Zwaar moeten remmen (!) licht brandde

Gestart door Illya89, 24-04-2012 10:26:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Illya89

Hallo

Ik ben gisteren op de autostrade héél zwaar in de remmen moeten gaan en mijn (!) lichtje ging aan. 20km later moest ik bij regenweer nog eens hard remmen en heel even ging het (!) licht aan.

Ik merkte vandaag en gisteren dat mijn remmen zwaar aanvoelen en net de remvloeistof gechecked en die stond maar 1 cm boven het minimum. En als ik rem maakt het een psscht-geluid.

Ik heb ooit ergens gelezen dat je remmen moet ontluchten wanneer je hard in de remmen bent geweest.
Kan het daaraan liggen dat de remmen nu zo aanvoelen?

MVG Illya

NinaPaul

Hard remmen daarna ontluchten, heb ik nog nooit van gehoord.

Als het geluid klinkt als lucht, zou ik de onderdruk leidingen eens controleren.
Het pedaal voelt zonder bekrachtiging ook zwaar aan.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Illya89

Ik kan mij vergissen hoor.

Maar als ik het rempedaal induw dan "piept" het aan het rempedaal.
Miss maak ik mij zorgen om niks.
groeten

Illya

jeroen74

Waarschijnlijk is het remvloeistofniveau gedaald door slijtage van de blokken.

Als ik heel hard geremd heb, voelen mijn remmen altijd weer lekker bijterig aan voor een tijdje, maar niet zwaarder.

thuur

Het kan toch zijn dat het niveau te laag is (door genoemde blok- en schijfslijtage) en bij fors remmen gaan de vloeistoffen naar voren. Kan zijn dat het vlottertje dan net op een te laag punt komt en het lampje aangaat. Als het niet vaker aangaat zou ik me geen zorgen maken. Wel even de toestand van blokken en schijven controleren.


Gr 8)

Piere

Citaat van: thuur op 25-04-2012 11:32:31
Het kan toch zijn dat het niveau te laag is (door genoemde blok- en schijfslijtage) en bij fors remmen gaan de vloeistoffen naar voren. Kan zijn dat het vlottertje dan net op een te laag punt komt en het lampje aangaat. Als het niet vaker aangaat zou ik me geen zorgen maken. Wel even de toestand van blokken en schijven controleren.


Gr 8)

Precies!

Gewoon een beetje remvloeistof bijkappen zodat het peil terug richting maximum gaat.
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

grijzev70tdi

dat lijkt mij nou net niet handig. Eigelijk verlies je geen remvloeistof, tenzij je lekkage hebt. Meestal zijn je schijven en blokken dun, dus het niveau zakt
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Piere

Citaat van: grijzev70tdi op 14-07-2012 12:43:35
dat lijkt mij nou net niet handig. Eigelijk verlies je geen remvloeistof, tenzij je lekkage hebt. Meestal zijn je schijven en blokken dun, dus het niveau zakt

Ja en dan, maakt toch niet uit? Beter bijvullen zodat er teveel inzit als je je schijven en blokken vervangt dan een remsysteem vol lucht hebben ::)
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

grijzev70tdi

En met nieuwe remblokken en schijven erop de zuigers terug duwen en de remvloeistof loopt over het potje over je lak. Kweenie hoor, maar volgens mij is nieuwe schijven en blokken de beste oplossing...
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Piere

Citaat van: grijzev70tdi op 14-07-2012 19:07:30
En met nieuwe remblokken en schijven erop de zuigers terug duwen en de remvloeistof loopt over het potje over je lak. Kweenie hoor, maar volgens mij is nieuwe schijven en blokken de beste oplossing...

Dus als er een beetje remvloeistof uit het reservoirke is moet je meteen andere schijven en blokken gaan steken? Dus de nieuwe remblokken die je dan bv 5000 km geleden hebt gemonteerd mogen meteen de vuilbak in?
Je zou ervan verbaasd staan hoe snel je remvloeistof zakt hoor ;)

Feit is natuurlijk ook dat niet iedereen zomaar tijd heeft om nieuwe schijven en blokken te gaan halen en die dan nog es allemaal te monteren, dus tot je de boel kan vervangen giet je best remvloeistof bij als je lucht in het systeem wil vermijden ;)

Als je dan je zuigers terugduwt en het potje overloopt, loopt dat gewoon op de grond, en dan nog, een ouwe T-shirt rond het potje leggen is nu ook het werk niet.
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

-D©©©L-

Citaat van: grijzev70tdi op 14-07-2012 19:07:30
En met nieuwe remblokken en schijven erop de zuigers terug duwen en de remvloeistof loopt over het potje over je lak. Kweenie hoor, maar volgens mij is nieuwe schijven en blokken de beste oplossing...
terugduwen ?  waar leren ze je dat aan ?

