Krukaspoeliebout: hoe kun je de poelie blokkeren om de bout los te halen?

Gestart door JvW, 26-04-2012 21:01:08

Vorige topic - Volgende topic

JvW

Hallo allemaal,

Ik ben de uitdaging aangegaan om de distributieriem te vervangen van een Toyota Starlet (1998).  :eusa_whistle:
Het verwijderen van de multiriemen gaat goed, maar nu moet ik de krukaspoelie (2 op elkaar) loshalen. Dat gaat dus niet omdat dat ding gelijk mee gaat draaien.  :eusa_wall: In de vraagbaak van Olving wordt gesproken over speciaal gereedschap, maar daar is natuurlijk niet makkelijk aan te komen. Ik heb al geprobeerd om de poelie te blokkeren, maar dat gaat niet zo makkelijk als ik dacht. Dus:

Wie heeft er tips of ervaring met het loshalen van de krukaspoelie?  ???

Ik ben benieuwd!

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

JvW

Citaat van: Jack v op 26-04-2012 21:04:31
in de 1e versnelling met  de wielen geblokkeerd.

Ok. Misschien een domme vraag, maar hoe kun je makkelijk de wielen blokkeren van een auto die op assteunen staat?

Jack v

extra iemand die vol op de rem gaat staan of de auto laten zakken.

JvW

Dank!!!

Ga ik gelijk even proberen (auto laten zakken dan, want ik heb nu niemand die even op de rem kan stampen).

MVeldhuis

Kies wel even de 4e versnelling, in de eerste trek je hem zo door de remmen.

JvW

Citaat van: MVeldhuis op 26-04-2012 21:19:52

Ik ben inderdaad klaar met proberen, en het werkte dus niet (je trekt hem inderdaad door de remmen). Nu even de vierde versnelling proberen.

Jack v

met blokkeren bedoel ik even een paar blokken voor de voorwielen :D

JvW

Citaat van: JvW op 26-04-2012 21:20:57
Citaat van: MVeldhuis op 26-04-2012 21:19:52

Ik ben inderdaad klaar met proberen, en het werkte dus niet (je trekt hem inderdaad door de remmen). Nu even de vierde versnelling proberen.

Inderdaad blokkeert alles in de vierde versnelling met de wielen op de grond.  :eusa_dance:

Volgende probleem: ik kom kracht tekort om de bout los te krijgen.  :eusa_shifty:

Eerst maar eens een nachtje slapen en dan kijken of het wel lukt.

UserID6342

Sleutel goed verlengen, in zijn 4 en op de handrem dan moet die wel loskomen.  Anders met de luchttol losrammelen.  Andere optie is om het vliegwiel te blokkeren met een hele dikke schroevendraaier / koevoet.

JvW

Citaat van: Dirk342 op 26-04-2012 21:35:53
Sleutel goed verlengen, in zijn 4 en op de handrem dan moet die wel loskomen.  Anders met de luchttol losrammelen.  Andere optie is om het vliegwiel te blokkeren met een hele dikke schroevendraaier / koevoet.

Morgen ga ik inderdaad proberen om de sleutel te verlengen (is weer rot natuurlijk omdat de ruimte onder de auto niet veel meer is). Een luchttol heb ik jammer genoeg hier niet tot mijn beschikking.
We gaan het morgen allemaal wel weer zien.

Iedereen bedankt tot zo ver!

MVeldhuis

Sleutel goed verlengen, in zijn 4 en op de handrem dan moet die wel loskomen.  Anders met de luchttol losrammelen.  Andere optie is om het vliegwiel te blokkeren met een hele dikke schroevendraaier / koevoet.

Pas hier akelig mee op, starterkrans kan stuk en dat vind de krukassensor niet zo leuk.

UserID6342

Citaat van: JvW op 26-04-2012 21:45:20
Sleutel goed verlengen, in zijn 4 en op de handrem dan moet die wel loskomen.  Anders met de luchttol losrammelen.  Andere optie is om het vliegwiel te blokkeren met een hele dikke schroevendraaier / koevoet.

....(is weer rot natuurlijk omdat de ruimte onder de auto niet veel meer is).  
Euh... en waarom niet vanuit boven de auto ?

UserID6342

Citaat van: MVeldhuis op 26-04-2012 21:47:24

Pas hier akelig mee op, starterkrans kan stuk en dat vind de krukassensor niet zo leuk.
Vaak ben je te bang :)

MVeldhuis