Detoneren, terugslag en ploffen bij starten maar rijdt goed (filmpjes) OPGELOST

Gestart door CharlieFox, 05-04-2012 18:24:17

Vorige topic - Volgende topic

CharlieFox

Nou, net dat 23 pagina's tellende OBDI topic door zitten vlooien maar niets gevonden over 'n OBDII uitlezen mbv de OBDI-methode. Wel 'n paar keer de opmerking dat het met apparatuur moet of de VOL-FCR software en kabel. Dirk, zou je me op weg willen helpen wat je bedoelt? Aangezien ik die OBDII software + kabel zelf heb ga ik me daar nog maar 'n keer in verdiepen. Wie weet lukt het deze keer wel door nieuwe inzichten. Zonder foutcodes is het echt zoeken naar 'n speld in 'n hooiberg.

Wel in dat topic ontdekt hoe je het service ledje reset mbv contactslot + dagtellerknop. Handig! En verder 'n zeer interessant (off-topic) reactie gelezen van forumlid VloVlo over 'n (deels) defecte startmotor die zoveel stroom trok dat de nokkenas- en krukassensor daar last van hadden en dus ook de ECU waardoor de ontstekings- (?) en/of injectie-timing van slag raakten. En aangezien ik onlangs ook startmotorproblemen had ...

Dat fluctueren op 6000 rpm (op benzine) is dus gewoon 'n standaard ding terwijl ik dacht dat het 'n storing was. Kan ik dus wegstrepen. Waarom ie op gas niet begrenst vind ik geen probleem. Ik ben toch 'n rustige 120 rijder. Het afslaan op gas kort na de start (nadat het ledje automatisch van rood naar groen gaat) beschouw ik nu als 'n apart probleem en pak ik later wel op.

Voor mij is nu vraag 1 (terugslag / misfire tijdens starten precies op het moment dat de startmotor draait) nu het meest belangrijke.
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

dbs1

Citaat van: CharlieFox op 06-04-2012 09:49:03
Nou, net dat 23 pagina's tellende OBDI topic door zitten vlooien maar niets gevonden over 'n OBDII uitlezen mbv de OBDI-methode. Wel 'n paar keer de opmerking dat het met apparatuur moet of de VOL-FCR software en kabel. Dirk, zou je me op weg willen helpen wat je bedoelt? Aangezien ik die OBDII software + kabel zelf heb ga ik me daar nog maar 'n keer in verdiepen. Wie weet lukt het deze keer wel door nieuwe inzichten. Zonder foutcodes is het echt zoeken naar 'n speld in 'n hooiberg.

Misschien krijg je de software hier mee aan de gang. Dit is weliswaar voor een 98er V70, maar het valt te proberen lijkt me.
V70 2.5 FT LPG MY10 452 18" BOR
V70R  AT4 LPi - Black Stone 019 - 17"Comet - Km stand 10-2010: 178800 -- 346689 verkocht
Peugeot 206 Plus 1.4  - Noir Obsidien

volvobug

Citaat van: CharlieFox op 05-04-2012 18:24:17
1) Op benzine is er (soms!) tijdens het starten een misfire (?) of terugslag. Het klinkt mechanisch niet echt prettig voor de motor. Elmarconi schreef in het andere topic al dat het misschien waterslag kan zijn langs lekkende injectoren. Echter zitten die er net weer op na de kop swap en het heeft nog niet geregend. Op gas is die misfire / terugslag er echter niet. Wat is het en wat zou de oorzaak kunnen zijn. Moet ik het zoeken in de nokkenas- of krukassensor? (beide los geweest). Of in die electronicakast rechtsvoor de KVS-tank? Ik heb bijvoorbeeld wel flink zitten reinigen en spoelen in de motorruimte met de kop swap. Vocht?

