motor compartiment reinigen!?

Gestart door rbts, 28-04-2012 17:15:14

Vorige topic - Volgende topic

rbts

Ik wil dat de auto er niet alleen goed uitziet van buiten maar ook onder de kap.
Ik had dus het plan om de hogedrukspuit er eens op te zetten.
Mijn vraag alleen is of dat aan te raden is c.q. of dat kwaad kan.

Moet ik beter eerst een speciaal product erop spuiten of gewoon heet water en zepie of moet ik het helemaal niet doen?

(Toen ik vroeger een eend had deedtie het ineens niet meer na een interne wasbeurt)

Bedankt, alle tips welkom.

Arie Verdetschie.

"I spent 90% of my money on women, drink and fast cars. The rest I wasted." (George Best)
(lees meer autoquotes op http://www.autoblog.nl/archive/2009/10/11/tijdloze-quotes-over-autos)

ulkeman

ik raad het sterk af.

er zit behoorlijk veel electronica.
heb het zelf ook een keer gedaan en ding liep bijna een maand lang beroerd.
overal gaat vocht in zitten namelijk.

beter kun je het met de hand doen.

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

marc-850

Maar je kunt bijvoorbeeld wel flink met dasty inspuiten, in laten werken en met zo'n onkruidverdelgingspompdingesgeval met (heet) water, gericht weer afspuiten.

Dan kun je de electronica een beetje ontzien.

(Zo ben ik het in ieder geval van plan te gaan doen)

Hans Duiven

Zeker niet met de hogedruk spuit. En denk er om dat je de kop ontziet, want het water stroomt
anders zo in de bougie gaten en dan heb je lol voor tien.  :eusa_wall:

ulkeman

owja pas ook op voor je luchtmassa meter.
die kunnen er ook niet zo goed tegen.

kortom lekker met en emmer en een sopje en een borstel.

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

Henk855

Ik heb de R onder de kap behandeld met Dasty ( Wibra ) en een bokkepoot, daarna de boel met de hogedrukspuit schoon gespoten. Begin met een koude motor en wees gul met de Dasty heb je alles goed geschrobd start de motor en spuit hem schoon, uiteraard niet te lang op een plaats spuiten en de verdeelkap en dynamo ontzien. Motor gewoon laten draaien en na 10 minuten een stukje gaan rijden.

Heb op deze manier al diverse blokken schoongemaakt en geen problemen met beroerd lopen.

855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

rbts

Citaat van: sjors855 op 28-04-2012 17:57:25
Ik heb de R onder de kap behandeld met Dasty ( Wibra ) en een bokkepoot, (...) lopen.

..ja, zo wil ik ook dat het eruit ziet! Dasty..? hebben ze hier niet... Wel W5  van de lidl..of is dat N(d)asty..?? Misschien kan het met elk willekeurige fornuisontvetter? Beetje schrobben dus (..bokkepoot is een goed idee!) en afspuiten (..voorzichtig). Thxs!
"I spent 90% of my money on women, drink and fast cars. The rest I wasted." (George Best)
(lees meer autoquotes op http://www.autoblog.nl/archive/2009/10/11/tijdloze-quotes-over-autos)

The Demon

Belangrijk is inderdaad dat je de motor laat lopen tijdens het afspuiten en de ontsteking en dynamo ontzien.
Daarna even goed warm rijden, liefst op een auto(snel) weg zodat het water/vocht kan verdampen.
Ik heb het ook vaker gedaan en nooit problemen gehad, behalve die keer dat er een scheur in de verdeelkap
zat.
Motor sloeg af bij het schoonspuiten en wilde niet meer aanslaan, verdeelkap vervangen, ontsteking droog geblazen met perslucht en lopen als een t...........................................................................rein (nee  :eusa_naughty: niet als een tiet  ;D)

Groet,
The Demon.

rbts

Citaat van: The Demon op 28-04-2012 18:15:29
Belangrijk is inderdaad dat je de motor laat lopen tijdens het afspuiten en de ontsteking en dynamo ontzien.
Daarna even goed warm rijden, liefst op een auto(snel) weg zodat het water/vocht kan verdampen.
Ik heb het ook vaker gedaan en nooit problemen gehad, behalve die keer dat er een scheur in de verdeelkap
zat.
Motor sloeg af bij het schoonspuiten en wilde niet meer aanslaan, verdeelkap vervangen, ontsteking droog geblazen met perslucht en lopen als een t...........................................................................rein (nee  :eusa_naughty: niet als een tiet  ;D)
Groet,
The Demon.
Citaat van: The Demon op 28-04-2012 18:15:29
zat.

Groet,
The Demon.

Verdelerkap...ja, dat zit toch allemaal onder die plastic afschermkap? Of kan daar ook vocht bij komen? En als je de moter laat draaien weet je in ieder geval waar je aan het spuiten was toen hij afsloeg..is het daarvoor? Ik kan niks anders verzinnen. Thxs voor je reactie!

Martijn_B

Tip: gebruik een plantenspuit! Kan je veel beter mikken en spuit je minder water maar toch effectief.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

rbts

Citaat van: Martijn_B op 28-04-2012 18:40:24
Tip: gebruik een plantenspuit! Kan je veel beter mikken en spuit je minder water maar toch effectief.

Ja..maar dan krijg je natuurlijk nooit het effect als je zou krijgen met een hogedrukspuit..

The Demon

Neem ipv een hogedrukspuit een tuinslang met een kop waar je de straal mee kan instellen.

Groet,
The Demon.

Martijn_B

Citaat van: rbts op 28-04-2012 19:02:47

Ja..maar dan krijg je natuurlijk nooit het effect als je zou krijgen met een hogedrukspuit..

Dat ligt er aan, wil jij dan op 10 cm afstand van je blok met een hogedrukspuit gaan spuiten? Het schoonmaken doe je door met een sterke allesreiniger en een borstel het vuil los te weken, vervolgens afspoelen met water. Om dit meer gecontroleerd te doen kun je prima met een plantenspuit aan de slag.  'tis maar welk risico je wilt lopen..
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Henk855

Citaat van: Martijn_B op 28-04-2012 19:20:40

Dat ligt er aan, wil jij dan op 10 cm afstand van je blok met een hogedrukspuit gaan spuiten? Het schoonmaken doe je door met een sterke allesreiniger en een borstel het vuil los te weken, vervolgens afspoelen met water. Om dit meer gecontroleerd te doen kun je prima met een plantenspuit aan de slag.  'tis maar welk risico je wilt lopen..

Ik heb er nooit enig risico van meegemaakt als je met de hogedrukspuit maar niet vol op de ontstekings delen en de dynamo gaat staan spuiten. Nog mooier is het als je met heet water / stoom kan cleanen.
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

arjen850

Citaat van: sjors855 op 28-04-2012 19:56:42
Citaat van: Martijn_B op 28-04-2012 19:20:40

Ik heb er nooit enig risico van meegemaakt als je met de hogedrukspuit maar niet vol op de ontstekings delen en de dynamo gaat staan spuiten. Nog mooier is het als je met heet water / stoom kan cleanen.

Hier ben ik het mee eens, heb er al 10 tallen gehad en nog NOOIT problemen ondervonden, als je je verstand maar gebruikt..