Heeft iemand wat tips voor de aanschaf van een 440?

Gestart door Midicijnman, 03-05-2012 23:19:00

Vorige topic - Volgende topic

Midicijnman

Mijn potentiële schoonzoon heeft zijn oog laten vallen op een hele mooie Volvo 440. Hij wordt aangeboden op het VolvoForum zoals te zien via deze link: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=49584

Nu ben ik niet echt een enorme monteur, maar in de ogen van de beste knaap was ik toch echt dé man om mee te nemen om de auto te gaan bekijken aanstaande zaterdag. Zijn er nog zaken waar ik extra op moet letten?

Alvast bedankt voor de hulp...

antraciet

Mag ik vragen waarom een 440? Wel een mooi exemplaar zo te zien

Midicijnman

Ehhh... Betaalbaar. Zowel in verzekering als wegenbelasting. Voor een student die net z'n rijbewijs heeft is een 850 of X70 nog veel te duur. En ook de X40's zijn een stuk prijziger dan een 440.

Sem

Leuk! Ik hou van 400 series... :)  Het zijn niet de beste Volvo's.. motoren zijn overigens vaak goed. Wat voor motor zit erin? De 2.0 wordt aangeraden met groene peilstok. Volgens mij hebben de rode peilstokmotoren wat last van olieverbruikt ofzo.

Verder rotten de achterste wielranden als n malle. Kan bijna niet anders dan dat ie daar plekken vertoont. Sommige hebben mazzel of is al een keer hersteld. Verder kachelradiateur die vaak lek gaan, maar echt rare dingen kan ik me niet bedenken. Let wel op.. de onderdelen kosten ook geen drol voor zo'n ding, dus een buil kan je je niet echt vallen. Leuk! Ben benieuwd!

antraciet

Citaat van: Midicijnman op 03-05-2012 23:24:08
Ehhh... Betaalbaar. Zowel in verzekering als wegenbelasting. Voor een student die net z'n rijbewijs heeft is een 850 of X70 nog veel te duur. En ook de X40's zijn een stuk prijziger dan een 440.

Als het oog niks wil zou ik gaan voor een 34x. Belastingvrij en niet kapot te krijgen  ;)

Midicijnman

Als het oog niks wil zou ik gaan voor een 34x. Belastingvrij en niet kapot te krijgen  ;)
[/quote]

Tja, maar of ik zo'n hippe snaak nou in een Daf 2.0 krijg? Ik betwijfel het. Voor mijzelf, voor erbij, lijkt het me nog wel lachen. Leuk voor de Elandrun 2013!

antraciet

Midicijnman

Het is trouwens een 1.8 met 158.000 km op de teller die, volgens de verkoper, netjes is onderhouden en geen problemen heeft. De vraagprijs is 800 Euro.

@antraciet: Retro! Ik zal het doorgeven...  8)

Hengeveld

Achterste wielkastranden roesten snel, zoals Sem zegt, vooral bij de vroege serie. De 1.8 (zoals op de achterklep staat) is een prima motor (Renault), ook voor LPG. Deze zweet wel olie bij de carterpan, maar dat is normaal. Krukaskeerring kan ernstig lekken, maar dat zie je snel genoeg als je onder de auto kijkt. In dat geval moet de versnellingsbak eraf: veel arbeid. En de kleppen moeten (met plaatjes) gesteld worden.

Ze zijn optioneel met ABS geleverd. Makkelijk te herkennen aan schijfremmen aan de achterkant. Verder zijn opties als airco en halfleren stoelen wel interessant. Kijk dus goed wat je wilt, want in aanschaf maakt het qua prijs niet uit. Onderdelen kosten inderdaad erg weinig, maar arbeid blijft duur. Dus als je er zelf aan knutselt kan het een zeer goedkope auto zijn.

antraciet

Citaat van: Hengeveld op 03-05-2012 23:39:36
Achterste wielkastranden roesten snel, zoals Sem zegt, vooral bij de vroege serie. De 1.8 (zoals op de achterklep staat) is een prima motor (Renault), ook voor LPG. Deze zweet wel olie bij de carterpan, maar dat is normaal. Krukaskeerring kan ernstig lekken, maar dat zie je snel genoeg als je onder de auto kijkt. In dat geval moet de versnellingsbak eraf: veel arbeid. En de kleppen moeten (met plaatjes) gesteld worden.

Ze zijn met ABS geleverd. Makkelijk te herkennen aan schijfremmen aan de achterkant. Verder zijn opties als airco en halfleren stoelen wel interessant. Kijk dus goed wat je wilt, want in aanschaf maakt het qua prijs niet uit. Onderdelen kosten inderdaad erg weinig, maar arbeid blijft duur. Dus als je er zelf aan knutselt kan het een zeer goedkope auto zijn.

Oeps Renault 2 ton en bak is aan de beurt.

ulkeman

bij de dorpels willen ze ook best roesten trouwens.

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

grijzev70tdi

Zijn lekkere auto's om in te rijden. Volgens mij ook niet zo duur om in te rijden. Als je goed zoekt kun je ze ook met lage km-stand vinden. Roest bij achterschermen is idd wel probleem.

Maar waarom geen 480?
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Hengeveld

Citaat van: grijzev70tdi op 03-05-2012 23:44:31
Maar waarom geen 480?

Waarom wel?
Zijn veel duurder, zowel in aanschaf als onderdelen, als die überhaupt nog te krijgen zijn. Vaak alleen nog tweedehands. Als je toch meer wilt uitgeven, koop dan een 850 of *70 classic.

Midicijnman

De volgende wordt écht wel een 850 of x70. Anders kan hij mijn dochter wel vergeten!  :evil:

(Ja David, ik weet dat jij dit waarschijnlijk ook leest...)

antraciet

Kort samengevat, niet doen!!  ;D Anders wordt je toekomst wel heel onzeker  ;)