Ik denk niet dat elmarconi binnenkomend water langs lekkende injectoren bedoeld, maar inwendig lekkende injectoren waardoor er vloeistof in de cylinder komt te staan. Geen regenwater dus  ;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

razorx

Met VOL-FCR kan je jouw ECU niet uitlezen, met de LEDjes methode wel:
www.paerl.it/volvo/obd2schema.pdf

Brick diag met een aangepast VAG-KKL kabeltje zal ook werken.
Hoe zie je in brick-diag zelf.

Ik woon in Diemen, dus als je codes uit wilt lezen, kan ik even langskomen.

CharlieFox

@Volvobug: Okay, dan had ik die term verkeerd begrepen. Het woord "water" bracht verwarring.

Citaat van: elmarconi op 05-04-2012 16:01:55
Een doorlekkende injector kan waterslag veroorzaken, en daar wordt je niet vrolijk van...

Het verschijnsel an sich ken ik uiteraard wel http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterslag_(hydraulica) Vloeistoffen zijn niet comprimeerbaar. Ik ga dit ook onderzoeken, van die eventueel doorlekkende injector (-s) en daarom zelfs kans op kromme drijfstangen of zo ... :-(

@Razorx: Ik ga heel graag op je aanbod in, dankjewel! Ik zal je PB'n, eventueel kan ik ook naar jou toe rijden, wat je wilt. Na zo'n @#$%^&! start (niet altijd overigens) loopt de motor namelijk prima ...
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

CharlieFox

Citaat van: CharlieFox op 06-04-2012 11:07:37

@Razorx: Ik ga heel graag op je aanbod in, dankjewel! Ik zal je PB'n, eventueel kan ik ook naar jou toe rijden, wat je wilt (...)

Inmiddels gedaan! Ik ben naar Razorx toe gereden maar ik kon ook lopen. Was namelijk één straat achter m'n huis, hoe toevallig! Bleek dat we technisch en optisch ook nog dezelfde Volvo's hadden. Verder was het heel gezellig en hebben we wat Volvo dingen uitgewisseld.

Geen foutcodes behalve de 3-1-4, een nokkenassensor fout. Ah, dus toch! Hij was al genoemd maar ja, uiteindelijk ga je het overal in zoeken. Ik ga zo gelijk aan de slag met dit prachtige weer. Ik ga eerst de connector onder handen nemen. Uitleg:

Zoals ik al schreef heb ik met de kop swap flink zitten spoelen en sprayen met Wibra's beroemde Dasty. Aangezien ik het nokkenassensor stekkertje niet los kreeg / krijg (wie weet hoe?) heb ik dat ding laten hangen in een boterhamzakje en elastiek. Connector stond echter wel bloot.

Ik houd jullie op de hoogte ...

Razorx en Charliefox met hun beider roffels midden in de Amsterdamse "Pijp" is in de binnenstad ...

razorx

Het was leuk je te ontmoeten.
Even voor de anderen: De opname van de motorgeluiden vertekent, het geluid is gewoon goed.
Succes met je klus!

CharlieFox

Okay, as promised een update.

Enthousiast de nokkenassensor losgehaald, dit keer tot op het bot. Wil zeggen, incluis de stekker uit het bijbehorende klemmetje. Daarna het zwarte kunststofkapje eraf gehaald om te gluren wat eronder zat: Mwah, ipv een berg electronica slechts 2 schroefjes. Die losgehaald waarna de sensor zelf met het zwarte platte PTT "telefoon" draadje eruit kon. Vervolgens de boel stevig met Action (piep, knip ...) remmenreiniger van € 1,40 een pakslaag gegeven.

Gelijk even de remservoslang willen vernieuwen, maar lukte niet en er viel mij iets op. Open ik 'n apart topic over. Daarna de boel weer gemonteerd maar niet nadat ik eerst alle stekkers stevig gereinigd heb. Ook van de krukassensor, LMM, gasklepsensor, verdamper etc. (ivm LPG-storing). Daarna snel de auto in want kon niet wachten om te starten: Plof!

