Ook dit spruitstuk is lek... wat te doen?

Gestart door RvdO, 03-05-2012 17:18:47

Vorige topic - Volgende topic

RvdO

Nee he... heb ik weer. Oude uitlaatspruitstuk vervangen door een ander exemplaar. De oude had scheuren in het flexibele gedeelte, dat was na demontage duidelijk te zien. Nu zit net de 'nieuwe' erop, maakt 'ie minstens zoveel herrie. Niet bepaald gasdicht, je ziet de uitlaatgassen ontsnappen. Het lek lijkt op het punt te zitten waar de 5 pijpen samenkomen. Precies er tussenin. Het is niet heel goed te zien, maar dat is wel waar het vandaan lijkt te komen.

Dat wordt dus weer demonteren. Maar dan? Dichtsmeren met gungum? Of ben ik dan volgende week weer aan de beurt? Is dit een zwak punt van uitlaatspruitstukken?

ulkeman

motorsteunen kapot?
dan word dat extra belast.

een 2e hands uitlaatspruitstuk gekocht? hoe oud was die?

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

RvdO

De motorsteunen doen het nog wel geloof ik. Dit spruitstuk kwam van de sloop, van een '95-er 2.5 10v.

ulkeman

Citaat van: RvdO op 03-05-2012 17:24:47
De motorsteunen doen het nog wel geloof ik. Dit spruitstuk kwam van de sloop, van een '95-er 2.5 10v.

doen het wel geloof ik?

aan zulke antwoorden heb je niet echt wat,

afdeling dalfsen

RvdO

Dat is waar. Aan de motosteunen heb ik geen defect kunnen ontdekken.

Martijn_B

Check ze eens op speling, anders komt er spanning op het spruitstuk te staan en gaat het scheuren.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

RvdO

Stel dat er speling op de motorsteunen zit, scheurt zo'n uilaatspruitstuk na montage dan onmiddelijk bij het starten of gaat daar een langere tijd overheen?

NinaPaul

Citaat van: RvdO op 03-05-2012 17:57:28
Stel dat er speling op de motorsteunen zit, scheurt zo'n uilaatspruitstuk na montage dan onmiddelijk bij het starten of gaat daar een langere tijd overheen?

Hangt af van de hoeveelheid dat deze kantelt, hoeveel er opgetrokken, afgeremd op de motor word, hoe de staat is van het spruitstuk, etc.

Het komt er op neer dat het metaal scheurt door metaalmoeheid, als de steun stuk is zal hij zeker nog een keer scheuren.
In theorie kan een 2e hands natuurlijk direct scheuren.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

RvdO

In mijn geval heb ik het spruitstuk gemonteerd, gestart en meteen geconstateerd dat ie lek was. Nog wel een keer alle bouten nagelopen of alles wel goed aangedraaid was, nog een keer gestart en op zoek gegaan naar het lek. Dat lijkt te zitten in het hart van het spruitstuk waar de 5 pijpen samenkomen. Maar nogmaals, dat is niet heel goed te zien. De rook lijkt wel daar vandaan te komen.

Balen...

Jack v

Als ik denk dat ie lek is waar ik denk dan is dat wel te lassen. Zo te horen lekt ie boven de flens of niet op dat massieve stuk?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

RvdO

Moeilijk te zeggen. Als ie er weer af ligt, zou ik m op de een of andere manier moeten testen op lekken. Dat niet straks iets gelast is, en er nog een lek zit. Kan t hele zooitje er weer af... :-s

RvdO

Goed, spruitstuk ligt er af. Maar een echte scheur oid is niet te zien.

Martijn_B

De scheuren zijn vaak erg dun en lastig met het blote oog te zien als het spruitstuk vies is. Even schoonmaken wil wel eens helpen. Zaten al je Pakkingen goed, en waren deze nieuw?
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Jack v

Er is spul voor tekrijgen om haarscheuren e.d op te zoeken. Dan krijg je een mooie rooie lijn waar de scheur zit.
Zou even bij de ijzer od speciaal zaak vragen.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

ulkeman

en controleer dan ook is goed je motorsteunen of beter laat dit doen.
zo te horen heb jij er niet veel kaas van gegeten. met alle respect naar jou natuurlijk maar dit is hoe het bij mij overkomt.

afdeling dalfsen