waarom eigenlijk ?

Gestart door -D©©©L-, 15-04-2012 16:22:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sem

Ah.. u heeft een nieuwe avatar? Deze is een stuk smakelijker dan die met die latex string... ;)

zeepoog

Citaat van: Misha op 03-05-2012 18:05:28
Gezien de km-standen die hier gepost worden en de leeftijden die erbij staan en de zekerheid die je hebt dat je van 80% geen idee hebt hoe er in de loop der jaren en km's mee gereden is  zou je er gemiddeld vanuit mogen gaan dat het bij een 850 allemaal niet zoveel boeit.

Ééns! Hoeveel koude km's heeft een blok gemaakt van 5 ton? Best veel. Als het allemaal zo nauw luisterde was 't ding allang stuk geweest. Gummen doe ik pas als ik een poos op de weg zit, maar ik ga ook het verkeer niet ophouden omdat ik 'n koude motor heb. Hoeveel gevallen zijn er bekend van mensen die niet keurig met hun (volvo?) blok omging en dit moesten bekopen met motorschade? Wat zou die schade dan uberhaupt moeten zijn?

widebody

Citaat van: Marc O. op 15-04-2012 18:54:49
Citaat van: -D©©©L- op 15-04-2012 18:52:57
Hoe koud is een motor nog als de watertemperatuurmeter op 90 graden staat ? 
[/quote

Hoe lang staat ie al op 90? ;)
u

Wat is de omgevingstemperathuur?

GeertG

Wanneer ik pagina 2 van dit topic 'klik' krijg ik onderstaande melding

:eusa_think:

LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

mehn

Citaat van: GeertG op 19-07-2012 09:23:11
Wanneer ik pagina 2 van dit topic 'klik' krijg ik onderstaande melding

:eusa_think:

http://i1066.photobucket.com/albums/u410/GeertG/2012/Huis/waarschuwing.jpg

Dat komt door de foto in de handtekening van daanium.
Fijn hè Google Chrome...

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

GeertM2

#35
Motor warmrijden doe je mijns inziens ook niet voor de smering, maar voor de homogene opwarming van het blok.

Als mijn temp sensor op 90 graden staat dan weet ik dat in ieder geval de koelvloeistof in de kop 90 graden is. Als de thermostaat klep nog dicht staat gecirculeerd het koelwater in het blok, dus dan mag ik aan nemen dat binnen no-time het hele gedeelte van het blok waar koel kanalen in zitten ook 90 graden is.

Ik weet niet precies hoe de koel kanalen door het blok lopen, maar het kleppendeksel en en carter pan/ krukas huis zullen ze niet zitten. Deze delen sullen dus nog niet op temperatuur zijn. In deze staat heb je dus maximaal verschil in thermisch uitzetting tussen de verschillende motordelen.

Deze delen zullen dus puur op geleiding door het metaal en warmtetransport door middel van de rondgepompte olie op moeten warmen. Het lijk mij logisch dat dit even duurt aangezien de warmtegeleiding door zulke relatief dunwandige delen niet fantastisch zal zijn en olie geen goede warmte geleider is. Komt nog bij dat het carter wat rijwind koeling ondervind.

Tot zover de theorie, mijns inziens! ;)

joebar

belangrijkste reden is de OLIEDRUK...
Olie is niet samenpersbaar, dus als de motor koud is , kan de druk oplopen tot boven de 5 bar, en dat vinden sommige lagers niet fijn, die kun je kapotpersen...vooral glijlagers kunnen daar niet tegen...
de komst van multigrade olie heeft dit wel goed gedaan, maar in basic kun je met dikkere olie hele hoge oliedrukken krijgen

Ludo

Citaat van: -D©©©L- op 15-04-2012 18:52:57
Hoe koud is een motor nog als de watertemperatuurmeter op 90 graden staat ? 

Vanmorgen eens opgelet, de olietemperatuur geeft na een koude start 40-41° aan, op hetzelfde tijdstip dat de watertemperatuurmeter (die van Yits) op 87° komt.

Mr Rens

Motor warmrijden op 30-50% belasting rustig opbouwen. Voordat alles warm is duurt minimaal 20 minuten! Inderdaad pas planken als je olie op temperatuur is. Dus na 20 minuten bij normaal weer.

Dit is mij op school geleerd. Altijd warmrijden nooit stationair of met verhoogd toerental laten draaien op de plek omdat je zuigers zo'n beetje kantelen in een koude motor. Is al genoemd; even lekker de cilinderwanden poetsen.

Met een koude motor planken is wachten totdat er een keer wat knalt onder je motorkap, zeker met een turbomotor.

Wat des te belangrijk is is koelrijden; remmen olie en turbo etc. laten koelen alvorens de motor af te zetten. Dus een paar minuten minimaal belast rondrijden, daarna auto minuutje stationair laten draaien zodat de turbo kan uitspoelen alvorens de auto stil te zetten
B5234T5 Walbro 255lph 395cc injectoren 18T turbo Ferrita 3'' Downpipe met racecat S60R exhaust manifold 3'' JT SuperFlow catback 1 demper 70mm Aluminium Intercooler Reversed Intercooler Piping. HKS SSQV Dumpvalve IPD buizenset HPI Performance Inductie Kit 302mm remmen 960 Gasklephuis GLT Nokkenassen 850 R Clutch Apex verlaagd Rica tuned 330PK 450nm

GeertM2

Citaat van: Johann op 15-04-2012 19:22:58
Dat mensen denken dat je een motor opwarmt door 'm eerst een half uur stationair te laten draaien om vervolgens 25 kilometer als een slak laag in de toeren er mee te gaan rijden is niet normaal. Bij stationair zijn de zuigers de cylinderwanden aan het poetsen.
Wat bedoel je eigenlijk met poetsen, en waarom gebeurt het? Zit daar bij koud stationair draaien dan nog niet genoeg olie ofzo?

Elmo

Motor stationair warm laten draaien kan gewoon. Het zal toch te gek zijn dat ze een motor maken die niet alle toerentallen kan draaien?!? Het nadeel kan zijn dat je aanslag op je gasklep en kleppen kan krijgen (ze roepen het altijd omdat het gewoon slecht is voor het millieu). Daarom is het ook belangrijk om soms even lekker door te trekken en een hoog toerental aan te houden en zo lekker alles schoonrijden. In de winter start ik de auto, loop naar binnen voor een bak koffie en ga dan rijden. Daarmee heb ik nog nooit problemen mee gehad.
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd!

GeertM2

Ik vind dit ergens op het interweb:
CiteerMet koude motor lang stationair laten draaien (bijv. thermostaat kapot) is niet goed voor je motor, dan loopt ie te rijk en word er veel brandstof ingespoten wat de olie van je cilinderwanden weg kan spoelen (versnelde slijtage).
Als dit waar is, snap ik het bruggetje tussen deze quote van Johan:
Citaat van: Johann op 15-04-2012 19:22:58Op het moment dat je de motor belast zal ie opwarmen. Een koude motor heeft meer brandstof nodig. Dit heeft deels te maken met hoe brandstof wil mengen met lucht in een koude ruimte. De koude wanden van o.a. het inlaat kanaal onttrekken brandstof van de lucht. De brandstof gaat op dat moment niet de motor in maar slaat tegen de wanden van het inlaat traject.
En de quote over cylinderwand poetsen... de olie worde weg gespoeld door de brandstof die op de koude cylinderwanden slaat?