Handbak of automaat?

Gestart door MM, 08-05-2012 12:16:27

Vorige topic - Volgende topic

MM

Geachte mede forummers,

Ik ben op zoek naar een andere Volvo. Eigenlijk wil ik nu graag een automaat, maar na het doorlezen van wat automaat topics word ik wat bang... Wellicht door mijn onbekendheid, maar wat kan er een hoop mis zijn met een automaat zeg -en wat kost het veel om dat te verhelpen!

Concreet mijn vragen:
1. Wat zijn zo ongeveer de te verwachten kosten bij en welke km standen?
2. Zijn er mensen die ook met  hun automaat gewoon hoge km standen halen, zonder al te hoge kosten? Als referentie heb ik een handbak, kosten per 300k ca. 800 tot 1000 ivm vervangen platen. Als ik een keer 1000 euro meer of minder kwijt ben aan onderhoud dan lig ik daar niet wakker van, echter kosten van 2500 tot 4000 vallen bij mij niet binnen het 'normale' onderhoud. Komt een automaat inderdaad zo nauwkeurig? (op een forum vind je vooral problemen of enthousiaste verhalen, de middenmoot die simpelweg tevreden is zal niet snel posten).
3. Waar let ik op bij aankoop van een automaat? Ik ben een automaat niet gewend, zijn er dingen waar ik speciaal op let bij het proefrijden? Welk onderhoud moet zijn gedaan
4. Zijn er wat betreft bovenstaande verschillen tussen de 850 / v70 classic AT's en de V70N AT's?

MvrG, MM

widebody

Ik heb een 855 2.5 20v gehad met AT. Met 400k gelopen en deed 't perfect. Ook vaker met zware caravan's gereden. Wel deed ik 1x per jaar nieuwe olie in de bak, vanwege zware belasting met de caravan erachter. Maar dit was niet direct nodig, meer voor eigen gemoedsrust. Bij de snelle jongens(turboblokken) gaat 't wel eens stuk als er gechipped is. Teveel vermogen(Nm) wil nogal eens probs geven. Succes met je zoektocht.

JvW

Vier jaar geleden mijn 10V automaat gekocht. Toen met 103.000 km gekocht.
Intussen staat de stand op 225.000 en ik heb nog geen kosten gehad aan de automaat. Ik heb wel een keer preventief de bakolie vervangen.

Niet bang zijn dus. Je kunt het slecht treffen, maar dat kan met een handbak of met het motorblok ook.

NinaPaul

Onderhoud aan beide zijn ongeveer even duur.
Bij een handbak moet je de koppeling(splaat) vervangen (na zoveel km's) bij een autmaat moet je regelmatig de olie verversen.

Slijtage is afhankelijk van hoe je er mee omgaat, sommige mensen krijgen alles stuk ;)
Bij normaal rijgedrag, gaan ze lang mee.

Natuurlijk is een automaat meer gevoelig voor storing, ivm de elektronica.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

MM

Citaat van: NinaPaul op 08-05-2012 13:26:44
Onderhoud aan beide zijn ongeveer even duur.
Bij een handbak moet je de koppeling(splaat) vervangen (na zoveel km's) bij een autmaat moet je regelmatig de olie verversen.

Tsja, je hebt misschien gelijk: in mijn kostenplaatje neem ik voor de handbak enkel de koppeling(splaten) mee en niet de bak.
Waar het mij om gaat, is simpelweg het te verwachten verschil in kosten tussen een auto met automaat en handbak. Stel, ik koop een auto (V70N?) met 150k op de teller met de intentie hier een 250k bij op te rijden. Voor de handbak weet ik zeker: koppelingsplaten vervangen. Verder financieel risico nihil.
Dan de automaat: ik lees 'ruilautomaat' / revisie (tussen 1200 en 2500), volledige revisie 3000+) bij enkel wat vage klachten zoals niet gelijkmatig schakelen, de 1e versnelling niet gebruiken, ontkoppelen, selenoids, etc.) Om dit te herstellen: hoge kosten en veel kennis nodig door het kennelijk ingewikkelde systeem (afstelling komt nauwkeurig, software, etc.).

Blij ben ik dan ook met geruststellende woorden dat het wel meevalt (een automaat rijdt wel heel fijn heb ik gemerkt).
Met turbo en automaat heb je nu eenmaal wat meer financieel risico. Geen probleem, wel is de aankoop wat belangrijker, zeker bij een auto van 10 jaar + oud.

