Even voorstellen.

Gestart door janbenz1, 19-04-2012 09:01:03

Vorige topic - Volgende topic

janbenz1

Hallo Volvo liefhebbers.

Mijn naam is Jan Brouwer, en ik woon in Drachten.
Zo dat is er uit! :eusa_clap:
Ja hoe begin je een topic om jezelf voor te stellen, altijd moeilijk vind ik :eusa_think: :eusa_think:

Ik ben 47 jaar jong, en in het dagelijks leven buschauffeur in het openbaar vervoer in het noorden van het land.
Ben getrouwd met de allerliefste vrouw, en we hebben samen 3 kinderen waarvan de jongste 22 jaar is.

Jullie zullen wel denken wat een vreemde naam op het volvo forum, "Janbenz1" maar dat komt omdat ik ook een echte Mercedes-Benz liefhebber ben.
Ik heb een MB W123 uit 1980 met 189000km op de klok, en daar doe ik dus alles zelf aan.
Maar dat wil niet zeggen dat ik eenkennig ben, en vind meer auto's mooi.
Zo ook de Volvo 850, en ik wilde een auto er bij hebben zodat ik rustig aan mijn Mercedes-Benz  kan sleutelen, en toch mobiel blijf.
Ja wat zoek je dan, ........, ik ben gaan sneupen op Marktplaats met de bedoeling als ik iets leuks zie er dan eens naar te gaan kijken, maar had geen haast. ::) ::)

Veel volvo's bekeken, allemaal mooi op de foto, maar soms veel eigenaren gehad, heeeel veel kilometers gereden.
Dus om een kort verhaal lang te maken, verschillende advertenties opgeslagen, en dan gaan sorteren, samen met vrouwlief naast me.
Op het laatst hebben we twee geselecteerd, en gaan kijken.
De eerste was een volvo 460, op de gevoelige plaat was het echt een plaatje, en de omschrijving was subliem,  :eusa_boohoo:.
Dus dit moest toch echt een lot uit de loterij zijn, en dus boven aan de lijst gezet.
Al wel had ik de 850 GLE zien staan, maar deze had wat meer kilometers dus op nr. 2 gezet.
Aangekomen bij de 460, leek het inderdaad om een hele nette, roestvrije auto te gaan.
Maar dat is natuurlijk de buitenkant.
De motorkap geopend, en voelen of de motor koud was, inderdaad dit was zo.
Starten, en lopen, niets mis mee, maar de motor was wel zweterig van boven tot onder, en dat meldde ik ook direct.
Er een paar keer omheen gelopen, en ik zag hier en daar al wat nieuwe tectiel zitten, en dan gaan bij mij de belletjes rinkelen.
Ben dus al eens heel goed op mijn smoel gegaan  :eusa_wall:( sorry voor mijn taalgebruik), dus een dure leermeester gehad in het verleden.
Dus nu maar eens gaan kijken en voelen , dussss spatbordranden achter zeer krokant, en bij de achterwielophanging ook de nodige roestvorming wat nog een paar jaartjes mee zou gaan.
Volgens de eigenaar hou je een auto toch niet langer dan 3 jaar, en dan heb je niet duur gereden. :eusa_shifty:

Ja zo bekeken is dat wel zo, maar dit wil ik dus niet!
Ik zoek een auto waar ik jaren mee kan, en het onderhoud zelf doe.
Dus wil ik niet beginnen met een olielekkende motor en versnellingsbak, en dan nog grote stukken gaan inlassen, terwijl er betere auto's zijn voor dezelfde prijs.
Dus Afgekeurd!!!!

Dan maar naar Ede toe, is niet in de buurt, maar we maken er een gezellig daggie van, en gaan met die banaan. :eusa_dance:
We werden goed ontvangen, koffie stond klaar en toen hebben we het slachtoffer opgezocht.
Een Volvo 850 GLE e2 van mei 1994.
Blauw sedan uitvoering.
Op de foto's leek het een nette auto, maar dat was met de vorige ook zo.
Maar inderdaad, na verschillende rondes er om heen te hebben gesprongen,( ik leek wel een indiaan die de regendans deed), maar ja na de vorige ervaring wil je wel goed weten wat je hebt.
Mijn vrouw en ik lagen op de rug onder de auto om te kijken of ergens rotterij was, kwam de eigenaar aangelopen met een grote glimlach en de mededeling, ooooh ik zet hem straks wel even op de brug, is toch even handiger om te kijken. ;D
Had dit nu even eerder gezegd dacht ik, nu liggen we hier in het grind en de kleding smerig. :eusa_doh:
Maar ja eigen schuld ik had ook even kunnen vragen natuurlijk.
Motorkap open, en als nieuw, de motor kurkdroog, geen lekkage sporen van voorheen, dit kun je vaak wel zien als hij gereinigd is, ook rondom helemaal geen enkel roestplekje te vinden, alleen een heel klein schaafplekje op het rechter achterschermrand van een vierkante centimeter.
Maar dit was redelijk netjes bijgewerkt.
Voor de rest een nette auto, alleen de rechter koplamp glas was stuk door steenslag.
Toen starten, maar ho maar, accu hartstikke dood, dus starthulp er bij en in 1 klik lopen.
Wat loopt een 5 cilinder dan toch mooi he? ;D ;D
Toen weze proefrijden, en het reed geweldig, stevig, koppeling was goed, remde streeprecht, motor liep mooi regelmatig, en geen druk onder de vuldop, dus geen carterdruk.
Hij heeft 245000 km gedraaid, en dat is niet veel voor een volvo 850 van deze leeftijd.
Op internet zie je wel dat ze 4 a 5 ton hebben gedraaid, en dat schijnt voor deze motoren ook heel normaal te zijn.
Een compleet onderhoud registratie is bijgehouden door de vorige eigenaar, vraagbaak zat er zelfs ook nog bij, altijd handig!
Alleen het daschboard kastje mist het afsluitdeksel, dus hier moet ik nog een voor zoeken.

