Kunststof bumpers en zijstrip terug op kleur brengen.

Gestart door khana38, 12-05-2012 12:04:55

Vorige topic - Volgende topic

Ludo

Ik zei toch dat je niet hoefde te antwoorden.  :eusa_wall:
Dat je niks van kunststoffen kent, is nu wel héél duidelijk.
Maar je mag gerust het laatste woord hoor, door dom te doen (zijn?) word het alleen maar lachwekkender.

NinaPaul

Citaat van: Ludo op 24-05-2012 22:49:03
Ik zei toch dat je niet hoefde te antwoorden.  :eusa_wall:
Dat je niks van kunststoffen kent, is nu wel héél duidelijk.
Maar je mag gerust het laatste woord hoor, door dom te doen (zijn?) word het alleen maar lachwekkender.

Ik beweer dat leer en plastic/kunststof niet hetzelfde zijn (feit), daarom vroeg ik of de schoenpoets middelen die voor leer zijn ontwikkeld wel intrekken in dit type (bumper) plastic.

Nu ben jij bezig over "Absorberende kunststoffen" en ziet niet dat ik dit reeds "poreuze kunststof/plastic" heb genoemd.
Je blijft maar door razen, over iets dat helemaal niet aan de orde is. Ik heb nooit beweerd dat deze kunststoffen/plastics niet bestaan of geen toepassing kennen. Al blijft het irrelevant aan de discussie.

Gelukkig hoef ik geen persoonlijke aanval te lanceren om me beter te voelen en/of gelijk (proberen) te krijgen, ik hoef niet te schelden en dergelijke. Ik blijf gewoon netjes!

Misschien bedoelen mensen dit gedrag wel met "Forumverloedering"

Omdat het antwoord op mijn vraag reeds is gegeven en de (troll?!) discussie geen toegevoegde waarde heeft zal ik het hier bij laten. Voel je vrij om de laatste (scheld)woorden te plaatsen.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

grijzev70tdi

Zoow, nu is het wel ff mooi geweest he..... Pak er een biertje bij en drink er eentje ;)
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Ludo

Citaat van: grijzev70tdi op 24-05-2012 23:12:01
Zoow, nu is het wel ff mooi geweest he.....

Dat is wel het verstandigste, iemand die het denkt te weten, zal je toch niks kunnen leren.  ::)

Heeft verder niks met forumverloedering te maken, of het moet zijn van jou kant?.
Er zou hier zelfs een technisch verhaal aan vastgeknoopt kunnen worden waaruit blijkt dat zijn 'feit' volledig ontkracht word.
Maar waarom nog die moeite doen...  :eusa_wall:

Amen.
En proost.

Rainbird

Blijft toch een interressant onderwerp.

Ik gebruik al jaren gekookte lijnolie,

Aantal zaken waar je rekening mee moet houden: het liefst in de volle zon aanbrengen. Als het te langzaam droogt kan het wel een dag vettig blijven. Als bumpers erg verweert zijn in twee of zelfs drie keer aanbrengen zodat het hele oppervlak egaal vochtig lijkt. Vervolgens een tien minuten laten "drogen" het draagt niet echt dus vandaar de aanhalingstekens.
Vervolgens met een droge niet pluizende doek uitwrijven.

Lijnolie werd vroeger gebruikt als basis voor verf omdat lijn olie als 1 van de weinige oliesoorten opdroogt, daar is een term voor maar die weet ik even niet.

Ik breng het 1 keer per jaar in het voorjaar meestal, aan en het zit erg goed. Als ik er aan denk zal ik nog een foto maken van de huidige bumper.

Nadelen:
Kijk uit voor knoeien op de lak, als het opdroogt krijg je het er bijna niet meer vanaf.
Poetsdoeken UITSPOELEN!! en uithangen, het is echt broeigevoelig ik heb er zelf ervaring mee en bijna brand gehad.

Maar ik zag de resultaten van rpakuypers dat zag er ook goed uit, laat je resultaten over de duurzaamheid graag eens weten zodra ze er zijn (of heb ik er in de snelheid over heen gelezen)

Henk855

Citaat van: rpakuypers op 20-05-2012 12:18:26
Citaat van: sjors855 op 20-05-2012 12:16:13
Ik ben heel benieuwd welke kleur je hebt genomen, graag merk en kleurnummer.