Toch weer zo'n terugslag op de zuigers (althans, zo klinkt het) en daarna enkele seconden een boel rook en pruttelend lopend. Kort daarna alles weer prima en motor loopt dan zoals het hoort. Het gekmakende is dat het niet bij elke start is, dat heb je bij de dokter ook wel eens.

Ik heb voor het troubleshooten het stekkertje van de nokkenassensor losgekoppeld en merk dan geen verschil in lopen van de motor, anders dan dat met starten die terugslag en het ploffen terugkomt. Met het krukassensor stekkertje los daarentegen wil de motor niet eens aanslaan.

Concrete vragen:

1) Is het normaal dat de motor niet reageert op 'n gedeactiveerde nokkenassensor?
2) Wat doet zo'n apparaatje precies?
3) Wat zijn de symptomen van een defecte nokkenassensor? Komt dat in de buurt van die ik heb?
4) Hoe kun je zo'n sensor testen behalve dan wat ik al bij punt 1 gedaan heb? Dit voordat ik er één koop bij Volvo. Zal waarschijnlijk geen Brezan spul zijn ... En ook om uit te sluiten dat het in de bedrading zit en niet in de sensor zelf.

In ieder geval staat vast dat ik 'n 3-1-4 error heb en dat moet ik hoe dan ook verhelpen. Ik ben erg benieuwd naar deskundige reacties.

3-1-4   Camshaft position signal missing or defective

razorx

Ik houd die z.g.n. terugslag na het gehoord te hebben op een niet jofele startmotor. Alsf de bendix niet wil.

Normaal krijg je geen ontsteking als je nokkenassensor het niet doet.
Het matig functionneren van zo'n sensor zal voor een slechte ontsteking zorgen, maar ook voor foutcodes.

CharlieFox

Yits bedankt. Ik begrijp wat je bedoelt met dat bendix geluid. Just voor de (leerzame) technische discussie en niet om eigenwijs te doen of zo:

1) Startmotor: Maar hoe verklaar je dan het ploffen en pruttelend en rokend "oppakken" na het starten?
2) Als er geen ontsteking is zonder nokkenassensor (NAS) signaal dan zou de motor dus af moeten slaan bij loskoppelen. En dat doet ie dus niet. Wél als de krukassensor losgekoppeld wordt. Vandaar mijn 4 vragen over de nokkenassensor.
3) En dan blijf ik nog zitten met die 3-1-4 code. Hoe kan dat dan? Dan zou er echt iets met die NAS moeten zijn, althans, met het signaal er van (bedrading?)

volvobug

Als de motor eenmaal loopt blijft hij draaien als je de nas stekker losttrekt, dat is ook mijn ervaring.
Komt de 3-1-4 terug na reset van de codes?

jeroen74

Volgens wat Volvo documentatie wordt de nokkenas sensor alleen gebruikt om de snelheid van verbranding te meten, en is een soort van finetuning signaal. De krukassensor is een absoluut benodigd signaal. Zonder dit signaal heeft de ECU geen enkel idee wat de motor doet en kan dus ook niet de ontsteking aansturen.

volvobug

Is het ploffen, ploffen in de uitlaat of inlaat?

Zit het "schaaltje" op uiteinde nokkenas dat door de nas draait wel goed op zijn plek? Zit de rotor goed op zijn plek?

Jack v

de missfire kan komen door een pissende injector. Yits kennende heeft ie de foutcode gereset dus als er een storing hiermee is zal ie er nu weer instaan. Let wel een ralle nokkenasssensor hoeft neit altijd een foutcode te geven. Makkelijkste zou zijn als je er even een met iemand kan wisselen om een en ander uit te sluiten. 

Waar ik zelf meer aan denk is dat er een injecor open blijft staan. Waardoor de cilinder vol benzine loopt. Dit akn dan ook de misfire en ploffen in de uitlaat veroorzaken.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

pwaes

ga ik ook maar wat roepen: door sterkere/betere compressie een vermoeide startmotor?

en ik heb nog 5 injectoren voor een 10v. kan je zo krijgen in ruil voor een kratje.