Na een grondige inspectie op de brug bleek dus dat ook nergens roest was te vinden, goed in de tectiel gehouden, dus met een prikker er onderdoor geweest en keihard.
Uitlaat gaat nog jaren mee, homokineet rubbers goed, geen lekkage waar dan ook maar.
Alleen de aansluitflens bij de tank, waar de vulbuis zit aangesloten was roestig.

Dus in de handel, ik stlede voor dat de koplamp rechts werd vervangen, de aansluitring van de tank vervangen, nieuwe APK, kleppen stellen, en eventueel een daschboardkast klepje er bij.
We zijn er uit gekomen, en voor €1000,00 waren we het eens, alleen het daschboardkast deksel kon hij niet garanderen.

Zo ik heb het toch redelijk kort gehouden, of niet dan :eusa_clap:

Ik hoop hier veel van jullie te mogen leren, en eventueel ook mijn kennis in te mogen brengen.
Ik sluit altijd maar af met,

De Groetnis fan Jan ût Drachten.
Groetnis fan Jan ût Drachten.

Wout309t

Mooi verhaal! Zie alleen die mooie foto's nog niet!
2011 V70 2.0T R-Design MT

Frankglt

Prachtig verhaal.

Hier ben ik jaloers op, ik zou willen dat ik al zoveel verstand van auto's had.

En inderdaad: foto's!

rifwachter

Hallo Jan,

Welkom op het forum.

Gr. Rene
Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

Marc O.

Ben benieuwd naar het resultaat van dat kleppen stellen ;)

Welkom! :D
...The Nile isn't just a river in Africa...

UserID6342

Hier idem ;D  Welkom Jan op het forum.

janbenz1

Wat een snelle reacties hier, geweldig.
Dank voor het welkom.
De foto's komen nog, ik heb gisteren wel wat geknipt, maar de auto haal ik woensdag pas op.
Zal de daler even vragen of hij de foto's wil mailen die hij op internet had staan.
Het kleppenstellen gaat met plaatjes geloof ik, of niet?
Dit heb ik nog nooit gedaan, wel bij de Benz maar dat gaat met 3 sleutels, dus heel anders.
Maar een mooi begin om te leren.

janbenz1

zo even proberen of het foto uploaden werkt.
http://i44.tinypic.com/jiomk9.jpg
Hopen dat ie goed is.
Misschien is deze beter zodat ie er direct staat.

Nog een paar,

Marc O.

Kleppen zijn hydraulisch en hoeven/kunnen dus niet gesteld worden.
...The Nile isn't just a river in Africa...

janbenz1

Ah dat scheelt dus weer, weer wat geleerd.
Dank.

Groetnis fan Jan, ût Drachten.

fredtref

Welkom op het forum, ik denk collega (cxx)?
Veel plezier en veilige kilometers met je 850, en wie weet zien we binnenkort een Mercedes W123 te koop staan op MP  :eusa_whistle:

Groet, Fred

henry classic v70

Welkom op 't forum Jan, leuk intro :eusa_clap:
Deze heeft weinig gelopen voor een Roffel (geluid van onze wagens) en daar ga je met plezier nog vele km's bijzetten!
Hahaha, en dat kleppen stellen... dat de verkoper dat niet wist :eusa_think:
Ga je er veel km's mee maken, wat rijd je gemiddeld per jaar?

Nette 854 en een mooie kleur, niets meer aan doen (misschien een keer andere velgen)
Veel plezier met de aankoop
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Turbobiker

Tja, je geeft een mooie beschrijving van een 850. De eerste echt zwakke plekken zijn na bijna 20 jaar nog steeds niet opgedoken!

Veel plezier er mee!
De Tussenpaus

janbenz1

Ha ha , die Mercedes komt direct niet te koop te staan, maar gaat wel minder kilometers maken.
Ik ga lekker genieten van de Volvo. veel kilometers maak ik niet, maar rijd dan wel heerlijk confortabel.

Citaat van: henry classic v70 op 19-04-2012 10:30:31
Welkom op 't forum Jan, leuk intro :eusa_clap:
Deze heeft weinig gelopen voor een Roffel (geluid van onze wagens) en daar ga je met plezier nog vele km's bijzetten!
Hahaha, en dat kleppen stellen... dat de verkoper dat niet wist :eusa_think:
Ga je er veel km's mee maken, wat rijd je gemiddeld per jaar?

Nette 854 en een mooie kleur, niets meer aan doen (misschien een keer andere velgen)
Veel plezier met de aankoop

Ik weet niet wat je bedoelt met het type 854, is dat een speciaal kenmerk voor een sedan uitvoering?
Die velgjes vind ik niet eens zo gek staan, maar er zijn natuurlijk mooiere dat wel.

fredtref

854 = Sedan, 855 = Estate