De kleur is Antraciet, gaat om kleurnummer (althans dat denk ik) 04076 en is bumperlak van Motip. Kost om en nabij de 15,00 euro en er hoort nog een spuitbus Plasticprimer bij van dezelfde leverancier.

Groet,
Roger

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe de bumperdekken goed te ontdoen van de rommel die er jaren en jaren is opgesmeerd. Wat te denken van siliconen houdende bumperspray, lijnolie en noem maar op. Zeker spray's die siliconen bevatten belemmeren het spuiten van de bumper.

Wat is een goed schoonmaak middel voor de bumpers om ze hiervan te ontdoen?
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

khana38

Plastics hebben te lijden onder zon-, dus uv inwerking. Mijn 850 staat altijd met de rechterzijkant vol in de zon. Ik stel vast dat de strips rechterzijde ruwer aanvoelen qua oppervlak dan die aan de  linkerzijkant. Dat is dus een verweringslaagje van een paar mikron dat in 18 jaar ontstaan is. Dat moet eraf! Bovendien is ieder ruw oppervlak een extra vuilvanger.

Toen ik dit punt aankaartte op het forum kwam meteen de kreet "lijnolie". Ik heb een proefstukje bumper rechterkant achter gedaan. Toevallig pakte ik een grof linnen doekje op de vingertop, een paar druppels rauwe lijnolie (die ik nog van projecten had staan) erop en intens gaan poetsen. Er kwam veel zwarte troep af en het oppervlak was weer netjes middengrijs en glad. Vervolgens heb ik de Wibra spuitfles met ontvetter gebruikt om lijnolie restanten weg te poetsen. Ondanks die ontvetter blijft er nog voldoende lijnolie ingedroogd op het plastic achter om effect te hebben.Ik ben (totnogtoe) tevreden met dit resultaat, maar ga binnenkort toch even die Valma spuitbus proberen om een donkerder antraciet-grijs effect te hebben voor wat meer accent.

Bedankt voor alle reacties,

Kees

YoeriR

Ik gebruik mac guiers (of hoe je dat ook mag schrijven) intérieur en exterieur, kleur hersteller, werkt als een trein en wordt steeds donkerder, zo mooi!!

hendrik75

Ik heb getracht mijn bumpers weer een beetje te fatsoeneren... en ik had nog een spuitflacon bumperspul staan van de Halfords...
( aangeschaft in een tijd voordat ik wist van lijnolie ) en aangebracht ( in een tijd dat ik wél wist van lijnolie )

In de wetenschap dat het niet zo precies als lijnolie aangebracht behoeft te worden... rijkelijk gespoten.. ( gedachte: Halfords.. zelfde spul maar ietsie mindere kwaliteit dus ietsie meer aanbrengen ) zit ik nu met recidu meuk rondom de bumpers, handgrepen, zijstrips en spiegels.. overal dus!! >:(

Na het handmatig wassen duidelijk te zien... bah!

Mag ik dit zomaar weg poetsen met wasbenzine of liever iets minder.. maar wat?? ???
een ontvetter ofzo.. amoniac?

hoor graag!

Hendrik

Henk855

Ik heb lijnolie vlekken gewoon met wasbenzine gedaan en daarna wel even gepoetst. Je verwijderd echt alle bescherming van je lak.
855R

hendrik75

Citaat van: Henk855 op 11-08-2012 16:45:28
Ik heb lijnolie vlekken gewoon met wasbenzine gedaan en daarna wel even gepoetst. Je verwijderd echt alle bescherming van je lak.

Ik heb echter goedkope halfords bumperprut vlekken....

Henk855

Citaat van: hendrik75 op 11-08-2012 16:53:31
Citaat van: Henk855 op 11-08-2012 16:45:28

Ik heb echter goedkope halfords bumperprut vlekken....

Gewoon een klein stukje proberen, je lak tast het in elk geval niet aan.
855R