n unit kon lenen. De auto had geen storingen maar verder was de info nihil. Ik kon eigenlijk niets anders uitlezen. Geen torque, toerental etc...

Heb ik iets van een OBD3 lite versie ofzo? Hopelijk weet iemand dit.

Slangetje op de verdeelkap ??? Heb je daar een foto van?

Deel je OBD maar door 2 ;)

Gr 8)

Dennis1974

Zal morgen ff een foto maken. Er gaan 2 rubberen slangetjes naar een zeefje net achter de verdeelkap/ rotor igg. Die slangen lopen ook langs/ onder het spruitstuk/ plek van de bougies langs igg. 

Maar ik maak een foto morgen. En bedoel je dat ik dan obd 1 heb thuur?

Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

thuur

3 gedeeld door 2 is geen 1 in mijn boekje :D

Gr ;)