waarom eigenlijk ?

Gestart door -D©©©L-, 15-04-2012 16:22:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

-D©©©L-

Gewoon omdat ik me wel afvraag of sommige "waarheden" van "vroeger" (vorige eeuw) uit gewoonte blijven hangen en "het nou eenmaal zo is". Of is het echt zo  ? 

In hoeverre is het noodzakelijk om de olie warm te rijden alvorens te gaan "trappen" met een auto ?
En waarom ?

Wout309t

Volgens mij weet niemand dat precies.... ;)
2011 V70 2.0T R-Design MT

Ben

Omdat olie op temperatuur beter presteert?

rifwachter

Ik heb nog nooit op een bus olie gelezen dat deze niet "belast" mag worden voordat deze een bepaalde temp. heeft bereikt.  

Wat natuurlijk niet inhoud dat ik na een koude start van de Rode R als een dolle wegtrap, eerder als een oude opa die alleen op zondag op de weg komt.  ;D
Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

StefanCJ

Omdat de olie warm vloeibaarder is (dunner) en daarom beter smeert? Maar waarom ... Geen idee  :eusa_doh:

-D©©©L-

Citaat van: Ben op 15-04-2012 16:31:17
Omdat olie op temperatuur beter presteert?

In dat geval zou ik toch minimaal een optimale werktemperatuur op de motorolie specificatiebladen verwachten.
Staat er niet op. Bij geen enkele fabrikant.


Citaat van: rifwachter op 15-04-2012 16:34:31
Ik heb nog nooit op een bus olie gelezen dat deze niet "belast" mag worden voordat deze een bepaalde temp. heeft bereikt. 

Wat natuurlijk niet inhoud dat ik na een koude start van de Rode R als een dolle wegtrap, eerder als een oude opa die alleen op zondag op de weg komt.  ;D

Even los gezien van hoe je met je eigen wagen rijdt. ik rij hem ook altijd warm. gewoonte. Alleen waarom ?!

Citaat van: StefanCJ op 15-04-2012 16:34:47
Omdat de olie warm vloeibaarder is (dunner) en daarom beter smeert? Maar waarom ... Geen idee  :eusa_doh:

En als je dan gewoon 0w40 neemt ? ipv 10w40 



Broabander

Ik denk dat het niet zozeer het 'warm' rijden van de olie is als wel het verspreiden van de olie door elk plekje van het blok (wat natuurlijk makkelijker is bij warme/dunnere olie.)

Denk als je er dan weer 0W40 in kiepert de olie bij een koude start wel sneller verspreid maar dat de warme 0W40 zó dun is dat hij minder goed smeert dan een 10W40. Alsof je gaat smeren met water zegmaar.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

RonnieDuck

Maar warm rijden heeft toch niet alleen met het warm maken van de olie te maken maar ook met het op temperatuur brengen van alle onderdelen in het blok. Van klep tot krukas e.d.
VolvoKV-lid, Volvo240-260register-lid

The Demon

Olie heeft naast de smerende werking ook de functie van vuilafvoer en koeling.
De verschillende metalen en legeringen in het blok zetten uit/krimpen bij verschillende temeraturen en dus kan er meer of minder wrijving zijn tussen deze en daar heeft de olie dus een meer of mindere smering bij verschillende temperaturen van het blok.
Tevens zal bij een koude olie de oliedruk in het blok hoger zijn maar de smerende werking op de plekken met een minimale speling zal minder zijn omdat de olie te dik is om er goed tussen te komen, en dus de slijtage van die delen hoger bij een (te) hoge belasting.

Even simpel in Jip en Janneke taal uitgelegd, hoop ik.

Groet,
The Demon.

rifwachter

IK denk dat het voor de olie niet veel uitmaakt, maar wel voor het blok, turbo wel uitmaakt.

Als je start en voorzichtig gaat rijden warmt alles egaal op, alles wat warm wordt zal uitzetten.

Ga je plankgas weg dan gaat dit ook gewoon goed.  Alleen denk ik dat door de te snelle temp. stijging waardoor het blok zelf zwaar voor de kiezen krijgt.

En is de kans volgens mij groter dat er motor schade ontstaat dan dat deze normaal warm wordt gereden.


Als ik bij ons na de leen auto's kijk, die echt niet gespaard worden, is er geen enkele die met motor schade stil is komen te staan de laatste jaren.



Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

NinaPaul

Omdat de spelingen/toleranties van een koude motor groter zijn. De olie kan dus sneller ontsnappen, de "onbalans" duwt de olie sneller weg, etc. (denk aan turbo, nokkenassen, krukas, etc.)

Het is dus niet enkel de olie die op bedrijfstemperatuur "moet" zijn volgens de gewoonte, maar de gehele motor.
Echter is de motor temperatuur wel beter af te lezen door naar de olie temperatuur te kijken.

Vroeger was natuurlijk de kwaliteit van de olie minder goed en was koud echt zoals "stroop" dit is echter sinds de multi-grade oliën veel minder. Ook de toleranties zijn in de loop der jaren verbeterd.

Natuurlijk zijn er veel meer redenen te bedenken zoals slecht voor het milieu etc.



"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

triton

Het warm rijden van de olie is inderdaad een gewoonte , althans dat wordt voor waarheid aangenomen.
Echter wanneer is de olie op bedrijfstemperatuur?
Je auto 15 minuten warm laten draaien  heeft motorisch misschien wel nut om dan gelijk te gaan trappen,
maar de meeste mensen vergeten de rest van de auto.
Ik noem de olien inde versnellingsbak , differentieel , remmen etc.
Trappen met lage temperaturen is voor alle koude delen niet echt lekker .
Waarom eigenlijk .  
Professioneel raddraaier

peteRRR

Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

-D©©©L-

Hoe koud is een motor nog als de watertemperatuurmeter op 90 graden staat ? 

Marc O.

Citaat van: -D©©©L- op 15-04-2012 18:52:57
Hoe koud is een motor nog als de watertemperatuurmeter op 90 graden staat ? 

Hoe lang staat ie al op 90? ;)
...The Nile isn't just a river in Africa...