T5 zuiniger door Tuning, kan dat??

Gestart door volvo Rob, 13-04-2012 12:33:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvo Rob

Even rekenen, stel een chip levert een besparing op van 1 liter op 100 km, dat is per jaar op basis van 20.000 km, een besparing van 200 liter. 200 *1,75= 350 euro. chip kost bij scholtmeijer tuning 250 euro, dus dat kan wel uit dacht ik.

NinaPaul

Citaat van: volvo Rob op 13-04-2012 15:10:39
Even rekenen, stel een chip levert een besparing op van 1 liter op 100 km, dat is per jaar op basis van 20.000 km, een besparing van 200 liter. 200 *1,75= 350 euro. chip kost bij scholtmeijer tuning 250 euro, dus dat kan wel uit dacht ik.

Dat is wel heel veel zuiniger (10% de meeste komen in theorie al niet verder dan 3%), niet een beetje. Buiten dat, "chippen" de meeste op 98 dewelke duurder is in aanschaf.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Martijn_B

Citaat van: NinaPaul op 13-04-2012 16:50:41
Citaat van: volvo Rob op 13-04-2012 15:10:39
Even rekenen, stel een chip levert een besparing op van 1 liter op 100 km, dat is per jaar op basis van 20.000 km, een besparing van 200 liter. 200 *1,75= 350 euro. chip kost bij scholtmeijer tuning 250 euro, dus dat kan wel uit dacht ik.

Dat is wel heel veel zuiniger (10% de meeste komen in theorie al niet verder dan 3%), niet een beetje. Buiten dat, "chippen" de meeste op 98 dewelke duurder is in aanschaf.

Ik kan op 95 rijden met mijn chip. Tot nu toe merk ik alleen verschil in verbruik, dat is op 98 marginaal beter. (0.4l/100km).

Ik zou nooit chippen omdat je zuiniger wilt rijden, als je tenminste geen beroepschauffeur bent. Je rijdt een 5cyl turbo omdat het gaaf is om tot 6.000 Rpm door te knallen onder het genot van een heerlijke diepe roffel. Chippen is om harder te gaan, imho
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

NinaPaul

Optimalisatie is (bij de meeste) voor 98.

Natuurlijk kan je ook 101, 95 of 91 tanken (en op rijden), maar dan is het minder efficiƫnt of zelfs nadelig.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Jan_D.

Als je (meer) vermogen hebt, ga je dat heus wel gebruiken!

rovelra

Bij "rustig" rijden zal ie zeker iets zuiniger worden echter valt dat gelijk in het niets bij het meer verbruik bij volgas!

volvo Rob

Ik heb het gevraagd aan een Tuning specialist, en aan jullie, en ik krijg sterk het idee dat het inderdaad weinig gaat opleveren. Ik had een vraag en nu heb ik het antwoord, bedankt!!


JW

met gewoon gebruik, overwegend langere stukken maar toch ook iedere tank wat ritjes stad komen wel altijd tussen de 9,5 en 10 L/100 km uit. Slakken over de snelweg met 95-100 geeft een tankgemiddelde van 7,8 op 100 ofzo. 11,8 L/100 km is veel imho als tenminste enigsinds je best doet met besparen  ;)
gemiddelde over de afgelopen 2 jaar is 9,4 op 100. t-5 automaat.
240 Turbo | 1991 | 282Kkm | E85

volvo Rob

Nou ik ben toch maar aan het rekenen geslagen en kom er op uit dat het idd niet echt haalbaar is een auto te tunen voor de zuinigheid. het is tientjes werk in de maand wat het eventueel op zou kunnen leveren, maar uit de kosten komen is op korte termijn (2 jaar) niet te doen. ik heb mijn antwoord, bedankt voor het meedenken en alle tips.