Stinus en de 850 awd..

Gestart door stinus, 11-04-2012 19:24:07

Vorige topic - Volgende topic

stinus

dag forummers,

Ik heb me al kort even voorgesteld, maar ondertussen is er al weer het één en ander gebeurd, een kleine opfrisbeurt kan dus geen kwaad.

Ik ben Stijn, ik woon in Antwerpen en ben van tussen de kolen gekropen in '84. Mijn volvo geschiedenis is gestart rond 2004 toen ik met een 850 10v rond snorde. Die 10-klepper is later nog naar mijn broer gegaan, breakman hier op het forum.
Daarna heb ik een jaar of 6 mijn plan getrokken met een '98 landrover defender, waar ik zowat half Europa heb mee rond gesjeesd. Om een heropgepikte studie te kunnen financieren heb ik deze later nog met pijn in het hart van de hand gedaan. Het komt niet vaak voor bij mij, maar soms laat ik mijn ratio toch de bovenhand nemen in mijn beslissingen  ;D

Omdat ik dan naast de landrover altijd met een half oog naar Zweedse schonen ben blijven zien, zijn er in de loop der jaren nog een '87 volvo 240 en een '69 amazon bij gekomen. Dat begon net op een aardig wagenpark te lijken.  8)

Vervolgens heb ik mijn vriendin, nu moet ik al zeggen mijn verloofde  :eusa_dance:, leren kennen en ik weet niet of het één met het ander verband houdt, maar in dat jaar heb ik één voor één mijn wagens verkocht.  :eusa_doh:

Om dan uiteindelijk na een 180° carriere switch van de automotive naar de maritieme sector te gaan, de kans zich voor deed om terug iets Zweeds in huis te halen.
En zo is de 850 awd in the picture gekomen.  :P

Na een tip van mijn broer gaan kijken, en het was zowat liefde op het eerste zicht. Ik heb daarna nog 1 zeereisje gedaan, waarin ik maar zeer beperkt met de verkoper kon communiceren en die heeft dan prompt een groot stuk van zijn prijs gedaan. Het was ook wel een beetje van moeten, want sinds 1 maart zijn hier in België, auto's met zo een cylinderinhoud en leeftijd qua wegenbelasting onbetaalbaar geworden.  :eusa_doh:
We deden er dus beide ons voordeel mee om nog voor die datum een prijs overeen te komen.

Ondertussen ben ik dus al bijna 2 maanden in het bezit van deze zeldzame wagen en is er al het één en ander aangepakt. (zie overzichtslijstje)
Het verhaal achter deze awd dan: hij zou als soort prototype/studiemodel voor de eerste v70xc op de site van volvo Gent hebben rond gereden en na het nodige testwerk naar één van de managers zijn gegaan. Die heeft er dan mee rond gereden tot de vorige eigenaar hem overnam.
Deze had hem in zijn bezit van 160.000km tot 208.000km en ik moet zeggen dat hij op geen geld heeft gekeken om de nieuwstaat zo goed als mogelijk te bewaren. Zo werd oa op 160.000km de volledige  :o awd aandrijflijn (ho + cardan + achterdif) vernieuwd bij de volvo dealer! Ik heb de rekening er bij gekregen en die prijs is een reden te meer om de bandprofielen goed in de gaten te houden.
Ook is volledig de airco vernieuwd; de wagen is voor de rest full option, zetelverwarming achteraan etc...

to do's bij aanschaf:

- nieuwe vloeistoffen (olie, koelvloeistof, stuurbekrachtiging, remvloeistof)
- nieuwe distributie riem en waterpomp
- nieuwe filters (lucht, olie, benzine)
- wagen uitlijnen
- dashboard verlichting, paar lampjes vervangen
- verlichting boordcompu

- abs lampje brandt
- zetelverwarming bestuurder
- nieuwe ruitenwissers
- achterruisproeier doet niks

resterende mankementjes, to do's, toekomstplannen:

- soms gaat het lampje van de kvs branden, hoewel dit op niveau is. Vastzittende vlotter, kapotte sensor?
- lijnolie op de kunststofdelen
- dubbele uitlaat
- nieuwe nivomats
- rechter koplampwisser keert niet naar beginstand

Betere foto's volgen bij beter weer.

volvo ergo sum

Broabander

Eindelijk, plaatjes van de unieke 850 AWD! Gaaf man!
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

UserID6342

Welkom en je hebt een supermooie auto te pakken, zuinig op zijn want is behoorlijk zeldzaam.

stefanhuijser

Vet vet vet!

Wat een supergave en bijzondere 850!!!