Meer ervaringen van mede forummers (zowel negatief als positief) gewenst, bedankt voor de reacties tot nu toe!

Danny

Als je een automaat hebt gereden wil je niets anders meer.
Ik heb zelf ook een automaat  :D
M.V.G D@NNY                          

grijzev70tdi

Citaat van: Danny op 08-05-2012 18:39:15

Ben ik niet met je eens. Beide volvo's  van mijn ouders hier (V70N D5 en 850 2,5 10V) zijn beide automaat. Ik vind er echt niks aan om zo te rijden. Geef mij maar een handbak zodat ik zelf kan bepalen waneer ik wil schakelen. Daarom ben ik ook erg blij dat mijn eigen Alter I een handbak is
Grolsch, het klinkt al lekkerder

UserID6342

Een automaat icm een turbo is goed te doen, echter je moet een klein beetje weten hoe hier mee om te gaan. Stoplichtsprintjes moet je eigenlijk niet willen voor de levensduur van de bak. Maar rij je lekker op de snelweg en je stampt 'm eens in (ook kickdown, maar alleen als hij echt goed warm is) is er niets aan de hand en kunnen de bakken duizenden kilometers mee, zonder enig probleem.

henry classic v70

Met een handbak is het verbruik iets gunstiger...
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

mehn

Citaat van: grijzev70tdi op 08-05-2012 18:58:36
Geef mij maar een handbak zodat ik zelf kan bepalen waneer ik wil schakelen.

Dat kan ik bij mijn automaat ook hoor en dan hoef ik niet eens aan de pook te komen :P

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

UserID6342

Citaat van: henry classic v70 op 08-05-2012 20:05:19
Met een handbak is het verbruik iets gunstiger...
Niet per definitie maatje, als je weet hoe kun je automaat 'laten' schakelen door met je gas te spelen. Net zoals Mehn bedoelt eigenlijk.  Een automaat heeft wel altijd wat last van slip, maar als je een goede automaatrijder hebt is dit geheel te verwaarlozen.

rpakuypers

Citaat van: Danny op 08-05-2012 18:39:15

Ik heb inmiddels diverse Volvo's gehad (ook uit de 700 en 900 serie) en nu een 850 10V automaat en ik wil niet anders meer ............ en het verbruik op LPG met af en toe stevig doorrijden ligt bij 1 op 8,6 en dat valt me reuze mee voor een automaat. Als ik rustig rij dan kom ik zelfs op 1 op 10,2 !

Groet,
Roger

grijzev70tdi

Citaat van: mehn op 08-05-2012 20:14:38

Dat kan ik bij mijn automaat ook hoor en dan hoef ik niet eens aan de pook te komen :P

Haha ja klopt, maar is toch anders ;D Is toch iets leuker spelen met een handbak

arjenT5R

Citaat van: grijzev70tdi op 08-05-2012 20:23:42

Haha ja klopt, maar is toch anders ;D Is toch iets leuker spelen met een handbak

Een at is ook niet leuk als er geen vermogen bij komt kijken...
Een at met een leuk beetje pk's kan voor mij geen handhark tegenop

Een handhark is leuk als autos hebt met weinig powaaaah om het dan toch nog een beetje snel te doen lijken.

Ondanks alle misere met mijn AT is het toch altijd weer heerlijk om mee te rijden, 940 wordt ik vaak snel flauw van al dat onnodig geroer in die bak en zit er serieus over te denken om hem om te bouwen tot at... 940 heeft uiteraard ook een leuk beetje powaaaahhh tegenwoordig  :)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

grijzev70tdi

Citaat van: arjenT5R op 08-05-2012 21:17:12
Citaat van: grijzev70tdi op 08-05-2012 20:23:42

Een at is ook niet leuk als er geen vermogen bij komt kijken...
Een at met een leuk beetje pk's kan voor mij geen handhark tegenop

Een handhark is leuk als autos hebt met weinig powaaaah om het dan toch nog een beetje snel te doen lijken.

Ondanks alle misere met mijn AT is het toch altijd weer heerlijk om mee te rijden, 940 wordt ik vaak snel flauw van al dat onnodig geroer in die bak en zit er serieus over te denken om hem om te bouwen tot at... 940 heeft uiteraard ook een leuk beetje powaaaahhh tegenwoordig  :)

En toch vind ik handbak leuker ;D