achterbumper probleem

Gestart door de Boeing, 10-04-2012 19:01:48

Vorige topic - Volgende topic

de Boeing

Kan iemand misschien een tip geven hoe de achterbumper los te krijgen als 1 van de lange bouten (14) is afgebroken. Ik was mijn trekhaak aan't verwijderen en dacht ineens mijn achterbumper terug mooi te monteren (hij zit nu te laag) maar toen brak dus die lange bout, deze uitboren lijkt me niet echt een optie toch?. Het betreft trouwens een 855 uit '96. Alvast bedankt voor de tips.

UserID6342

Steun doorslijpen of met een platte ringratelsleutel 14 de bouten losdraaien

mehn

De onderkant van de U beugel omlaag buigen, dan kan de bumper zakken.
Ik hoop voor je dat het niet aan de uitlaatkant is en dan je trekhaak afneembaar is, anders ben je er wel even zoet mee ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

de Boeing

Ah kijk, nuttig info! het is de lange schroef aan de rechterzijde die is afgebroken (foto), dus niet die boven de uitlaat.

En bij de uitlaatzijde:

Hier moet  de lange bout wel nog los maar daar de eerste was afgebroken ben ik daar maar van af gebleven (nog tips om deze wel normaal los te krijgen zonder afbreken, wd40? al kom je natuurlijk niet bij de schroefdraad...)

De trekhaak zelf is er gelukkig al af, het is geen originele maar een brink (lekker lomp?!). Alleen wil ik ook nog de bevestigingsplaten er af halen zodat de trekhaak kan overgezet worden op een ander 855). Aan deze zijde is er ook al een volgend probleem daar er 1 van de bevestigingsplaatjes is gebogen en gaan meedraaien waardoor  ik deze ook niet meer los krijg :( Al gaat dat wel een makkie worden 'als' het me lukt om de bumper te demonteren.

Morgen maar eens kijken of ik die U beugel naar onder kan buigen

de Boeing

Hmmm, die lange bout van 14 boven de uitlaat wil niet los... Weinig tijd vandaag, morgen maar even met grof geweld (maar ik vrees dat deze ook gaat afbreken :(

KIM

Je hebt toch wel de moertjes aan de zijkanten in de bumper losgehaald?

razorx

Ik had ook zo iets. Met de slijpschijf wat werkruimte voor me zelf gemaakt:

Jack v

Zo te ziewn is daar nog wel bij te komen.

Even een ring die precies op de afgebroken bout past op de stomp lassen. Op die ring kun je dan weer een grote moer lassen. Hij word dan ook even goed warm en dan heb je een heel grote kans dat ie wel los wil. Wel na het lassen even wachten tot de moer is afgekoeld anders knapt ie er zo weer af.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

de Boeing

Hmmm, ik hoop toch dat het niet zo ver hoeft te komen razorx ...

Boutjes aan de zijkant zijn los (zijn er maar 2 toch?) evenals alle popnagels.

Een lasapparaat zit helaas niet in mijn toolbox. Ik hoop dat ik hem kan laten zakken door de onderkant van de U beugels naar beneden te buigen. Al zal dan ook de uitlaat moeten zakken, of het uitlaatsierstuk ervan af, maar deze zit (uiteraard) ook muurvast...

UserID6342

Uitlaat even uit zijn rubbers halen, steunen onder ombuigen met een tang / grote schroevendraaier / kleine koevoet als je niet met een platte ring(ratel) 14 bij de bouten kunt komen (wat wel moet kunnen overigens met een beetje gehannes) en bumper na onder toe eraftrekken.

de Boeing

Victory!

het probleem:

en het resultaat:

de steunen van de brink trekhaak, en een 'beetje' zand dat uit de bumper kwam...

Uiteindelijk is het toch gelukt om de lange bout boven de uitlaat los te krijgen (ik had hem de dag ervoor goed ingespoten met wd40. Met een dun buisje, langs onder, ongeveer op de plaats mikken waar de moer zit vastgelast...). Aan de ander zijde heb ik dus inderdaad de U beugel naar onderen geplooid, waardoor ik de bumper daar kon laten zakken.

Ik had ook nog geprobeerd om de 2 bouten die de U beugel vasthouden in de chassisbalk los te krijgen met de bumper er nog op maar dat is toch wel heel lastig. De binnenste is nog wel enigszins een sleutel op te zetten maar de buitenste lukte me niet en hiervoor is een ring-ratel 14 sleutel wel heel aangewezen (heb ik helaas niet) + zaten deze bouten ook goed vast(geroest).

Morgen maar eens kijken of ik hem netjes kan terugmonteren (al zal ik nog wel eerst even een nieuwe U beugel moeten scoren)

UserID6342

Mooi dat je 'm eraf hebt, zou zelf even 2 nieuwe steuntjes bestellen bij de dealer.  Werkt wel zo fijn. Kosten meen ik iets van 14 euro per stuk dacht ik. 

elianmars

de Boeing

Hij zit er terug op. Ik heb de U beugels hergebruikt (nieuw was beter geweest, maar dan moest ik tot na het wknd wachten, overigens 17 euro ex btw) Ze waren eigenlijk nog redelijk goed, heb de roestplekjes gezandstraald en behandeld. Ik had gehoopt om de bumper strakker tegen het plaatwerk (zijkanten+ onder achterlichten) te monteren maar dat lukte helaas niet. Kon wel de U beugels hoger monteren zodat het strak zat maar dan kon mijn kofferklep niet meer dicht :( Het kunststof van het bovendek is naar het midden toe (slot) licht naar boven gebogen en staat ook een beetje bol (als je vanaf de zijkant ernaar kijkt). Heeft misschien eens ooit een tik gehad?