Wees er zuinig op want een tweede vindt je niet!

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

verron

Welkom Stinus...............wat een super gave en zeldzame wagen, wees er  zuinig op  :eusa_pray:

Ze zijn echt zeldzaam, in europa bijna niet vinden.............heb er één in canada gevonden, dus als iemand nog ergens 7000 candese dollars (+/- 5400 euro) heeft liggen  :eusa_whistle:
http://autocatch.com/used-cars/1997~volvo~850~499427.htm
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

)()()sT

stinus

Bedankt voor de warme welkom!
Als ik het forum wat doorspit zit hier blijkbaar toch een handje vol zeevarenden?
volvo ergo sum

stefanhuijser

Ik heb 10 jaar bij de marine gevaren als machinist..

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

Piere

Aaaahhhh retecool, een 850 AWD op Persussen :eusa_dance: :eusa_clap:
En dan nog een Belg ook! :D

Dit ga ik met plezier volgen! :D
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

Ewout Schalkwijk

Ik wist niet dat er een 850 AWD bestond. De verre voorvader van mijn XC? ;D
Gefeliciteerd met je mooie aanwinst!

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

stinus

Zo, de eerste 10.000km's zitten erop.
Heel veel kuren heeft ze niet gehad, maar ik kan toch stillaan een nieuw lijstje opmaken..  :eusa_whistle:

Het vogeltje in de kachelaanjager was overleden, dus de hele zooi er maar eens uitgetrokken, proper gemaakt en gesmeerd met fijne lager olie, teruggestoken, maar hij had er geen zin meer in.

Ondertussen een nieuwe blower via Dirk342 gevonden en deze ook al omgewisseld, dat klusje begint al aardig snel te gaan inmiddels, en deze blaast loei hard  :eusa_clap:
Alleen stopt hij niet, ook met de sleutel uit het contact blijft hij tekeer gaan. Met contact aan, valt de snelheid ook niet te regelen, hij gaat continu voluit?

Voorlopig zekering nr5 er maar tussenuit gehaald, maar ik zal langs de dealer moeten om de foutcodes uit te lezen, de oranje lampjes van de ecc blijven trouwens pinken.

In tussentijd heeft mijn schoonvader de wagen een dag geleend, lekker handig zo'n baksteen om een hoop mee te verzeulen, maar ik kreeg hem terug met een verfrommeld linker voorscherm  :'(, en niemand een idee hoe dat erin is gekomen.
Als gevolg is de familieband langs die kant weer wat minder hecht en krijg ik mijn deur nog amper geopend.
Gelukkig had Dirk ook nog een schermpje in de juiste kleur liggen, en nu is het wachten om wat droger weer en een vrije dag om dat om te wisselen.

Deze ochtend op de snelweg is de uitlaat dan ook nog eens halverwege gaan ploffen, ik kan niet zien waar, maar hij blaast ergens tussendoor waar het niet moet.
Nu was die uitlaat al een aandachtspuntje op de jaarlijkse keuring, maar hier word ik weer niet vrolijk van. Ik kan me goed voorstellen dat die awd uitlaten weer net wat duurder zijn als de standaard versies   :(

Het is dus momenteel de knip erop om de volvo pot wat aan te dikken, want daar zullen toch weer de nodige euro's voor nodig zijn.

Niemand een winterbandenset kopen? Ik heb er nog één liggen op die 15" mini volans, ben de juiste naam even kwijt, maar zal nog een verkoopstopic aanmaken.

groeten,
Stijn
volvo ergo sum

The Volvoboy

Wat een prachtige 850 AWD! Rete zeldzaam, wees er zuinig op!!!
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Ewout Schalkwijk

Citaat van: stinus op 05-10-2012 14:38:41
Heel veel kuren heeft ze niet gehad

:eusa_naughty: Kijk eens naar het logo van je Volvo... Toch echt een mannelijk teken hoor. :eusa_whistle:

;D

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

The Volvoboy

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Piere

- 1, maar ik ga m'n theorie hier niet uit de doeken doen :P

Balen van dat voorscherm man. Ik vermoed dat je schoonvader wel tussen wilt komen in de kosten ervan? Niet dat het verschrikkelijk duur is, maar toch...

Die uitlaat, da's waarschijnlijk de achterste demper links die aan het scheuren is langs de naad. Als je je eraan ergert en het vanuit financieel standpunt nog niet wil vervangen kun je je ook depanneren door 'm dicht te lassen. Het houdt geen eeuwigheid, maar je kunt weer even voort.

Succes ermee! :-)
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/