KVS-slang gebruiken als LPG-slang?

Gestart door CharlieFox, 29-03-2012 00:10:16

Vorige topic - Volgende topic

CharlieFox

Ik heb 'n AMS systeem in mijn auto zitten. Afstand van de verdamper tot de ring op het gasklephuis is ca 30 cm. Daar had ik 'n "speciale" LPG-slang op zitten maar is verdroogd. Vandaag bezig geweest met de KVS-slangen te vernieuwen en dacht: Ach, waarom ook de LPG-slang niet gelijk meenemen. Het is immers exact dezelfde maat en rubber is rubber.

Weet iemand het verschil tussen die 2 soorten slang en wat zou het nadeel kunnen zijn van het gebruik van KVS-slang? In ieder geval wil ik er tijdelijk mee rijden ...
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

thuur

Niet doen. Rubber is geen rubber. Voorbeeld: er zijn benzineslangen die niet geschikt zijn voor het gebruik in een benzinetank. Bovendien staat er op LPG slangen een veel hogere druk dan op KVS slangen.

Gr ;)

MVeldhuis

Er staat toch geen druk tussen verdamper en verdeelstuk?

Piere

Citaat van: MVeldhuis op 29-03-2012 00:40:23
Er staat toch geen druk tussen verdamper en verdeelstuk?

Lijkt mij ook, eerder onderdruk zelfs...
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

LvD

Citaat van: thuur op 29-03-2012 00:35:50
Niet doen. Rubber is geen rubber.

Ik zou er ook voorzichtig mee zijn. Verschillende rubbers reageren anders op druk, trekkrachten en temperatuurverschillen. Denk alleen al aan t verschil tussen een zomer- en een winterband. En het laatste wat je wilt is een LPG-lek. LPG is namelijk zwaarder dan lucht en blijft als een deken liggen, in jouw geval op je motor. Lijkt me niet zo tof...:-)

Wout309t

2011 V70 2.0T R-Design MT

UserID6342

NIET DOEN, is levensgevaarlijk !!  Gewoon de originele slang halen die hiervoor geschikt is.

joebar

Voor nood is het geen enkel probleem, er zijn tijden geweest dat er niet eens speciale LPG slang bestond, en werd er door het RDW ook niet naar gekeken, maar aangezien LPG een aadolieproduct is, kan het een "gewone rubber "slang oplossen....
Maar KVS slang lost ook niet 1-2-3 op als het onder een lekkende olie-drab zit......

En voor de twijfelaars...ik bouw al vanaf "77 LPG in, en de meest gebruikte slang in die tijd was die doorzichtige slang met die staalwinding er door heen...niks LPG slang

UserID6342

Als noodoplossing ben ik het wel met je eens Chris, maar voor defintief te gebruiken dus absoluut niet.  We zijn die tijd toch wel voorbij dat we in die grote Amerikanen reden met een zelf erin geknutselde gasbom achterin en een gewone tuinslang (ja, echt !!) als LPG slang.

razorx

Een APK keurmeester zou er over kunnen vallen. Voor de rest zie de eerdere posts.

S. Brouwer

Als je een koelvloeistof slang gaat gebruiken voor gas krijg je op de langere termijn problemen met het inlage pakket (wand opbouw) van de slang. Deze is niet samengesteld voor gasvormige producten waardoor die zich in de wand kunnen ophopen en je slang slopen. Je slang wordt als het ware opgeblazen.

Lpg slangen zijn gemaakt voor gasvormige producten en de wand is ge-pin-pricked. In de buitenste laag van de slang zijn dan minuscule gaatjes gemaakt waardoor het gas wat heel langzaam ontsnapt door de binnenwand ook vrijkomt door de buitenwand en verdwijnt. Ook zijn er vanwege de drukken staaldraden in de wand verwerkt.

Op het stukje naar de verdamper zal de druk meevallen en heb je geen staal pakket in de slang nodig. Maar wel een slang die geschikt is voor gasvormige producten

waterslang
http://eriks.nl/datasheets/1002/nl/documentatie/industriele-slangen/rx--uniline-ostra/

gasslang
https://www.tradcom.com/JPBC/0_5StartPage.jsp?treeNavState=exp(4658174|4660986|4658195|4658470|4659416),sel(4658174|4660986|4658195|4658470|4659416)

excuus voor de lange link.