Vreemd schakelen automaat in 3

Gestart door Bazz, 09-08-2004 15:48:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bazz

Hallo allemaal,

Na tijdens de vakantie een kleine 3000 km met caravan en 850 gereden te hebben, eindelijk weer thuis.

Tijdens het rijden viel mij op dat de automaat in stand 3 heel vreemd van 2 naar 3 schakelt. Het toerental zakt eerst ver terug, gaat weer omhoog en dan - tegelijk met een flinke schok - gaat het toerental weer wat omlaag en komt hij in zijn 3. In D gaat alles goed en heb ik nergens last van. 1 naar 2 in stand 3 gaat wel goed en eenmaal in de 3e gang gaat alles ook perfect (ideale versnelling voor rijden met caravan ;-) ).

Ook lijkt het alsof hij véél eerder opschakelt naar zijn 3 dan in stand D en ook veel langer door blijft sjouwen in zijn 3, dat weet ik echter niet zeker, kan aan de weg gelegen hebben (bergop, bergaf etc).

Wat kan het probleem zijn? Misschien omdat hij zo zwaar moet trekken? Combinatie weegt beladen bijna 3500 kg. Ik heb de 2.5i 10v estate.

thuur

2.5i 10 klepper '96 estate:

Max. laadvermogen: 587 kg
Max. aanhanger geremd: 1600 kg
Auto: 1383 kg

dat betekent dat je 70 kilo onder het absolute maximum zit...... Ik weet niet hoe de automaat hiermee overweg gaat, maar dat ie niet geheel soepel schakelt en niet goed 'begrijpt' dat ie beter wat later kan doorschakelen kan ik inkomen hoor. Doet ie t onbeladen ook (nog)?

Gr 8)

Bazz

#2
In D schakelt ie wel later en die 3500 kg is een schatting ;) Caravan woog beladen +- 1450-1500 kg, de 850 was met 5 personen, een buitenboordmotor van 60 kg, flonders van rubberboot a la 30 kg en tentstokken van 15 kg. Rijden deed ie prima, reed 110 en had nog kwart gas over. Wel in 3 dan :-)

Het gekke is dat hij in 3 ook anders leek te schakelen dan in D (leek eerder op te schakelen) en dus dat in de 3e versnelling stoten... misschien oliewissel van de automaat? hij heeft pas 140dkm op de teller en ik rijd erg rustig, alleen met caravan is het doorstomen.

Onbeladen heb ik nooit problemen gehad, merk wel dat hij wat stotiger (slechts fractioneel, kan gevoelsmatig zijn) begint te schakelen. Ik weet niet of hij dat nu ook doet in 3, zal het van de week eens proberen. Want met de caravan erachter deed hij het ook niet elke keer, laten we zeggen eens in de 3 keer.

ed

Je hebt een hele grote kans dat de olie veel te warm is geweest. Dit is een absurde belading natuurlijk. De bakolie wordt echt loeiheet. Ik zou de olie eens controleren. Hoe ruikt de peilstok, en wat is de kleur? Het is beter de olie elke 50k te vervangen, ondanks dat de dealer zegt dat het niet hoeft.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Bazz

#4
De bakolie moet je toch controleren als de motor stationair draait in stand D met aangetrokken handrem hé?
Weet het niet precies. Als de motor uit staat is deze nog boven het maximum, tenminste dat was 'ie voor de vakantie. Zal strakjes eens even controleren. Maar het lijkt me sterk dat het daar aan ligt, toch?
Want in D schakelt 'ie wel prima naar behoren.

ed

Laat anders even de codes uitlezen bij de dealer. Ik neem aan dat je dat bij een '96-er niet meer zelf kunt.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!