Turbometer in dashboard

Gestart door R.Bijl, 10-04-2012 22:18:22

Vorige topic - Volgende topic

R.Bijl

even een turbometer vraag..

tot hoever en vanaf welk toerental moet de turbodrukmeter in de klokkenwinkel uitslaan?

het gaat om een T-5R van 1995.het is een italiaanse import waar nu gewoon een 2.3 inzit.

meter staat in rust gewoon in het midden en bij starten gaat hij tot een kwart naar links,vervolgens bij acceleratie gaat hij tot net voor het midden in het witte gebied.

graag hoor ik van julie,
Robin
alleen de klank is zijn geld al dubbel en dwars waard.....

cas

3 kwart moet hij standaard ongeveer doen, even je vacuum traject nalopen/vernieuwen? staat van de turbo? afstelling turbo? halve maan afstelling al gecontroleerd?  ;)
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Ludo

Citaat van: cas op 10-04-2012 22:19:33
3 kwart moet hij standaard ongeveer doen,

Ja, met een nieuwe turbo.  ;D

Martijn_B

Ik dacht wel iets meer dan 3/4e, meer 4/5e?

Bij welk toerental weet ik niet meer, geloof dat mijn 15G lekker vroeg op druk was dus zeg rond de 3000 rpm.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Ludo

Het witte vlak is max 1 bar.
Standaard is 0.5 bar, de T-5R doet met overboost 0.7 bar.
Gerommel met de wastegate, dan komt ie wel verder dan 3 kwart...

marc-850

Toevallig van de week eens op gelet. Met vol gas optrekken gaat-ie naar het eind van het witte vlak..
Zou dus niet moeten kunnen?

UserID6342

Mwuh... die metertjes zijn niet al te betrouwbaar, het is meer een indicatie van. (zo wie zo zijn al de meters van Volvo niet echt betrouwbaar is gebleken).

Ter vergelijk, origineel liep die van mij ook wel eens tot het einde van het witte vlak door afhankelijk van de toeren op dat moment.  Sinds die Ricachip erin zit en ik doe lomp kan ik voorbij het witte vlak komen. Overigens doe ik heel af en toe en dan bij hogere toerentallen ivm drijfstangen en -lagers en bak.  Wil de boel wel heel houden natuurlijk.

Er zijn mensen hier die met wat aanpassingen een veel hogere druk draaien als de 0.7 die eerder genoemd werd.  Sterker nog, ik ken medeforummers die max 1.6 bar draaiden zonder aanpassingen van de drijfstangen cq -lagers.  En dat blok is nog steeds perfect in orde.  Zie het ding eigenlijk als een indicatie en meer niet.

peteRRR

Citaat van: Dirk342 op 11-04-2012 07:19:45
Zie het ding eigenlijk als een indicatie .

Dat tie iig nog ronddraait. ;D

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Ludo

Citaat van: Dirk342 op 11-04-2012 07:19:45
Zie het ding eigenlijk als een indicatie en meer niet.

Precies, daarom komt deze vraag vaker voor.
Cas geeft het hier al min of meer aan, de veer in de actuator zal wat slapjes zijn geworden.