S80 turbo op 10 klepper?

Gestart door thuur, 06-08-2004 13:04:38

Vorige topic - Volgende topic

thuur

Heren,

Helaas niets gevonden over deze (voorals nog enkel in gedachten bestaande) modificatie.

Is het blok van de S80 2.5T gelijk aan het '850 2.5 blok'? Ik neem aan dat het de 20V is..

Als dit zo is, dan zou het mogelijk moeten zijn om de turbo (+ECU) van de S80 in de 850 te monteren..?

Voor mij zou dan gelden dat ik de kop moet vervangen en de zuigers (van 10V naar 20V).

Graag jullie reactie.

Gr 8)

JCviggen

Lijkt me moeilijk. Ik heb nergens de documentatie bij de hand maar ik vermoed dat de LPT een andere compressieverhouding heeft bv.
Een N/A blok zal echt niet veel turbodruk kunnen verwerken. Ook de nokkenas is anders.

Denk dat je uiteindelijk stuk makkelijker (goedkoper?) uit bent ergens een T-5 of LPT blok te scoren.

Als je de zuigers, stangen, cylinderkop, uitlaatspruitstuk etc vervangt....dat is quasi de hele motor ;) gewoon ergens een betaalbaar volledig blok zoeken lijkt me beter (edit : of zelfs de hele auto vervangen door een occasie met een turbo is makkelijker dan wat je voorstelt imho)
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

denkweb

Kun je volgens mij ook beter gelijk het hele blok omhangen idd....  8)

Johann

Citaat van: thuur op 06-08-2004 13:04:38
Heren,

Helaas niets gevonden over deze (voorals nog enkel in gedachten bestaande) modificatie.

Is het blok van de S80 2.5T gelijk aan het '850 2.5 blok'? Ik neem aan dat het de 20V is..

Als dit zo is, dan zou het mogelijk moeten zijn om de turbo (+ECU) van de S80 in de 850 te monteren..?

Voor mij zou dan gelden dat ik de kop moet vervangen en de zuigers (van 10V naar 20V).

Graag jullie reactie.

Gr 8)

Voor wat betreft het blok zou het moeten passen. De ECU krijg je nooit aan de praat daar deze in een computer netwerk (CANbus) hangt. Je zou dan al minimaal de CEM module en eventuele andere belangrijke modules er bij in moeten hangen. Daarmee kom je dan bij het volgende probleem en dat zijn de variabele nokkenassen. De 2.5T is het nieuwe blok met variabele inlaat en uitlaat nokkenas. Dit is van de nieuwste serie motoren waar ook het nieuwe R blok op gebaseerd is. Heel misschien zou je met een standalone ECU met extra uitgangen het verhaal aan de praat kunnen krijgen maar dan moet je het management van 0 af opnieuw schrijven. Wel een uitdaging als je een beetje verstand van motoren hebt en tevens een beetje computer freak bent.

Volgende probleem is dat de NA motoeren een ander management systeem gebruiken dan de turbo motoren dus wat je ook doet je moet dan een groot deel van de motor bedrading meenemen.

Het makkelijkste zou een oudere T5 motor met ME 4.3 computer zijn. Dit is een relatief domme computer. De "latere" LPT motoren gebruiken al het iets intellidinges ME 4.4 systeem. Didt systeem kun je wel mooi met OBD-2 tooltjes uitlezen e.d. maar er hangen ook een paar meer sensoren aan die waarschijnlijk niet in een 10 klepper te vinden zijn. O.a. een baro meter in the motor ruimte en ik meende een temperatuur meter ergens in het interieur.

Wil je het helemaal spannend maken dan hang je alleen de turbo motor er in met een extra fuel computer en eventueel 2 extra injecteurs die bijzetten als de turbo in komt. Je zou dan alleen nog een oplossing voor het verlaten van je ontsteking moeten vinden daar een NA motormanagement niet weet wat druk is en dus ook niet de ontsteking hier op in kan stellen.