Testje met de timing van de nokkenassen

Gestart door Oele, 15-08-2004 15:29:11

Vorige topic - Volgende topic

Oele

Ben er net achter gekomen dat na de distributieriem te vervangen waarbij ik de tandwielen eraf had gehaald vermogen mistte...

Ben toen gaan experimenteren met de timing van nokkenassen het wat blijkt...

Als je de nokkenassen later zet, krijg je een mooi lopende motor.

Als je de nokkenassen vroeger zet gaat ie hard..... heel hard....

De Dynorun vertoond geen gelijkmatige koppelkromme meer, in plaats daarvan krijg je 2 extra duwen in je rug en vooral het toerental gaat makkelijker omhoog.

In mijn situatie vertaald dit zich in een koppel van 500 Nm en een vermogen van iets boven de 300pk. Topsnelheid ongeveer 270 (dit was 1 malig vorige week in Duitsland, wil ik niet meer meemaken, veel te eng!!!)

Als nadeel loopt de motor minder vloeiend, iets hakkeliger.

Je moet er iets voor over hebben... ;D
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

TTT242

En, op welke optie ga je hem nu laten staan ;)
V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire

Johann

Citaat van: Oele op 15-08-2004 15:29:11
Ben er net achter gekomen dat na de distributieriem te vervangen waarbij ik de tandwielen eraf had gehaald vermogen mistte...

Ben toen gaan experimenteren met de timing van nokkenassen het wat blijkt...

Als je de nokkenassen later zet, krijg je een mooi lopende motor.

Als je de nokkenassen vroeger zet gaat ie hard..... heel hard....

De Dynorun vertoond geen gelijkmatige koppelkromme meer, in plaats daarvan krijg je 2 extra duwen in je rug en vooral het toerental gaat makkelijker omhoog.

In mijn situatie vertaald dit zich in een koppel van 500 Nm en een vermogen van iets boven de 300pk. Topsnelheid ongeveer 270 (dit was 1 malig vorige week in Duitsland, wil ik niet meer meemaken, veel te eng!!!)

Als nadeel loopt de motor minder vloeiend, iets hakkeliger.

Je moet er iets voor over hebben... ;D

Let wel even op de overlap anders kunnen je uitlaat kleppen verbranden.. ;)

ed

Oele,

Ik heb ook eens geexperimenteerd met de stand van de nokkenassen bij mijn vorige auto (850 10V). Het meeste invloed heeft verandering van de uitlaatnokkenas. Als je deze een tandje vroeger zet heb je heel veel meer bottompower. De auto wordt er echt beter rijdbaar van. Je hoeft minder vaak terug te schakelen, en de auto loopt ook "sterker" stationair, hij heeft minder snel de neiging af te slaan. Bovenin deed hij een stuk minder, de extra duw was weg boven 3500 toeren. Allemaal wel te verklaren. De inlaat nokkenas veranderen heeft minder zin. In vermogensverandering merkte ik niet zo veel, hij ging op hoge toeren wel iets anders (rauwer) klinken.

Dit zal niet bij elke motor hetzelfde zijn, en een turbo heeft heel andere nokkenassen (veel milder), dus het effect zal verschillen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Oele

Ed,

Bij mijn turbo merkte ik dat idd het meest effect zit in de uitlaatnokkenas.

Ik beleefde bij het verlaten, meer power onderin, zuiniger en vloeiender verloop van het toerental

Bij het vervroegen tot 2 graden, minder power onderin, veel makkelijker druk vasthouden van de turbo tot in de hoge toerentallen boven de 6000, meer brandstof verbruik en een iets hakkelige motor.

Inmiddels staat ie dus lekker vroeg en gaat ie als de brandweer... ;D
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

Oele

PS met 42 tandjes op de tandwiel zou 1 tandje overeenkomen met 8,57 graad, naar mijn mening iets te veel van het goede!!!

Dan zou ik idd bang zijn voor overloop zoals Johan al zei...

Ed, ik heb mijn vorige GLT indertijd bij Speedcentre laten afstellen op de bank en dit scheelde toch zeker zo'n 15 pk.

Ik schat op mijn T5 met een nog veel hoger vermogen, dat het verschil ook voelbaar groter is. Ik denk tussen een tamme afstelling en een sportieve afstelling waarbij de uitlaat max. 2 graden is vervroegt zo'n 20 pk te optimaliseren is...

Vanaf welke graden vervroegen ten opzichte van de inlaat overlap plaats vindt weet ik niet, maar een tandje durf ik niet.

Heb er veel over gelezen en 2 graden schijnt vaker voor te komen als optimum.

ed

Heb jij speciale nokkenas tandwielen? De standaard exemplaren zijn niet verstelbaar toch?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

konniekip

Citaat van: Oele op 16-08-2004 17:48:06
PS met 42 tandjes op de tandwiel zou 1 tandje overeenkomen met 8,57 graad, naar mijn mening iets te veel van het goede!!!

Ed, ik heb mijn vorige GLT indertijd bij Speedcentre laten afstellen op de bank en dit scheelde toch zeker zo'n 15 pk.

Ik schat op mijn T5 met een nog veel hoger vermogen, dat het verschil ook voelbaar groter is. Ik denk tussen een tamme afstelling en een sportieve afstelling waarbij de uitlaat max. 2 graden is vervroegt zo'n 20 pk te optimaliseren is...

Vanaf welke graden vervroegen ten opzichte van de inlaat overlap plaats vindt weet ik niet, maar een tandje durf ik niet.

welk speedcentre is dat?

Oele

Ik heb nu een T5 uit 1994, had een GLT uit 1993 beide met verstelbare nokkenas tandwielen.

Ik heb bij Speedcentre in Geldermalsen dit trucje afgekeken en dacht de volgende keer kan ik dat ook zeluf.... De run op de rollenbank wees uit dat er het flink beter kon met mijn GLT indertijd ook nadien op de snelweg kon je duidelijk verschil merken. Net zoals nu met mijn T5

Zonder Dynorun is het natuurlijk wel lastig, maar er zit toch wel een voelbaar verschil in als je je Volvo goed kent.

george

Citaat van: Oele op 16-08-2004 17:48:06

Oei,  :-[ :'(
42 tanden op het nokkenaswiel zijn 360 graden van het nokkenaswiel, de krukas heeft dan 720 graden afgelegt (4-slag motor!!!)
1 tand op het nokkenaswiel is dus 2 * 8.57 = 17,14 graden van de krukas. Ik voel veel verbrande  kleppen aankomen. :-\
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

Oele

Goeie input George!

Hou het bij 2 graden is zat...