Computer uitlezen

Gestart door thuur, 05-08-2004 15:14:09

Vorige topic - Volgende topic

thuur

Beste techneuten,

Ik heb reeds verscheidene malen gezocht, zowel op dit forum als op internet algemeen, en ik zet me nu over m'n angst heen om te vragen of ik niet gewoon naar het verkeerde blokje aan het kijken ben... ???  :-\ :-[

Ik zoek dus het stekkerblokje met een los kabeltje, een ledje en een knopje. Ik kan blokje A en B vinden (naast reservoir stuurbekrachtiging, bijrijderskant), ik heb hier een los kabeltje met stekkertje bij zitten MAAR GEEN LEDJE OF KNOPJE????? Het stekkertje is bovendien van het platte type, niet rond, dus gaat nooit niet passen in het stekkerblokje. En op de plaats waar ik op foto's het knopje zie zitten, zie ik slechts een spinnenwebje...?

Help mij, ik begin sterk aan mezelf te twijfelen of ik wel goed zit te kijken...

Meer gegevens: 855 model '94 (bj 11/93) 2.5i 10 kleppertje, ex-Duitser. Ik kan wel een 3-tal stekkers vinden onder de asbak welke niet zijn aangesloten (maar ik heb op het moment ook geen elektrische ramen erin zitten, dat wordt een zomerklusje). Zwart, grijs en oranje. Ik verwacht niet dat het ODBII is overigens, maar ik wil het wel als info meegeven.

Graag een voor-gek-verklaring of uitsluitsel op een ander gebied!

Mijn dank is groot!

Gr 8)

ed

850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thuur

Ik heb dit artikel ook gelezen. Helaas.... Het plaatje vertelt me wel dat ik op de juiste plaats aan het kijken ben, echter het knopje en ledje heb ik niet?!?

Maar de volgende regel brengt mij aan het twijfelen (ook al heb ik geen turbo):
94 and later models with OBDII
The 850 turbo and 960 models are OBD II system which are only accessible with a scanner.

Het platte-stekker-kabeltje waar ik op doelde is ook zichtbaar op het plaatje (groen rood). Maar dat zwarte kabeltje ontbreekt eveneens.

Is er misschien iets 'mis' met de auto?

Gr 8)

mehn

Is altijd een beetje lastig...
Ik heb een 855 van januari 1995 (=bouwjaar 94?) en ik heb OBDI, inclusief ledje en knopje. Een collega heeft er een van maart 1995 met OBDI.
Ik heb begrepen dat OBDII vanaf modeljaar 1995 aanwezig is. Dan heb je dus helemaal niets naast de ruitensproeierreservoirvulopening  ???  ;D
Als je OBDII zou hebben zit de sigarettenaansteker rechts i.p.v. links, en zit de 'stekker' onder het muntenbakje dat links naast de sigarettenaansteker zit.

Het lijkt erop dat je iets mist. Wat zit er op de plek waar het ledje met de knop zou moeten zitten? Een afdekplaatje???

[edit]
Ik heb eens even voor je onder de kap gekeken. Het knopje en ledje zit als een soort module boven op blok A geklikt. Het zwarte draadje komt uit dezelfde 'module'
Op blok B heb ik op die plek een afdekkapje zitten.

Hadden we nu maar VADIS  ;D ;D ;D
[/edit]

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Citaat van: mehn op 05-08-2004 15:52:56
Is altijd een beetje lastig...

Gelukkig! Iedereen roept maar 'gewoon ff codes uitlezen' en ik maar denken dat het aan mij lag ;D

Ik heb dus stekker B in het zwart (zie plaatje link Ed), met bijbehorende 'bult' op het einde en afdekkapje (wat loshangt op foto).

Dan stekker A:
Zwart, geen duidelijke cijfers zoals op het plaatje en ook een afdekkapje. Dit zit vrij los want als dit de stekker is:

