Dikkere alu intercooler echt 'nodig'?

Gestart door Marijn Degens, 23-04-2012 21:50:13

Vorige topic - Volgende topic

Marijn Degens

Momenteel heb ik een T-5R met 3" downpipe & uitlaat + chip met de standaard 15G turbo (ongeveer 270-280pk). Na 2 jaar met deze setup gaat het toch een beetje jeuken om toch wat extra's te doen.

De logische volgende stap is dan een grotere turbo, injectors en een dikke alu intercooler. Maar bij dat laatste heb ik mijn twijfels... Ik begrijp dat een betere ic zorgt voor een betere cooling en algehele flow, dus ik snap waarom het beter is. Maar mijn vraag concreet is of die meerwaarde ook echt de 600-1000 euro (artikelwaarde + arbeidsuren) extra waard is tov enkel de grotere turbo (19T) en injectors (+software mapping). Of anders gevraagd, laat ik zonder de alu ic erbij te nemen echt heel veel vermogen liggen en is de setup zonder weggegooid geld?

Turbobiker

Je laat wat vermogen liggen, misschien 10-20pk. Maar vooral wat Rob zegt: als het warm wordt (buiten of onder de kap) houd je gewoon het vermogen.
De Tussenpaus

R o b

Idd....in de zomer merk je het wel.

Zelf heb ik zoiets van " doe het goed of niet". Je geeft ook een berg geld uit aan tuning dus dan wil j eook het meeste uit je andere dure spullen.

Ff eerder post verwijderd: was wat verzand in al die pk's de laatste tijd...maar uit een 15Geetje komt dus redelijk wat pk's  :angel:

Martijn_B

Ik had 274pk uit m'n auto met 15G.

Overigens, Alu IC heb ik ook niet, verder wel
19T, 3" DP en nokkenassen, injectoren, etc. Ja, auto is nu heel snel en straks met de zomer ga ik het denk ik wel merken. Is het €3000 euro waard? Mwoah... Denk niet dat ik het nog een keer had gedaan.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Marijn Degens

Citaat van: Martijn_B op 23-04-2012 23:21:49
Mwoah... Denk niet dat ik het nog een keer had gedaan.

Mag ik vragen waarom niet? Je hebt er hopelijk toch wel lol aan gehad of niet zoveel als je verwacht had? Die 3000 euro was dan wel voor de totale setup neem ik aan, niet enkel voor de turbo en bijbehoren?

@ Turbobiker, bedoel je niet wanneer het koud is (ipv warm) dat je dan het vermogen behoud?

Mijn gedachte is ook een beetje, dat de IC ook later nog een keertje kan. Het zal zover ik begrijp niet nodig zijn om dan nogmaals de software aan te passen.

cas

wel doen, de ervaringen en adviesen op het forum onderbouwen dit ;-) ik heb die van mij ook liggen, moet er nog in. Maar merk bij hogere temperaturen dat het wel nodig is, aangezien bij kou en ijle lucht de auto veeeeeel beter presteerd.... of was t met een T.  :eusa_doh:
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

fpede

Citaat van: Marijn Degens op 24-04-2012 09:37:05

@ Turbobiker, bedoel je niet wanneer het koud is (ipv warm) dat je dan het vermogen behoud?

ik geloof dat een intercooler dient om de lucht te koelen, => dus zeker bij warm weer handig  ;)

Marijn Degens

Citaat van: fpede op 24-04-2012 09:41:57
Citaat van: Marijn Degens op 24-04-2012 09:37:05

ik geloof dat een intercooler dient om de lucht te koelen, => dus zeker bij warm weer handig  ;)

;D juist ja...

Thys

Citaat van: cas op 24-04-2012 09:40:47
..., aangezien bij kou en ijle lucht de auto veeeeeel beter presteerd.... of was t met een T.  :eusa_doh:

Koude lucht ok, maar in ijle lucht zal je auto het toch niet zo best doen :)

Martijn_B

Ja voor de gehele setup. Ik heb er zeker een hoop lol aan hoor, maar voor die 3000 euro had ik voor €1000 een BBK gekocht en de andere €2000 lekker ergens anders aan uitgegeven.

Qua alu IC: ik heb mijn setup pas sinds januari, dus sindsdien is het nog niet echt boven de 15 graden geweest. Ik moet dus nog ervaren hoe het gaat in warmere temperaturen!

Groet,

Martijn
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Piet

Je moet hem ook weer niet te dik nemen daar de turbo er langer over gaat doen om op druk te komen, meer turbolag dus.

Ik heb het idee dat de alu  intercoolers van zo'n 50 mm dik wel het optimale is. Hoef je bovendien  ook niet je airco op te geven.
Op zich presteren de originele intercoolers nog zo slecht niet, maar vooral bij warm weer merk ik wel minder terugval in vermogen t.o.v. koud weer nadat ik een 50mm alu intercooler geplaatst heb.

Turbobiker

Met een 15g is het effect beperkt, gewoon omdat je vermogenswinst vrij beperkt is en dus de terugval ook niet al te groot is. De standaard IC kan een 15g redelijk aan. Ik zeg niet dat je geen effect merkt, dat zul je zeker wel, maar bij een 15g is een IC het eerste onderdeel dat je niet hoeft te vervangen.

Maar met een IC (en ook een DP) optimaliseer je de tuning. Nu is het verschil dus bij een 15g erg klein, maar bij een 19T is het gewoon zonde om het niet te doen. Je investeert dan al behoorlijk in tuning. Zonder DP (en ook uitlaat) laat je zo 20pk liggen. En nu drukt een 19T ook niet meer alle lucht door de standaard IC. Je kunt de turbodruk dan dus wel verhogen, maar die haalt je motor niet meer. Zelfs als het buiten kouder is (koude lucht bevat dus meer zuurstof, daarom werkt een turbo bij koude al beter dan bij warm weer) zal de inlaatluchttemperatuur toch oplopen. Dus je monteert een IC al om het aantal pk's te maximaliseren.

En het 2e effect is dat als het dus buiten warmer is, een grote IC capaciteit over heeft om de inlaatluchttemperatuur toch constant te houden. Je verliest dus geen pk's.

Normaal treedt het effect van pk's verliezen geleidelijk op, je merkt het dus niet zo. Maar trek eens in januari een sprint vanaf een bepaalde snelheid tot een bepaald punt en herhaal dat eens als het buiten 30 graden is. Eindsnelheid zal behoorlijk schelen!
De Tussenpaus

Piet

Helemaal mee eens.
Een 19T zonder grotere intercooler is eigenlijk zonde.

THIJS-V70

Citaat van: Piet op 24-04-2012 10:43:17
Helemaal mee eens.

Die zit toch standaard al op een R met 250PK ?
Ik rij net zo goed op gas als ik kan koken ;)

Wibren

Citaat van: THIJS-V70 op 24-04-2012 10:49:52
Citaat van: Piet op 24-04-2012 10:43:17
Helemaal mee eens.

Die zit toch standaard al op een R met 250PK ?
nee!
1997 V70R ex-AWD: Trackday driver