Lekkage intercooler

Gestart door sandervkn, 27-04-2012 19:14:51

Vorige topic - Volgende topic

sandervkn

Beste 850 fans,

Heb een volvo 850R uit 1996, echter zit er een lek, in het systeem.
Als we via de luchtfilteraansluiting druk op het systeem zetten, komt er aan de onderkant van de intercooler
lucht uit het daar aanwezige gaatje.
Dit gaatje hoort daar echter te zitten.
Schroefje in dit gaatje is natuurlijk niet de oplossing van werkelijke probleem !

De kunststof onderzijde van de intercooler kan ik ongeveer een 1 cm op- en neer bewegen, kan deze speling/ruimte intern lekkage veroorzaken, zodat luchtdruk uit eerder genoemd gaatje kan ontsnappen ??

Gaarne advies vanuit jullie know-how !

mvrgr.
Bert Voskuilen 

Ludo

Dat er lucht ontsnapt door het gaatje als je er druk op zet, is normaal.
Is het echt de kunststof onderzijde alleen die je kan bewegen  :eusa_think: , of beweegt de hele intercooler?.

Wat is de aanname, dat het systeem lek is?, of wat is het probleem?.

ulkeman

inderdaad dat gaatje hoort er te zitten.
daar blaast hij dan olie enz er uit.

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

sandervkn

Alleen onderzijde kunststof beweegt, rest intercooler zit goed vast.

Op mijn wagen zit een stage 1 pakket ( europan tunig) echter na garage APK keuring en beurt, mis ik naar mijn idee dat "direkte" reageren ofwel vermogen ?

Navraag bij garage is er niets software-matigs gebeurt, echter gingen ze testen of ik ergens een lek in systeem heb. Druk erop, lek uit gaatje. Echter als jij zegt dat dat zo hoort, wat ik ook denk, wat is het dan.
Daarom bij nog eens kijken ontdek ik de speling tussen onderstuk kunststof en overige intercooler en reist de vraag kan dit inwendig lekkage veroorzaken.

mvgr.
Bert Voskuilen

UserID6342

Als ik je hele verhaal zo hoor is je intercooler gewoon brak.  Zou daar eerst maar eens mee beginnen om die te vervangen,  Zeker als er speling zit of de kunstof bak en het metaal.  Het hoort in ieder geval niet.

Martijn_B

Beetje zoeken en je vind er 1 voor ongeveer €40 in goede staat, dus is te doen!
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

stefanhuijser

Ik heb er nog 1 liggen voor een schappelijke prijs, PB maar..

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

svenerik

volvonisten,

in de zoektocht naar de reden van mijn 232 storing heeft de garage het inlaat systeem op druk gezet.

Hierdoor kwam er lucht druk vanuit het hierboven genoemde gaatje. De garage vertelde mij dat hier een soort van nooddruk ventiel inzet welke eruit geblazen wordt bij extreme turbo overdruk om de motor te beschermen.

op aanraden van hun hebben zij dit gaatje nu afgedicht....

klopt niet volgens het bovenstaande volgens mij....

wie weet er raad?

svenerik

nu ik het aan het intikken ben realiseer ik me dat het gewoon niet klopt.

Bovendien blijft de motor in toeren hangen na gas los en uitrollen naar het stoplicht op ongeveer 1500 toeren.

zakt pas verder in bij volledig stilstand": 850 toeren.

als ik me kan verzekeren dat dit gaatje open moet zijn kan ik weer naar de garage.... en dan met :'(

mehn

Welk gaatje hebben we het trouwens over?
Het enige gaatje dat inhet intercoolersysteem hoort te zitten zit in de onderste intercoolerslang en is bedoeld om opgehoopte olie af te voeren..
In de intercooler zelf hoort geen gaatje...

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Wout309t

Volgens mij zit er onder in de kunststof collector toch echt een gaatje hoor...
2011 V70 2.0T R-Design MT

KIM

Yup, maar wel vlak bij de aansluiting met de intercoolerslang.
Daar is die bak die er onder hangt ook handig voor: het opvangen van olie die daar uit moet komen.

svenerik

mmm

ik heb helaas geen foto.... maar van een noodventiel/klep hebben jullie nog nooit gehoord....
er ligt geen olie in de onderste ic buis. deze heb ik laatst geïnspecteerd. dus dat zou door het betreffende gaatje naar buiten komen... maar dan kan hij toch ook valse lucht aanzuigen? (reden storing 232).

of bestaat er hier altijd een overdruk?

ik hoor graag van jullie.

sven

svenerik

kan iemand wellicht een foto opsnorren? of iets uit vadis trekken?

dat zou namelijk een hoop verduidelijken.

In ieder geval weer top deze info tot zoverre...

sven

Ludo

Citaat van: svenerik op 23-07-2012 16:54:10
er ligt geen olie in de onderste ic buis. deze heb ik laatst geïnspecteerd. dus dat zou door het betreffende gaatje naar buiten komen... maar dan kan hij toch ook valse lucht aanzuigen? (reden storing 232).

of bestaat er hier altijd een overdruk?

Je moet eens proberen, een rietje in een glas water steken en blazen, kan je dan ook vloeistof binnenkrijgen?.
Neen dus...
De bedoeling ken ik niet, maar het gaatje moet inderdaad open, kan nooit dat bij 1000den het open is, en dat het een enkeling dicht zou gemaakt moeten worden.

Foutcode 232 staat volgens mij ook volledig los hier van.
CiteerInformatie over storingscode 2–3–1, 2–3–2

Toestand
De motorregeleenheid krijgt informatie van de verwarmde lambdasonde over het luchtbrandstofmengsel in het bereik van het stationaire toerental en de deelbelasting.
Als de luchtbrandstofverhouding afwijkt van λ=1, dan zal de adaptieve lambdaregeling dit compenseren door de injectietijd bij te stellen zodat λ=1 wordt bereikt.
Wanneer de lambda-integrator deze bijstelling uitvoert, dan moet de mediaan van de lambda-integrator worden bijgesteld door de adaptieve lambdaregeling.
Als de adaptieve lambdaregeling de lambda-integrator tot een maximale waarde heeft aangepast, dan wordt storingscode 2-3-2 (stationairbereik -0,84 tot +0,40) of storingscode 2-3-1 (deelbelastingbereik) 0,773 tot 1,227) en statusbericht Bovengrens (arm luchtbrandstofmengsel) of Ondergrens (rijk luchtbrandstofmengsel) opgeslagen.

Vervangende waarde
Geen.

Mogelijke oorzaak
Bovengrens:
-Defecte luchtmassameter.
-lage brandstofdruk
-Valse lucht
-Onjuiste sensorsignalen.
Ondergrens:
-Defecte luchtmassameter.
-Valse lucht.
-Hoge brandstofdruk.
-Lekkende injectors.
-Lekkend benzinedamp-afzuigsysteem.
-Vervuilde motorolie.
-Oliepeil te hoog.
-Onjuiste sensorsignalen.

Storingsbeeld
-Kan hoog brandstofverbruik veroorzaken.
-Kan slechte prestaties veroorzaken.

Je schrijft eerder dat je het directe reageren mist, en dat het toerental hangt.
TPS sensor?.
De benzinedruk ook al eens gemeten?.