| A4  A8 |
  ~~~~~~~~~~

Heb ik in oogje 'o' het kapje hangen, A1 en A5 zijn niet bezet in de stekker (aldus spinneweb), en A4 en A8 waar ik de knop en led verwacht zijn gewoon stekkeraansluitingen zoals de rest. Ik wil hierbij even de opmerking plaatsen dat ik niet zeker weet of de pennen zo genummerd zijn en of ik wellicht het blokje omgedraaid heb weergegeven.

Gr 8)

mehn

Citaat van: thuur op 05-08-2004 16:04:15
Ik heb dus stekker B in het zwart

Blok B is bij mij ook zwart  ;)

XC60 D4 AWD:

thuur

Citaat van: mehn op 05-08-2004 15:52:56[edit]
Ik heb eens even voor je onder de kap gekeken. Het knopje en ledje zit als een soort module boven op blok A geklikt. Het zwarte draadje komt uit dezelfde 'module'
Op blok B heb ik op die plek een afdekkapje zitten.

Hadden we nu maar VADIS  ;D ;D ;D
[/edit]

Als je nou zou edit-en VOORDAT ik een nieuw bericht ga posten ....... ;D

Dus ik moet dat module-tje zien uit te halen? Of zijn er liefhebbers die bereid zijn hun blokje te "analyseren" zodat ik het zelf kan maken? Of misschien heeft een liefhebber zo'n blokje nog wel ergens slingeren...?

Affijn, ik heb dus iets niet wat jullie wel hebben! ;)

Gr 8)

mehn

Citaat van: thuur op 05-08-2004 16:04:15

| A4  A8 |
  ~~~~~~~~~~

Heb je echt 8 gaten in blok A? Ik heb er 6 zoals op de link van Ed; A1, A2, A3, A5, A6 en A7.
A4 en A8 zijn er bij mij niet, daat zit het blokje met het ledje, de knop en het kabeltje...

XC60 D4 AWD:

thuur

Yep... 8 gaten, waarvan minstens 2 not connected. (uit m'n hoofd)

Gr 8)

mehn

Citaat van: thuur op 05-08-2004 16:13:19
Yep... 8 gaten, waarvan minstens 2 not connected. (uit m'n hoofd)

Ik heb de boel eens een beetje gedemonteerd en wat foto's gemaakt, en wat blijkt: blok A bestaat uit twee gedeelten (onder en boven)

Onder:

Boven:

Het bovenste gedeelte zit met twee pinnen in A4 en A8 geklikt:

Van het onderste gedeelte zijn er twee niet aangesloten, A5 en A6:

Ik zie nu dat de foto's niet echt scherp zijn, zal wel door de hitte komen.  ;)

PS, blok B is toch niet zwart, maar grijs  :-[

XC60 D4 AWD:

thuur

Gaaf man dat je dit 'even' hebt willen doen! Thnx

Stekker kan idd ook grijs zijn. Is tenslotte ook 10 jaar oud... ;)

Foto 1 ("onder") is de stekker die ik heb! Met de missende aansluitingen, zoals ook duidelijk te zien op de laatste foto.

Het blokje wat op de 2e foto staat heb ik dus niet erop zitten! Aangezien het slechts met 2 pennen contact maakt (foto 3) lijkt het me ook gemakkelijk zelf te maken. Ik verwacht niet veel meer dan een microschakelaar, een weerstand en een led. Of ben ik nu naief?  ::)

Ik kan aan de foto niet zien of het blokje gemakkelijk te demonteren is voor 'inzage in het systeem'...

Kortom, hoe kom ik nu aan dat blokje??

Gr 8)

ed

Ik denk dat het makkelijkst is om deze kapjes met schakelaar en led bij de sloop te halen. JE weet ook niet precies wat erin zit, al denk ik niet veel. Heb je ook een mooi draadje erbij om de verschillende posities uit te lezen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

mehn

Citaat van: thuur op 05-08-2004 16:46:50
Kortom, hoe kom ik nu aan dat blokje??

Als je de codes wilt uitlezen kun je mijn blokje wel even lenen  ;D
Kom maar langs zou ik zeggen, is niet zo ver... ;)

XC60 D4 AWD:

thuur

Ik heb gelukkig geen problemen op het moment (met de auto dan ;) ) dus als er iets is, houd ik je misschien wel aan dat aanbod.

En als je niet zover hier vandaan woont weet je nathuurlijk ook dat t niet echt een koele dag is vandaag.. 31 graden in de keuken, 35 op het balkon (zucht, geen weer voor een blanke zeg ik altijd). Ik ga lekker in de tuin zitten voor nu! En anders in de kelder, daar wordt t nooit boven de 20 graden (mergel). Heerlijk zo'n oud huis ;)

Net de ECC in de 850 op 17 gezet, daar kan ik wel mee leven  ;D

Ik zal een lijstje maken met spullen die ik op de sloop wil halen. Dit komt er zeker bij! Nogmaals dank voor de moeite op deze dag.

Groeten van een smeltende thuur..... 8) 8) 8)

mehn

Citaat van: thuur op 05-08-2004 18:27:10
Net de ECC in de 850 op 17 gezet

17? Geen wonder dat het bij jou thuis warm is  ;D Ik heb gelukkig vakantie  ;)

XC60 D4 AWD: