[C70] Luchthapper(tje)

Gestart door daanium, 06-05-2012 18:47:58

Vorige topic - Volgende topic

daanium

Hallo
diverse posts hier op het forum beweren dat een openluchtfilter niet al te best is, laat staan beter dan het origineel.
dit door de warmte wat van het blok af komt, hierdoor zou je warmere (en minder schone) lucht aanzuigen dan met de originele luchtfilter wat in de C70 zit.
Nu vind ik het geluid van een open luchtfilter echt een vooruitgang, en ik merk op zich ook geen verschil qua prestaties.
Hooguit dat de auto wat sportiever is, maar dat zal wel komen door de reactie van mijn rechtervoet op het geluid van de open luchtfilter ;).
Maar nu zit ik met iets wat hier niet echt gewaardeerd zal worden...  :eusa_shhh:
Heeft iemand een luchthapper gemaakt voor een x70-classic ?
Ik doel niet op een Subaru-look, maar meer op een subtiele luchthapper (toyota supra-achtige, ook een auto met mooie rondingen), wat de open luchtfiler ook ten goede komt?

misschien een beetje vloeken in de kerk :eusa_naughty:, maar ik wil gewoon eens wat ideeën op doen :)

edit: ik heb deze trouwens bij "Motorisch-aandrijflijn" gezet, en niet bij optische tuning, omdat het nut is om frisse lucht bij de open luchtfilter te krijgen
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

The Demon

Zoals je weet zit het luchtfilter van een 850/*70 aan de linkerkant achter de accu.
Wil je dus een (extra) luchtstroom daarheen creëren zal je dus je luchthappertje links op de motorkap moeten plaatsen en dat is geen gezicht.

Die luchthappers midden op de kap stammen uit de tijd dat de carburateur nog midden op het blok zat en hadden het doel om zoveel mogelijk koude lucht richting het open luchtfilter te krijgen via de kortste weg.

Ja een motor vind koude lucht het lekkerste en zal beter presteren maar wil je profijt hebben van de combinatie open luchtfilter en luchthapper zal je hem tactisch moeten plaatsen.
Hoe langer de weg naar je gasklep/inlaatspruitstuk, hoe meer de lucht opwarmt door de temperatuur onder de kap.

Kortom, zo'n luchthapper is optische tuning tenzij op de juiste plaats gemonteerd, en hoort dus thuis op een Tupperware auto.

Just my 2 cents  :eusa_whistle:

Groet,
The Demon.

NinaPaul

Alles kan :D

-is er voldoende ruimte om het luchtfilter op het motor blok te plaatsen of een grote luchtslang naar het luchtfilter.
-is het mooi te houden (minimale afmeting)
-zijn er andere obstakels, verstevigingen ed.
-kan je het allemaal genoeg isoleren van de (stralings-)warmte
-etc.

veel plezier :D
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

razorx

Houd er rekening mee dat de plaats van zo'n luchthapper vrij nouw luistert.
Er zijn ook plekken op het front te vinden met onderdruk.

Een ram effect zal ja langs normale weg niet krijgen.

Ronald21

Je kunt vanuit onderuit de bumper een extra slang/flexpijp richting open luchtfilter brengen achter de accu  (op plaats oude luchtfilterbak)

icm de orginele aanzuigbuis (zie foto) genoeg koude lucht dan

mvg

Ronald

Laguna-S60R

Bij de supra zit ie daar om de Turbo's wat extra frisse lucht te geven.., en bij subaru voor de IC, je zou misschien een bak kunnen maken die precies onder je luchthapper past met daaraan een buis die weer naar het luchtfilter loopt?!
S60 2.4I 170PK LPI Sports Edition

S60Register

-D©©©L-

Ik heb al eens gezien dat ze het filter in een soort van gesloten bak plaatsen met een slang naar het front. Op die manier zuig je alleen koele buitenlucht aan. 
Je zou die slang natuurlijk ook in een gat in de motorkap kunnen plaatsen. Een kapje (zoals op de eerste foto) is wel handig tegen invallen van sneeuw, regen, vogelstront en tennisballetjes. Tegen dat laatste zou je ook een standaard dakgoot bladvanger kunnen plaatsen.

MarkoC70T5

ik heb dit in de planning staan.  Maar dan 2 op een iets andere plek.
Going broke in style. 
Soms mis ik de Volvo wel tot ik de V8 start.

dopie

Denk dat je op deze manier ook al aardig wat warme lucht weg houd.
Hij sluit boven mooi tegen de kap en de originele luchtbuis kun je er gewoon op aansluiten.

In de carbonkap komt wel 1 luchtrooster te zitten.

Turbobiker

Om de hele discussie maar weer eens te starten (en te beeindigen...): van die warme lucht onder de kap ga je echt geen last hebben.

Maar tot 350pk heb je ook geen open filter nodig.

Maar als je dus voor het geluid gaat, gewoon een open filter plaatsen. Klaar.

Een mooi geplaatste luchthapper heeft echter wel wat... 8)
De Tussenpaus

razorx

Citaat van: Turbobiker op 06-05-2012 23:13:55
Om de hele discussie maar weer eens te starten (en te beeindigen...): van die warme lucht onder de kap ga je echt geen last hebben.

Maar tot 350pk heb je ook geen open filter nodig.

Maar als je dus voor het geluid gaat, gewoon een open filter plaatsen. Klaar.

Een mooi geplaatste luchthapper heeft echter wel wat... 8)
Yep! Voor het oog of oor is persoonlijk, maar qua effect is het zonde van het geld. Is ook ratiioneel te beredeneren, maar dat is al eens gedaan geloof ik.

Waar ligt de bottleneck. ;)

UserID6342

Citaat van: -D©©©L- op 06-05-2012 21:48:36
Ik heb al eens gezien dat ze het filter in een soort van gesloten bak plaatsen met een slang naar het front. Op die manier zuig je alleen koele buitenlucht aan. 
Je zou die slang natuurlijk ook in een gat in de motorkap kunnen plaatsen. Een kapje (zoals op de eerste foto) is wel handig tegen invallen van sneeuw, regen, vogelstront en tennisballetjes. Tegen dat laatste zou je ook een standaard dakgoot bladvanger kunnen plaatsen.
;D Proest ;D ;D  En de koffie ging om ;D

dopie

daanium

ahaaa.. er is dus wél iemand met een luchthapper op 't forum ;)
mag ik vragen hoe je dat verder hebt aangepakt?
heb je aan de 'onderkant' van de motorkap nog iets richting je luchtfilter lopen?
soort van buis-achtig-iets?

Citaat van: dopie op 06-05-2012 23:12:34
...
In de carbonkap komt wel 1 luchtrooster te zitten.
is er trouwens nog nieuws over de motorkap? ik kon de post niet meer vinden  :-\
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

arjenT5R

Dit is meer wat voor jou of niet daanium?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!