Af laten lopen via de ontluchtingsnippels in de klauwen. Het is de zwaarst belastte remvloeistof in het hele systeem waar meestal ook de ergste zooi in zit.

arjenT5R

Citaat van: -D©©©L- op 14-07-2012 23:39:47
Citaat van: grijzev70tdi op 14-07-2012 19:07:30
En met nieuwe remblokken en schijven erop de zuigers terug duwen en de remvloeistof loopt over het potje over je lak. Kweenie hoor, maar volgens mij is nieuwe schijven en blokken de beste oplossing...
terugduwen ?  waar leren ze je dat aan ?

Af laten lopen via de ontluchtingsnippels in de klauwen. Het is de zwaarst belastte remvloeistof in het hele systeem waar meestal ook de ergste zooi in zit.


sommige mensen kunnen beter gewoon overal vanaf blijven en het aan de pro overlaten marco  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piere

Citaat van: -D©©©L- op 14-07-2012 23:39:47
terugduwen ?  waar leren ze je dat aan ?

Op school, zo hebben ze het mij 6 jaar geleden ook uitgelegd ;D
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

grijzev70tdi

Citaat van: Piere op 15-07-2012 00:17:35
Citaat van: -D©©©L- op 14-07-2012 23:39:47
terugduwen ?  waar leren ze je dat aan ?

Op school, zo hebben ze het mij 6 jaar geleden ook uitgelegd ;D

Jup mij ook. Zowel bij de dealers waar ik stage heb gelopen als op school.

Citaat van: Piere op 14-07-2012 19:36:14
Citaat van: grijzev70tdi op 14-07-2012 19:07:30
En met nieuwe remblokken en schijven erop de zuigers terug duwen en de remvloeistof loopt over het potje over je lak. Kweenie hoor, maar volgens mij is nieuwe schijven en blokken de beste oplossing...

Dus als er een beetje remvloeistof uit het reservoirke is moet je meteen andere schijven en blokken gaan steken? Dus de nieuwe remblokken die je dan bv 5000 km geleden hebt gemonteerd mogen meteen de vuilbak in?
Je zou ervan verbaasd staan hoe snel je remvloeistof zakt hoor ;)

Feit is natuurlijk ook dat niet iedereen zomaar tijd heeft om nieuwe schijven en blokken te gaan halen en die dan nog es allemaal te monteren, dus tot je de boel kan vervangen giet je best remvloeistof bij als je lucht in het systeem wil vermijden ;)

Als je dan je zuigers terugduwt en het potje overloopt, loopt dat gewoon op de grond, en dan nog, een ouwe T-shirt rond het potje leggen is nu ook het werk niet.

Ik heb het lampje nog nooit zien branden. Ook niet toen de blokken en schijven op waren. Met alles nieuw was niveau gewoon Max. Toen het oude erop zat iets boven de min. Dus het zo snel zakken valt ook nog wel mee.

Grolsch, het klinkt al lekkerder

NinaPaul

Zo zie je maar weer dat ook leraren (en merk-dealers) fouten maken  ;D  :eusa_think:

Mocht je de remzuigers echt terug willen duwen (om welke reden dan ook), dan is het vooraf leeg maken van het reservoir een optie. Hierna (moet!) kan men dan altijd nog de remvloeistof vervangen.

Ikzelf vervang altijd de remvloeistof na het vervangen van schijven/blokken en duw de zuigers terug met open ontluchtingsnippel (wel een slang met potje eraan).

Natuurlijk zijn er ook hier weer uitzonderingen, als de remvloeistof "net" vervangen is (door bv mezelf) durf ik de zuigers ook "gewoon" terug te duwen.

Zou graag de redenering van de leraar weten in deze. (want aankomen met "tijd besparend" is in deze in mijn ogen ondergeschikt aan veiligheid)

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz