Info BOV

Gestart door danny., 07-08-2011 16:25:08

Vorige topic - Volgende topic

Turbo-Geek

Citaat van: mehn op 08-08-2011 13:18:56
De gasklep van mijn auto gaat niet dicht als er wordt geschakeld  :eusa_whistle:

Helemaal juist, en op een automaat dus ook veel minder zinvol.
Enkelt bij het van het gas afgaan dan heb je wel je vacuum moment en blaas een BOV af. Maar het moge duidelijk zijn dat het op een automaat minder broodnodig is als op de handbak.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

peteRRR

Citaat van: Turbo-Geek op 08-08-2011 13:15:36
Een turbo pompt lucht, veel lucht, en dit allemaal dankzij een compressor wiel dat vreselijk snel draait (100.000 - 250.000 rpm, hoe kleiner de turbo hoe hoger vaak de toeren kunnen zijn).
Die lucht pomp je in de cilinders en samen met meer brandstof is meer vermogen.

Als je schakelt en je gasklep dicht gaat kan die lucht heel ff niet meer de motor in, immers de deur wordt ff dichtgegooid. Nu gaat er enorme druk op het inlaat/intercooler systeem staan omdat de turbo niet ff stil gaat staan gezien de enorme toerentallen en massa traagheid van het compressor wiel en hiermee smoor je dus ook het comrpessorwiel dat dus behoorlijk gaat zakken in toerental, immers het kan de lucht niet kwijt en de weerstand wordt groot.
Na het schakelen gaat de gasklep weer open en kan de lucht weer weg maar de turbo is inmiddels wel flink in toeren gezakt en heeft dus weer ff nodig om op toeren te komen.

Resume:

- de turbo op toeren te houden --> lucht wordt afgeblazen dus draait de turbo zonder enige weerstand rond en wordt het verlies aan toeren beperkt.
- minder stress op het inlaat/intercool systeem tijdens de schakelmomenten

Tanx,...dus het pakt effe iets sneller op tijdens het overschakelen en turbo ( schoepenwiel ) en het IC systeem word ontlast.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Ronald21

Bailey DV (double valve), beschaafde leuke pssssstt

Kleine klep/kleine veer houd bov dicht bij stationair draaien

Wel even gespeeld met veervoorspanning van grote veer (orgineel) van grote klep (zitting 1.5 mm dieper gemaakt).

Orginele met gaatje in membraam (mag ook na 350 dkm)

Afdoppen met blindplaatje alu (en vloeibare pakking) of je koopt er een bij bv ET

Bostel

Citaat van: Turbo-Geek op 08-08-2011 13:15:36
Een turbo pompt lucht, veel lucht, en dit allemaal dankzij een compressor wiel dat vreselijk snel draait (100.000 - 250.000 rpm, hoe kleiner de turbo hoe hoger vaak de toeren kunnen zijn).
Die lucht pomp je in de cilinders en samen met meer brandstof is meer vermogen.

Als je schakelt en je gasklep dicht gaat kan die lucht heel ff niet meer de motor in, immers de deur wordt ff dichtgegooid. Nu gaat er enorme druk op het inlaat/intercooler systeem staan omdat de turbo niet ff stil gaat staan gezien de enorme toerentallen en massa traagheid van het compressor wiel en hiermee smoor je dus ook het comrpessorwiel dat dus behoorlijk gaat zakken in toerental, immers het kan de lucht niet kwijt en de weerstand wordt groot.
Na het schakelen gaat de gasklep weer open en kan de lucht weer weg maar de turbo is inmiddels wel flink in toeren gezakt en heeft dus weer ff nodig om op toeren te komen.

Resume:

- de turbo op toeren te houden --> lucht wordt afgeblazen dus draait de turbo zonder enige weerstand rond en wordt het verlies aan toeren beperkt.
- minder stress op het inlaat/intercool systeem tijdens de schakelmomenten
Helemaal juist, maar ik wou er ook nog even aan toevoegen dat een slechtwerkende BOV ook kan zorgen voor stress op de turbinebladen.
Ik heb het effe van wikipedia gejat:

The noise is in fact the air compressed by the turbo passing back through the compressor wheel of the turbo after the airflow is abruptly halted by the throttle plate closing, called compressor surge. However, in some cases, i.e. where the throttle plate doesn't open fast enough or is set up to only react to high boost, some chatter will remain. Surge can occur on diesels when the turbo is attempting to pressurize the air at a higher pressure ratio than the compressor wheel can flow at a given speed. Diesel engines have no use for a blow off valve as they do not have a throttle plate.
The chatter noise is very noticeable on World Rally Cars, where anti-lag is used.
A compressor stall like this can cause excess stress and wear on the turbo's shaft or bearings under higher load applications of the turbo (around 15 psi (1.0 bar) and greater depending on the trim and flow rate of the compressor side).
Actual wastegate flutter occurs instead under partial boost conditions such as partial throttle near the boost threshold. It sounds like FftFftFft not ShuShuShu and is caused by the rapid opening and closing of the wastegate at boost levels near the spring pressure. It is commonly heard more clearly and may be more prominent on cars with modified intake silencers, up-pipes, and or downpipes, and is not harmful.
Wie zijn kind benzine voert, mag niet roken als het boert!

Turbo-Geek

Idd het smoren van de turbo en dus drastisch zakken van toerental brengt extra stress met zich mee.

The things you own end up Owning you !

albert-jan850

even nog een vraagje tussen door

moet er persee een afdichtplaatje op zitten ??

MarkoC70T5

Citaat van: albert-jan850 op 06-03-2012 09:55:50
even nog een vraagje tussen door

moet er persee een afdichtplaatje op zitten ??
Ja omdat die de orginele klep vervangd. Je kan geen 2 kleppen gebruiken. Dan heeft de BOV niet heel veel nut.
Going broke in style. 
Soms mis ik de Volvo wel tot ik de V8 start.

albert-jan850

ok dank je wel
maar ik zat op de site van ET te kijken maar heb je 3 verschillende welk moet ik hebben 2,3 t5 uit 95 het is een schakel

daanium

ik heb nu enkele maanden een openluchtfilter in de C70 Coupe T5.
sinds het plaatsen van die, hoor ik ook een afblaasgeluid als ik bij hoge(re) toeren het gas los laat.
maar heb geen BOV geplaatst...  :eusa_think:
zit er ook al een standaard BOV in de turbo modellen? maar dan 'minder blits' ?
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

Martijn_B

Ja die zit er, zit op de turbo zelf! Je hoort hem nu "ademen" door het luchtfilter.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software