Wanneer velg laten richten?

Gestart door de Boeing, 13-04-2012 23:09:45

Vorige topic - Volgende topic

de Boeing

Weet iemand misschien wat de toleranties zijn voor een velg? (alvorens deze moet gericht worden)

Heb mijn velgen los en wil ze laten poeder coaten (nog even een kleur bedenken?!) maar toen viel me op dat als ik ze plat op de vloer leg ze heel lichtjes kunnen wiebelen. Het is maar heel subtiel (hooguit een halve mm) Tijdens het rijden had ik er ook geen probleem mee (of dat is me toch niet opgevallen in de afgelopen 2 jaar).

Daarna even met de losse velg op de achternaaf en een 0.01mm meetklok gemeten (oke, niet echt een heel nauwkeurige testopstelling). Voor de hoogteslag kwam ik op maximaal 0.2 mm (lijkt me vrij oke) ook is de binnenkant van de velg nog redelijk goed qua lak.

Voor de zijslag zitten de waardes iets verder uit elkaar; maximaal 0.6-0.7 mm (uiteraard de duidelijke corrosie plekken buiten beschouwing gelaten). Als ik ze op de vloer heb liggen lijkt het minder te zijn dan dit, maar goed de buitenste rand heeft in al die jaren natuurlijk wat stoeprandschade opgelopen (niets ernstig) maar dat zal ook mee spelen...

-D©©©L-

De voor en achterkant kant is niet zo boeiend. ik zou vooral het bed en de hiel aan de bandzijde meten.

de Boeing

Oke, goed punt!

Ik heb vandaag even opnieuw gemeten aan de binnenzijde. Nu weet ik niet precies wat je met hiel bedoeld maar als ik aan de rand (paars) meet waar de band tegenaan drukt (die overigens flink ruw is, een van de redenen om ze terug strak te maken daar de banden langzaam leeg liepen) komt er bij één velg maximaal 0.8 mm uit (de rest zit rond de 0.4-0.5 mm). Maar goed dit kan zoals gezegd ook komen door de aanslag en corrosie hier (heb ze voor het meten wel even 'licht' opschuurt, niet genoeg om tot op het alu te komen).

Als ik in de velg meet (daar zit ook nog een deels opstaande rand, oranje op foto) dan vind ik schommelingen van maximaal 0.5mm. Ook hier heb ik de hoogteslag gemeten (groen) en daar is het maximaal 0.3 mm.

Bij één velg vind ik een duidelijke slag (waar hoogte- en zijslag duidelijk bij elkaar liggen) van 0.25 mm (lijkt me verwaarloosbaar als ik bedenk dat er nog banden overheen moeten...) 

de Boeing

Ik denk dat ik het zo maar laat, nog even wat internetspeurwerk verricht en zie dat de richtmachines een nauwkeurigheid hebben van 0.3 mm.
(de maximale hoogteslag die ik vind zit hier net onder). Mijn bandenman zei dat alles onder de 1mm nog uit te balanceren is. Heb ook nog mijn reservewiel dus kan ik de beste 4 kiezen.

de Boeing

ondertussen zitten de Volans er terug onder, heb ze niet laten richten wel laten balanceren (uiteraard)

Merk er in ieder geval niets van (zoals ervoor)

Uiteindelijk toch maar weer zelf aan de slag gegaan ipv poedercoaten (beperkte kleuren)

dus eerst een hoop ge-straal/-schuur/-grondverf:

daarna in kleur gezet, peppergrey met daarover een matte blanke laklaag waarin ik wat bronspoeder heb gedaan
(lang rondgelopen met het idee om ze brons te maken maar de vb die ik hiervan vond waren te donker) met het brons in de blanke lak krijg je en subtiel brons effect, afhankelijk van het licht, best mooi geworden.

Dit alles met een spuitpistool op de compressor... wat een verademing in vergelijking met die motip busjes...

en in vergelijking met de originele kleur:

-D©©©L-

MrCain

Mooi en apart met dat brons er door  :eusa_clap:
Kleurt wel erug mooi zo bij dat groen!
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!