Afmetingen 850 T5 motor-bak

Gestart door Vijfcilinder, 07-05-2012 03:06:43

Vorige topic - Volgende topic

Vijfcilinder

Beste mensen, bedankt voor de reacties en de maten. De genoemde afmetingen zijn toch wel aan de grote kant voor wat ik van plan was, daar was ik al bang voor. Dat betekent dus proberen, passen en meten en eventueel customizen tot het past :) Maar dat is juist het leukste werk en we geven ons niet zomaar gewonnen. Waar ik hem van plan ben in te bouwen houd ik liever nog even voor me, aangezien het nog nooit eerder gedaan is zover ik kan vinden op internet (het is dan ook niet het meest voor de hand liggende idee). Dus zou ik het leuk vinden hiermee een soort primeur te hebben.

Laat ik zeggen dat ik 'het beste van twee werelden' wil combineren in één auto: de sound en de kracht van de fenomenale Volvo 5-cil motor met de looks en rij-eigenschappen van iets anders. Niet dat ik een 850 niks vind, maar ik houd nu eenmaal van aparte dingen en sleutel-uitzoek projecten dus een kant en klare 850 turbo kopen vind ik niet zoveel aan. Als donor voor de motor zal ik proberen een 850 T5 met achterschade of zo te gebruiken, want ik vind het zonde hiervoor een goede auto te kannibaliseren. Vandaar ook mijn opmerking over een 850 uit elkaar trekken / demonteren. In verband met onderdelenvoorziening is het kopen van een complete auto goedkoper en makkelijker dan een losse motor kopen en dan nog van alles er bij zoeken. Wat ik niet nodig heb zal ik beschikbaar stellen aan leden van dit forum / marktplaats zodat er niets verspild wordt. Mocht iemand een dergelijk "wrak" hebben of weten dan hoor ik het graag. Het enige dat ik nodig heb is de motor-bak met subframe en elektronica en de aandrijflijn. Velgen, interieur en optische zaken heb ik niets van nodig dus als dat in lelijke staat is geen probleem.

Nog even over het maandagmorgen reageren e.d. Ik ben net nieuw op het forum dus ik weet niet hoe het hier er gewoonlijk aan toe gaat, maar ik zit niet dag en nacht achter de pc en kijk maar zo nu en dan op internet forums. Houd me liever bezig met o.a. sleutelen en muziek. Verwacht dus niet dagelijks een reactie van mij. Vaak is na enige tijd het aantal reacties ook wat uitgebreider dan na 5 minuten en soms komt er een aardige discussie op gang waar je veel aan kunt hebben. Soms wordt die discussie aangewakkerd of kom je het gewenste te weten door een wat scherp statement te maken ;)

Aangezien ik voor mijn werk regelmatig 's nachts bezig ben en ook met enige regelmaat in het buitenland verblijf kan het voorkomen dat ik op ongebruikelijke tijden post, dat heeft niet per se met nachtbraken te maken wat nu een beetje gesuggereerd werd. Jammer dat er zo snel conclusies worden getrokken. Ik hoop alsnog op een prettig verblijf hier en mocht het project zich in een wat zekerder fase gaan bevinden dan zal ik at zeker met jullie delen middels een blog op het forum.

PS klopt het trouwens dat de L5 motor een afgeslankte afgeleide is van de L6 motor? Ik heb altijd gedacht dat het juist een opgepimpte L4 motor was...

Piere

Citaat van: Vijfcilinder op 24-06-2012 01:19:46
PS klopt het trouwens dat de L5 motor een afgeslankte afgeleide is van de L6 motor? Ik heb altijd gedacht dat het juist een opgepimpte L4 motor was...

Eerst hebben ze de vijfcilinder ontworpen, daarna is de zescilinder gekomen voor de 960 en later de S/V90 en pas daarna hebben ze de viercilinder gemaakt om in de S/V40 te gaan gebruiken.

Veel succes met je project!
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

Johann

Citaat van: Piere op 24-06-2012 11:51:28
Eerst hebben ze de vijfcilinder ontworpen, daarna is de zescilinder gekomen voor de 960 en later de S/V90 en pas daarna hebben ze de viercilinder gemaakt om in de S/V40 te gaan gebruiken.

Bedenk je dat nu ter plekke?

Eerst was er de B6304, daarna de 5 cilinders en vervolgens de 4 cilinders.

reneetje

Citaat van: Johann op 24-06-2012 13:43:00

Hahahaha , mooi he die onzin die je hier voor bij ziet komen ....

Welke was er nu eerder , de 960 of de 850 ........  :eusa_angel:

_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

thuur

Citaat van: Vijfcilinder op 24-06-2012 01:19:46
Jammer dat er zo snel conclusies worden getrokken.

Inderdaad.

Suc6 met je project, we lezen graag de vorderingen! O, en het oorspronkelijke ontwerp was de 6 cilinder. Daarna tot tweemaal toe de zaag erin gezet.

Gr 8)

UserID6342

Citaat van: reneetje op 24-06-2012 14:14:01

De eerste serie 960 had ook al een 6 cilinder in lijn en die was er voor de 850 hoor.

razorx

Yep! De 960 motor was eerst én modulair ontworpen.
Zo konden onderdelen ook in andere modellen gebruikt worden.

reneetje

Citaat van: Dirk342 op 24-06-2012 16:15:59
Citaat van: reneetje op 24-06-2012 14:14:01

De eerste serie 960 had ook al een 6 cilinder in lijn en die was er voor de 850 hoor.

Lezen is toch lastig .... :eusa_shifty:
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

Piere

Haha nee, niet ter plekke bedacht, ik was er eigenlijk van overtuigd dat het zo was. Scusi, bedankt voor de rechtzetting Johann! :D
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

Vijfcilinder

Daar ben ik weer... Klopt dus toch wel blijkbaar dat de T5 een afgeslankte T6 is, als ik het goed concludeer uit bovenstaande. Sowieso een heel aparte motor die T5 net als bijvoorbeeld de V5/VR6 van VW... Daarom des te leuker, al was het maar om de sound. Laatste weken helaas erg druk op het werk dus geen tijd voor het project gehad, wordt vervolgd!

Heeft iemand trouwens nog een aanrader voor een boek mbt met name de motor van de T5? Bij voorkeur waarin alle specs en afstelgegevens staan. Ik zag op internet een Haynes Volvo 850 boek maar is dat wat? Hoor hier wisselende verhalen over bij andere merken en het schijnt zelfs de bijnaam The book of lies te hebben?

Lindert Bogers

Let eraan wat je met het blok wilt doen ?

Je kan ook Auto data gebruiken als het om aanhaalmomenten gaat ?