Vreemd geluid bij stilstand na remmen

Gestart door FGG, 25-04-2012 21:28:01

Vorige topic - Volgende topic

FGG

Ik heb zojuist even gereden in de V70 van een vriend van me, en daar was iets vreemd mee.

Het gaat om een V70 classic Cross Country 2.5T automaat, getuned naar 220pk en omgebouwd van AWD naar FWD.

Wanneer je normaal remt en normaal tot stilstand komt dan is er, voor mijn gevoel, rechts van de middenconsole net achter het schutbord, een vreemd geluid hoorbaar. Lijkt op het (ont)spannen van een veer. Het maakt niet uit of je hard remt of gewoon normaal. Het komt alleen naar voren als de auto zo goed als stil staat. Wanneer je bv remt van 80 naar 50 gebeurt 't niet. In het pedaal is niets te voelen. Hun monteur gaf aan dat 't met 't ABS te maken heeft, ik twijfel daar een beetje aan. Ook als de auto uitrolt in N ipv D doet ie 't.

Iemand enig idee?

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

FGG

Citaat van: Jack v op 25-04-2012 21:31:38
bovenste motorsteun?

Zou dat niet meer krakend moeten zijn? Dit is echt een raar rateltje, het tekenfilmgeluid van een pijl uit een boog die z'n doel raakt. Beetje 'prrrr'-achtig maar niet al te snel.
Hij doet 't ook als je gewoon zachtjes rijdt, zonder al te veel kanteling. Mmmm... :eusa_think:

thuur

Kan de ABS zijn wat (onterecht) ingrijpt. Dat type controller wil nog wel eens het contact verliezen met een sensor waardoor de controller denkt dat het wiel blokkeert en dus ingrijpt. Kan ook optreden als je niet remt en kan een heel licht ratelend geluid zijn waar je verder niets van merkt.

Gr ;)

THIJS-V70

Ik denk dat de baksteun verrot is waardoor de te slappen bovenste motorsteun begint te klapperen.

Hoewel de baksteun ook kan kloppen als hij kaduk/slap is.

Uiteindelijk kan hij ook gaan bonken op de downpipe hierdoor.
Ik rij net zo goed op gas als ik kan koken ;)

snix

Citaat van: FGG op 25-04-2012 21:37:43
Citaat van: Jack v op 25-04-2012 21:31:38
bovenste motorsteun?

Zou dat niet meer krakend moeten zijn? Dit is echt een raar rateltje, het tekenfilmgeluid van een pijl uit een boog die z'n doel raakt. Beetje 'prrrr'-achtig maar niet al te snel.
Hij doet 't ook als je gewoon zachtjes rijdt, zonder al te veel kanteling. Mmmm... :eusa_think:
Klinkt als een minicompressor??
Klinkt het hetzelfde als de zelftest van de ABS als je wegrijd en voor het eerst boven de 30km u komt?? (geldt dit trouwens ook voor v70's). De omschrijving komt mij hetzelfde over als ik in de winter met de handrem in de sneeuw aan het spelen ben.
Wanneer dit allemaal met ja beantwoord kan worden ga ik zeker achter Thuur aan: ABS sensorfout oid.

Piet

Citaat van: thuur op 26-04-2012 02:18:07
Kan de ABS zijn wat (onterecht) ingrijpt. Dat type controller wil nog wel eens het contact verliezen met een sensor waardoor de controller denkt dat het wiel blokkeert en dus ingrijpt. Kan ook optreden als je niet remt en kan een heel licht ratelend geluid zijn waar je verder niets van merkt.

Gr ;)

Dat heb ik volgens mij sinds een paar dagen ook. Heb de controller al eens doorgesoldeerd. Is een aantal jaren daarna goed gegaan.
Misschien moet ik nog maar weer eens opnieuw doorsolderen.  Maar zou denk ik dit keer misschien ook wel aan een wielsensor kunnen liggen.
Iemand wel al eens een wilesensor moeten vervangen omdat die malfunctioneerde?

thuur

Citaat van: Piet op 26-04-2012 12:37:09
Iemand wel al eens een wilesensor moeten vervangen omdat die malfunctioneerde?

Meten = weten. En zeker kan een sensor stuk gaan, maar de controller is vele malen aannemelijker.

Gr 8)

Piet

Meten is weten, zo is het. Gaan we maar eens doen.

Martijn_B

Gr ;)

Thuur, is dat het geluid wat je alleen hoort als je remt (maakt niet uit hoe hard) en je hoort het alleen als je je raam open hebt? Ik heb dat ook, als ik mijn zekering van de ABS er in doe dan slaat de ABS vrijwel ALTIJD aan bij het remmen op lage snelheid.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

thuur

Citaat van: Martijn_B op 27-04-2012 23:14:15

Gr ;)

Thuur, is dat het geluid wat je alleen hoort als je remt (maakt niet uit hoe hard) en je hoort het alleen als je je raam open hebt? Ik heb dat ook, als ik mijn zekering van de ABS er in doe dan slaat de ABS vrijwel ALTIJD aan bij het remmen op lage snelheid.

Meestal alleen bij remmen, maar ik heb al enkele keren mogen meemaken dat het ook is als je niet remt. Je tweede zin is een teken dat er dus iets niet klopt. Ik zou beginnen met de connector op de ABS computer schoon te maken en controleren op slechte contacten (corrosie, openstaande pinnen in de stekker, etc). Althans bij de aluminium connector zoals bijna alles T-5R'en hebben.

Gr 8)

FGG

Citaat van: thuur op 28-04-2012 00:34:29
Citaat van: Martijn_B op 27-04-2012 23:14:15

Gr ;)

Meestal alleen bij remmen, maar ik heb al enkele keren mogen meemaken dat het ook is als je niet remt. Je tweede zin is een teken dat er dus iets niet klopt. Ik zou beginnen met de connector op de ABS computer schoon te maken en controleren op slechte contacten (corrosie, openstaande pinnen in de stekker, etc). Althans bij de aluminium connector zoals bijna alles T-5R'en hebben.

Gr 8)

Het bijzondere bij deze is dus dat het geluid alleen tevoorschijn komt als je zo goed als stil staat. Begin toch te twijfelen over de motorsteun. Als je bijna stilstaat kantelt je motor ook terug...

UserID6342

Kijk je ABS kransen op de voorassen dan meteen even goed na. Die kunnen ook gelijksoortige problemen veroorzaken bij lage snelheden.

jwrtuning

Ik heb sinds gisteren ook zoiets met mijn auto.
Als ik in de 3e versnelling rij, dan hoor ik soms een heel licht rateltje (klinkt niet erg mechanisch, meer elektrisch).
Nu tijdens het remmen begint de auto flink te trillen. Het geluid is overigens meer aanwezig dan het getril.

Ik ga straks de test doen door even de zekering van de ABS te verwijderen.

jwrtuning

heb de 3 zekeringen van het ABS systeem verwijderd, helaas geen resultaat.
de oorzaak van de trillende remmen zal ik dus ergens anders moeten zoeken.
Een paar dagen geleden zijn aan de achterzijde 2 nieuwe schijven, blokken en leidingen vervangen. Misschien nog een keer ontluchten was het advies van mijn buurman.
ik ga straks nog even soringscodes uitlezen. Verwacht daar eigenlijk niets te vinden omdat ik ook geen melding op het dashboard zie.