Bastiaan stelt zich voor

Gestart door _Bastiaan_, 08-07-2010 17:25:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

_Bastiaan_

Ah, het zou dus alsnog een lager kunnen zijn zonder dat je dat voelt aan het wiel (onbelast inderdaad). Weer wat geleerd :).

andre1981

welkom en veel plezier met de volvo
gr andré

_Bastiaan_

#32
Gisteren langs Auto en Emotie in Utrecht geweest voor de 'schouwing'. Er werd een stukje gereden, slingerend en remmend om te voelen wat er mis was.
Daarna is ie even de brug op geweest voor een gedetailleerde inspectie en dit is het resultaat:

-2 nieuwe draagarmen (de oude waren compleet op, komen nu Meyle HD armen onder: iets anders komt er bij hem niet in :))
- 2 nieuwe veerschotels voor, rubber was gescheurd en er zaten niet de goede bouten op
- Wiellager linksvoor: dat veroorzaakte het rommelende geluid bij insturen naar rechts dus toch, ondanks dat ik het niet voelde of hoorde!
- uitlijnen
- balanceren
- Thermostaat
- Temp. sensor
- Aandrijfashoes

Dinsdag 22 februari gaat ie onder het mes vanwege drukte dus voorlopig zullen we er even wat minder/niet in rijden vanwege het wiellager.

_Bastiaan_

Vanmiddag een belletje van Auto en Emotie: hij is klaar!  :eusa_dance:
Na het werk gelijk langs gegaan en op mijn vraag of het allemaal gelukt is start ie de roffel en zegt: rij maar een blokje om, dan merk je het vanzelf.
Ik rij de garage uit, rechtsaf industrieterrein op, hmmm, dat rolt lekker, even remmen proberen. Hij blijft rechtuit rijden tijdens het remmen  :eusa_clap:.
Dat had ie al een hele tijd niet meer gedaan. Vervolgens een bochtje rechtaf. Voorheen was dat altijd brrrrrrrrrrrrr, de wiellager die bromde. Nu: volledige stilte.
Heerlijk! En een blokje verder: verrek, de temperatuurmeter komt omhoog! Voorheen moest je zowat op en neer naar Pieterburen voordat ie een beetje in de buurt van warm werd...
Ook is de stabiliteit enorm verbeterd, dan pas merk je wat er ongemerkt aan slapte opgetreden is in de loop der jaren, niet te geloven zeg.
Alles wat gevraagd is heeft ie vervangen, behalve de temperatuursensor, die was nog goed.
Bij thuiskomst (en genieten!) nog een warme start geprobeerd en hij sloeg gelijk aan. Ik had ook het 'bekende' probleem bij de warme start dat je lang moest doorstarten voordat ie aansloeg, ook dat lijkt dus door de thermostaat veroorzaakt te zijn geweest.

Kortom: we hebben er weer een heerlijk rijdende TDI bij, complimenten aan A&E te U!

En nou zit ik dingen te verzinnen om maar een ritje te maken... Schat, moeten we nog brood hebben of zoiets?  ;D

post767

Kan je aangeven hoeveel je voor deze reparaties moest betalen, bij mij zit het er ook aan te komen!

En ben aan het twijfelen of ik zelf aan de slag ga of het ga laten doen, ik heb ook net een dochtertje gekregen en dan 1 a 2 dagen onder de auto hangen gaat wat minder makkelijk.

alvast bedankt

_Bastiaan_

Tuurlijk mag dat, alles bij elkaar (zie het lijstje hierboven) was het 1130 euro. Een beste smak geld, maar de moeite zeker waard aangezien we er nog lang van willen blijven genieten. Voor dat geld zitten er wel Meyle HD draagarmen onder trouwens. Alleen de draagarmen kostten 2 x 150 euro en iets van 100 euro werk. 3D uitlijnen kost 67,50. Dus voor een kleine 500 euro heb je nieuwe (goede!) draagarmen gemonteerd en uitgelijnd.

Bas850

De Meyle HD draagarmen zijn goedkoper te vinden, heb ze zelf voor dezelfde prijs alleen dan 2 stuks.
"to finish first, you first have to finish"

_Bastiaan_

Even weer een update, intussen zijn we ouders geworden! Het is een wolk van een dochter geworden, genaamd Saartje. Dat is alweer in maart gebeurd, dus intussen is ze alweer 4 maanden :). Dat was dus een drukke tijd en intussen genieten we nog elke dag van de Volvo. Sinds de grote reparatie van afgelopen februari heb ik eigenlijk alleen de handremschoentjes vervangen, die waren aan het afbrokkelen en hij bleef niet meer staan als je de handrem aantrok.
De kilometerstand is intussen 511.000 kilometer en de jaarlijkse APK is vorige week geweest, met als resultaat...
goedgekeurd! Zonder ook maar een enkel adviespunt, maar wel met de complimenten van de keurmeester. De voorbanden heb ik ook laten vervangen, er zitten nu Vredestein Ultrac Sessanta's onder die heel wat meer grip (vooral in de regen) geven dan de Nankang's die er op zaten.
Volgende week gaan we op vakantie naar Duitsland (niet te ver ivm de kleine) dus dan is het wel lekker om met een verse APK en goede banden op pad te gaan.

_Bastiaan_

Hoe hard kan het gaan, ondertussen verwachten we ons tweede kindje en de eerste is alweer ruim een jaar oud! Gaat gelukkig allemaal hartstikke goed.

De TDI roffelt ondertussen vrolijk verder en de km stand staat intussen op 528.000 km. De laatste 10.000 km is een beetje een gok aangezien ook bij mij het tandwieltje van de dag- en kilometerteller het begeven heeft. Wel heb ik de km-stand bijgehouden uiteraard. Ondertussen is het nieuwe tandwieltje al binnen, dus binnenkort maar eens tijd vrijmaken voor het inbouwen en vervolgens de km-stand bijdraaien, zal nog een leuke klus worden :). Iemand daar nog tips voor trouwens?

Afgelopen zondag heb ik de startmotor vervangen, ook deze TDI had het probleem van het slechte/niet starten bij warme motor. Na een nieuwe accu werd het ietsje beter, maar het probleem bleef. Ook na een distributiewissel en pomp-afstelling bleef het probleem hardnekkig de kop opsteken.
Dus een goede tweedehands startmotor op de kop getikt bij Auto Rima en begonnen met het sleutelen.
Wat een klus is dat zeg. Accu los, afdekkap er af, luchtfilterbox+slangen er uit voor extra ruimte en dan het grote "haal de achterkant van het blok maar uit elkaar" verhaal. EGR torentje er af, olieleiding turbo er af, hitteschildje van uitlaat er af, uitlaat los, nog een buis naar de turbo die ook los moet, uitlaatspruitstuk met turbo en al los, overal kleine boutjes waar je net niet bij kunt... Maar na een paar uur ploeteren is het gelukt, ik kon bij de startmotor. Eigenlijk is dat een belediging met zijn maar 2 boutjes en 2 stekkertjes. Als je er eenmaal bij kunt komen is het vervangen 5 minuten werk...
Daarna alles weer teruggebouwd en alles gechecked en gedubbelchecked en dan de grote test: werkt deze startmotor überhaupt goed? Ik had alleen kans gezien om de solenoid te testen en die deed het, maar of hij ook rond ging? Even een schietgebedje en omdraaien die sleutel.
En.... na een half keer rond gaan liep ie al!  :eusa_dance:
Check, de startmotor werkt in elk geval :). Geen foutcodes oid op het dashboard dus ook geen stekkertjes vergeten. Vervolgens snel een happie eten en de kleine achterin geladen voor de proefrit want juist met warme motor waren er problemen. Tijdens het rijden gechecked of ik vreemde geluiden hoorde van sissende turboslangen oid maar helemaal niks, gewoon ouderwets dikke prima. Motor was ondertussen goed warm en thuis voor de deur even laten nadraaien en de motor uitgezet. Het verplichte kwartiertje wachten want als je hem direct weer start met warme motor ging het voorheen vaak wel goed, juist na 10-15 minuten deed ie het slecht. Maar na een kwartiertje draaide de startmotor op een veel hoger toerental dan de oude bij die temperatuur en sloeg ie gelijk aan. Problem Solved!

Nou dat verrekte tandwieltje nog :).