Weer eens in het nieuws morgen...

Gestart door denkweb, 03-08-2004 23:29:02

Vorige topic - Volgende topic

Vertigo

Citaat van: theovh op 18-08-2007 20:32:58

... heel verhaal slingercaravan Frankrijk ...

Dat hebben wij 12 (en 15) jaar geleden ook meegemaakt....

in frankrijk, lichte helling af (4% ofzo). Caravan krijgt een klapband en al bij de eerste slinger komt de caravan  op de zijkant de auto binnen vliegen....
En nee, auto was nieuw (3 maanden oud), caravan 1,5 jaar oud en net een onderhoudsbeurt gehad en was voorzien van een stabilisatorkoppeling. Bandenspanning van de caravan banden was ook goed (een kwartier daarvoor nog gecontroleerd bij een pomp, deed mijn pa anders nooit) en de belading was ook goed.
Was de 3e caravan die die week plat ging door een klapband op dat stukje weg (RN10) die week.  En was de 25e in dat jaar op dat stukje weg van 2km!

Soms is er echt geen houden aan aan zo'n caravan. dit gebeurde in een fractie van een seconde bij een snelheid van 90km/u

Chris S.D.

Bij aanhangwagens heb je exemplaren met de as in het midden en exemplaren met een triangel as (heet dat zo ?) voor en een gewone as achter, waarom worden caravans niet zo gemaakt ? Ik kan me een paar praktische nadelen bedenken zoals het achteruit rijden, hoger gewicht, pootjes uitdraaien  ???, maar per saldo komt een dergelijke constructie wel ten goede aan de wegligging en daarmee veiligheid, toch ?

Heb zelf overigens geen ervaring met het rijden met een caravan.

Spin!

Citaat van: Chris S.D. op 19-08-2007 01:35:02
Bij aanhangwagens heb je exemplaren met de as in het midden en exemplaren met een triangel as (heet dat zo ?) voor en een gewone as achter, waarom worden caravans niet zo gemaakt ?

Omdat je in een caravan moet kunnen slapen. Het zou een godswonder zijn als je met 4 wielen, oftewel jouw constructie, een camping plekje krijgt waar je totaal waterpas staat ( slaapcomfort, als je scheef staat dan rol je steeds naar je vrouw toe -he wat vervelend- of stijgt alle alcohol bloed naar je hoofd). Maar ook daar is natuurlijk wat op te verzinnen...

www.vm-parts.nl

Reitse

is allang uitgevonden, heet een "hotel"  :eusa_shhh:

Marc O.

Caravans worden daarmee onnodig duurder, manoeuvreren wordt ermee verheven tot een onmogelijk complexe taak voor de gemiddelde caravanner en naast nog meer nadelen er zullen nog steeds mensen zijn die hem op een vangrail weten te plaatsen. Zolang er rustig wordt gereden met zo'n hut achter de auto en zolang de bestuurder weet wat ie doet, kan er eigenlijk weinig fout gaan. Ben wèl voorstander van een verplichte rijopleiding voor caravanners.
...The Nile isn't just a river in Africa...

denkweb

En dan is er nog de constructie: "Ik heb net een caravan gekocht (tweedehands) en ga vanavond op vakantie".

Komen meestal ook niet verder als de A50/Waalbrug bij Nijmegen...

Mensen sporen echt niet... ik zou zelfs met een tweedehands auto eerst een beetje ervaring op willen doen voor ik op vakantie ga.

Chris S.D.

Citaat van: Marc O. op 19-08-2007 08:37:00
Caravans worden daarmee onnodig duurder, manoeuvreren wordt ermee verheven tot een onmogelijk complexe taak voor de gemiddelde caravanner en naast nog meer nadelen er zullen nog steeds mensen zijn die hem op een vangrail weten te plaatsen. Zolang er rustig wordt gereden met zo'n hut achter de auto en zolang de bestuurder weet wat ie doet, kan er eigenlijk weinig fout gaan. Ben wèl voorstander van een verplichte rijopleiding voor caravanners.
Kortom, praktische toepasbaarheid op "standplaats" wint het sowieso van rijveiligheid. Een aanvullende rijopleiding voor caravanners verplicht stellen (indien niet in het bezit van E achter B) lijkt me ook wel wat.

Marc O.

Citaat van: Chris S.D. op 19-08-2007 10:57:38
Citaat van: Marc O. op 19-08-2007 08:37:00
Kortom, praktische toepasbaarheid op "standplaats" wint het sowieso van rijveiligheid. Een aanvullende rijopleiding voor caravanners verplicht stellen (indien niet in het bezit van E achter B) lijkt me ook wel wat.

De vraag is maar net of de veiligheid er daadwerkelijk positief door wordt beïnvloed. Ik denk dat de huidige caravans bijvoorbeeld stabieler zullen blijven bij hard remmen dan een caravan met zo'n triangel-as.
...The Nile isn't just a river in Africa...

RRRRR_Ramon

Citaat van: Chris S.D. op 19-08-2007 01:35:02
Bij aanhangwagens heb je exemplaren met de as in het midden en exemplaren met een triangel as (heet dat zo ?) voor en een gewone as achter............

Schamel-as........  ;)
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Turbobiker

Overigens is remmen de juiste actie als de boel begint te slingeren. Dat de boel zich stabiliseert bij gasgeven is een broodje aap. Maar het zou af en toe best wel eens kunnen werken. Dat het niet werkt heb ik met eigen ogen gezien. En de chauffeur bleef maar volhouden dat het te laat was dat 'ie gas gaf...
De Tussenpaus

Spin!

Zeer grote brand bij Koni in Oud-Beijerland http://nu.nl/binnenland/3967086/zeer-grote-brand-bij-koni-in-oud-beijerland.html (via @NUnl)

Schokkend nieuws (kon t niet laten)

www.vm-parts.nl

Snellebaksteen

Gelukkig lijkt de schade tot alleen de kantoorpanden beperkt te blijven.
Ik ken een aantal mensen die daar werken.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.