Dieselpomp riem kapot

Gestart door RMS, 08-04-2012 22:06:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RMS

Beste Forum leden,

Hopelijk kunnen jullie me helpen met het volgende.

Me vriendin belde net dat onze auto niet wilden starten, is een S70 TDI automaat uit '97.
ANWB gebeld, blijkt dat de dieselpomp riem kapot is gegaan.

Aangezien dat ik de auto voor me werk nodig heb wil ik deze graag morgen repareren.

Alleen heb ik 2 vragen:

1.   Waar zou je dieselpomp riem + eventuele spanner kunnen kopen (omgeving Amsterdam)? Hebben ze dit soort dingen bij de automateriaalzaak?
2.   De installatie en timing van de dieselpomp riem, heeft iemand tekst + eventuele foto's van hoe je dit zelf kan doen? Of is dit echt alleen voor de specialist? Zo ja zit er eentje in de omgeving van Amsterdam?

Hopelijk kunnen jullie me hiermee helpen, alle hulp is welkom.

grijzev70tdi

Pompriem zelf afstellen is eigelijk niet te doen, grofweg misschien wel, maar is knap lastig. En ben bang dat je op 2e paasdag in geen enkel onderdelen magazijn terecht kunt  :-\
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Hugo111

Ik kan Pul in Urk aanbevelen. Sinds hij alles netjes in orde heeft gemaakt, lijkt het alsof ik een andere auto heb.

Succes!

Hugo

NinaPaul

NIET zelf doen, originele (of merk) onderdelen.

Diesel specialisten > dealers
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

arjenT5R

je kan toch zelf ff nieuw riempje er op frobellen en pomp op originele merktekens zetten...
dan loopt ie iig zodat je er mee kan rijden richting pul?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

NinaPaul

Citaat van: arjenT5R op 10-04-2012 00:31:55
je kan toch zelf ff nieuw riempje er op frobellen en pomp op originele merktekens zetten...
dan loopt ie iig zodat je er mee kan rijden richting pul?

Kan, als je verstand van zaken hebt. Maar als je om foto's vraagt waar en hoe het zit, lijkt het mij echt beter om het te laten doen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

kvcuijck

#6
Vervelend, maar gelukkig is het niet de riem aan de andere kant van het blok ;)

Heb toevallig vorige maand nog een nieuwe riem gehaald bij Volvo van Vloten aan de Meeuwenlaan 128 te Amsterdam. Riem alleen kost zonder korting al 50,-!
Spanrol en looprol zullen ook niet zo heel goedkoop zijn...

Als je de goede tools hebt lukt het best zonder specialist of dealer, maar als je het nooit eerder gedaan hebt kun je er best een halve dag mee bezig zijn.. De juiste tools aanschaffen zal waarschijnlijk ook wel meer kosten dan laten monteren bij dealer of specialist.

Heb zo het vermoeden dat het klusje inmiddels al geklaard is? ;)

Ben wel benieuwd waarom de riem geknapt is. Was het riem slijtage n.a.v. achterstallig onderhoud of is er ergens een spanrol/looprol vastgelopen?

Koen

P.s. Als je de pompriemtekens op het "oog" goed zet, gaat ons TDI'tje dan starten? Heb het eigenlijk nooit geprobeerd dus ben daar wel benieuwd naar... Iemand ervaring?

ulkeman

Citaat van: NinaPaul op 10-04-2012 00:58:46
Citaat van: arjenT5R op 10-04-2012 00:31:55
je kan toch zelf ff nieuw riempje er op frobellen en pomp op originele merktekens zetten...
dan loopt ie iig zodat je er mee kan rijden richting pul?

Kan, als je verstand van zaken hebt. Maar als je om foto's vraagt waar en hoe het zit, lijkt het mij echt beter om het te laten doen.


iedereen mag toch om tips vragen?
er staan overal merktekens op dus op de goeie stand zetten kan elke halve zool met 2 linker handen.
alleen het fijn afstellen kun je het beste door een specialist laten doen.


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

UserID6342

Citaat van: kvcuijck op 11-04-2012 12:55:21

P.s. Als je de pompriemtekens op het "oog" goed zet, gaat ons TDI'tje dan starten? Heb het eigenlijk nooit geprobeerd dus ben daar wel benieuwd naar... Iemand ervaring?

Als de distributie gewoon op tijd staat wel ja.

kvcuijck

Kan de distributie zo "ver" van tijd afstaan (met vliegwiel markering exact op tijd) dat je geen schade krijgt aan de kleppen, maar dat de merktekens voor de brandstofpomp te ver van de "werkelijkheid" afliggen om de motor nog te starten?

ulkeman

Citaat van: kvcuijck op 11-04-2012 13:11:33
Kan de distributie zo "ver" van tijd afstaan (met vliegwiel markering exact op tijd) dat je geen schade krijgt aan de kleppen, maar dat de merktekens voor de brandstofpomp te ver van de "werkelijkheid" afliggen om de motor nog te starten?

als je vliegwiel markerings op tijd staan kan je distributie toch niet van tijd afstaan?


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

UserID6342

Nee, hoogstwaarschijnlijk is er dan iets misgegaan met het monteren van het pomptandwiel / achterste nokkenastandwiel.  Deze zitten namelijk, meen ik, conisch erop geklemd.

kvcuijck

@ulkeman Als degene die de distributie de laatste keer heeft vervangen alles goed op tijd heeft gezet niet, maar het is redelijk "eenvoudig" om de nokkenas een paar graadjes van tijd af te hebben staan. Volgens mij zijn zelfs beide tandwielen aan de nokkenas conisch (zowel distri als brandstofpomp) en dus heel eenvoudig een beetje van tijd af te zetten. Als je een distributie m.i. goed wilt wisselen moet je het kleppendeksel verwijderen en de nokkenas vastzetten om de boel exact te timen. Als je dat niet doet heb je misschien al een kleine afwijking die met een tweede kleine afwijking bij pomp afstelling er misschien in resulteert dat ie niet wil lopen?

Misschien wat ver gezocht, maar zo heb ik het de laatste keer gedaan. (Kon ook niet anders aangezien ik de nokkenas heb verwijderd om de klepstoters te vernieuwen.)

UserID6342

Zo moet je het idd doen ja, krukas blokkeren, nokkenas blokkeren, (pomp blokkeren) tandwiel erop en riem eromheen.

kvcuijck

Nice! Goed om te weten dat je met "op het oog" stellen toch een acceptabel tot goed lopende TDI kunt krijgen.

Dan moet die riem inderdaad wel goed versleten zijn. De riem die ik er afhaalde nadat deze er zo'n 70.000km op had gezeten zag er niets anders uit dan de nieuwe riem. Als je de tandjes er met de hand kunt aftrekken zou die riem best weleens heeeeel oud kunnen zijn geweest;)

Ben je wel zeker van je distributieriem?