V70R met nivomat of een andere set?

Gestart door rludeke, 10-04-2012 21:10:15

Vorige topic - Volgende topic

rludeke

Hallo, wij hebben eindelijk een v70r gekocht. De zoektocht duurde wel even maar hij is er in het saffron oranje. Hiervoor hadden we tot anderhalf geleden een t5 en keken we altijd een beetje jaloers naar de oranje R.
Er is een "kleinigheid" met de auto aan de hand. De koets wil de andere kant op dan de wielen. Ik had het gevoel dat er geen schokbrekers onder zaten maar dit bleek toch wel zo te zijn. Wel de originele gelukkig :eusa_think: uit 1997 met achter de verlaagde nivomats. Ik wilde auto eigenlijk niet lager hebben maar wel de nivomats vervangen door nieuwe veren en schokbrekers.
Zou het zo kunnen zijn dat de auto door de leeftijd van de schokbrekers iets meer verlaagd is dan origineel. Hij lijkt nu erg laag en verder zakken wil ik echt niet. Achter past er net een vinger tussen de rand van het spatbord en de bovenkant van de band.
Het mooiste zou zijn om een complete set veren en schokbrekers te krijgen zijn die een standaard v70 2 cm laten zakken. Ik dacht hier op het forum gezien te hebben dat de v70r 2 cm lager is dan standaard.
Ik hoor het graag als iemand hier een oplossing voor heeft gevonden of een alternatief wat toch dicht in de buurt van de verlaagde R stand blijft

brembo

Met mijn auto had ik hetzelfde probleem, ik zat tegen de prijs van verlaagde Nivomats aan te hikken. Ik heb het opgelost door rondom verse Bilsteins B4 te monteren, en op de achteras kortere Eibach veren (volgens spec 25-30 mm verlaging geloof ik). Je hebt dan ook andere bovenste montageplaten voor de achterdempers nodig, voor Nivomats zijn ze afwijkend t.o.v. standaard dempers. Voorste veren heb ik origineel gelaten.
De hoogte van de achterkant is vergelijkbaar met een V70R met verlaagde Nivomats die ca 180.000 km ervaring hadden. Doordat de voorste dempers van Bilstein flinke gasdruk hebben wordt de neus iets opgedrukt (ik had 15 mm verschil t.o.v. compleet lekke originele dempers), waardoor het in eerste instantie lijkt of de auto achter iets doorgezakt staat. Misschien is dat effect bij andere voordempers wat minder.

T.a.v. veercomfort viel me op dat de achterzijde wat soepeler is (ondanks de Eibachs) dan de voorzijde, die behoorlijk stug is. Wellicht is de voorzijde wat soepeler met originele dempers?

Montage van verse dempers rondom is in ieder geval een absolute aanrader, je kent de auto niet meer terug  8)

rludeke

Dank voor je snelle antwoord. Heb je ook een idee hoe de afstand van rand spatbord tot naaf is bij jou auto? Bij mij is het nu voor 34cm en achter 32 cm. ik heb het gevoel dat het geheel achter behoorlijk ingezakt is.

Sbv

Is het niet zo dat je nivo mats inzakken na een tijdje stilstaan ? Hierdoor lijkt de auto achter doorgezakt

rludeke

Ja dat weet ik, de 32 cm achter is als de auto net gereden heeft.

brembo

Helaas, alleen gemeten loodrecht vanaf de spatbordrand tot de grond (gemeten over het hart van het wiel), en het regent hier, dus ik blijf lekker binnen ;D

Mijn auto:
Voorzijde: 649 mm
achterzijde: 626 mm

Andere R, met Nivomats, net na het rijden:
voorzijde: 645 mm
Achterzijde: 642 mm

Zelfde banden en bandenmaat (215/45R17)

FLA

Citaat van: rludeke op 10-04-2012 21:41:19
Dank voor je snelle antwoord. Heb je ook een idee hoe de afstand van rand spatbord tot naaf is bij jou auto? Bij mij is het nu voor 34cm en achter 32 cm. ik heb het gevoel dat het geheel achter behoorlijk ingezakt is.

Heb je niet heel toevallig een lpg-installatie achterin hangen? Mijn R hing bij stilstand ook minimaal door.

rludeke

Nee, ligt geen lpg tank achterin. Schokbrekers zijn gewoon een beetje op leeftijd. 1997  :evil:

rludeke

Het gaat een andere set worden. Bij partsforvolvos kwam ik een set gele konis met veren tegen. Ik laat weten hoe het bevalt.